Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kunsten at male skumsprøjt

Et af de to værker, som billedkunstneren Jacob Rantzau udstiller på Skagens Kunstmuseum, viser et par, der skovler sand i havet. Billedet illustrerer det Sisofos-arbejde, som mange, ifølge Rantzau, i dag udfører. Meget arbejde er i grunden ligegyldigt. Det gælder også mit eget, siger han. Foto: Mads Hansen

Kunsten at male skumsprøjt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billedkunstneren Jacob Rantzau udstiller - helt ekstraordinært - to værker og ca. 60 skitser på Skagens Kunstmuseum. Aftalen kom i stand, da han for nogle år siden lånte P.S. Krøyers atelier i museets have for at studere de gamle mestres blik for

Skagen: Forestil dig, at du skal male havet.

Du skal fange farven af himlen foran dig og det farvespil, som horisonten giver i vandet. Du skal fange spejlingen i vandspejlet fra en person i havet. Farven af havet, når du kigger lige frem. Sandbunden, der trænger op gennem det klare vand. Farven af himlen bag dig og det genspejl, den giver i vandet. Glimt og glitren fra solen. Skygger. Skumsprøjt.

Alle de farvenuancer skal du indfange og få ud gennem en pensel, ud på et lærred. Det er svært.

- Vand og ild er de to sværeste elementer at lege med, når man skal male. Sådan tror jeg, at mange kunstnere har det, lyder det fra den 44-årige billedkunstner Jacob Rantzau fra Kattrup mellem Horsens og Skanderborg.

Det er helt vildt! Det er min første museumsudstilling, og det føles surrealistisk at få lov til at hænge her... Det er fandme fedt.
Jacob Rantzau, billedkustner, der udstiller på Skagens Museum
Jacob Rantzau
Født 1973.Aalborg Kunstskole 1996-1999.

Flyttede fra Aalborg til den lille by Kattrup i Horsens Kommune med kæresten Nina i 2007. Siden er familien blevet udvidet med to sønner.

Har deltaget i en lang række udstillinger. Bl.a. på Art Copenhagen i Forum i september  2012. Her deltog han med udstillingen "I Danmark er jeg født", der bestod af otte billeder i størrelsesordenen 2 x 3,5 meter i en prisklasse på 300.000 kr.

Har også haft billeder udstillet i udlandet, bl.a. New York, Miami og Los Angeles samt i Europa.

Surrealistisk

Vi møder ham i Skagen et par dage før, han tager et nyt kvantespring i en fortsat fremadstormende karriere: I udstillingen Björck og Rantzau - Together we get somewhere - udstiller han to værker og ca. 60 skitser på Skagens Kunstmuseum.

Museet med de berømte Skagensmalere giver sig normalt ikke af med at vise samtidskunst, så det er en unik chance, han har fået - og yderst kompentent selskab af være i blandt.

Værker og skitser er resultatet af Jacob Rantzaus første livtag med vand. Skitserne viser arbejdsgangen hen til de to kæmpe malerier, der har været flere år undervejs og ikke tidligere er blevet udstillet herhjemme. Værkerne har med vand at gøre - det er her, Skagensmalerne kommer ind i billedet.

- Det er helt vildt! Det er min første museumsudstilling, og det føles surrealistisk at få lov til at hænge her... Det er fandme fedt, lyder det begejstret fra Jacob Rantzau, mens han omhyggeligt besigtiger sine værker på væggene i Skagens Kunstmuseum.

Det er første gang, han ser det hele hængt op, og synet får ham til at boble af glæde. Rantzau og Björck. Elev og mester...

Rembrandtsk i sin streg

Jacob Rantzau tilhører, ifølge Wikipedia, den kunstneriske retning, der kaldes passionismen. Han maler mennesker i absurde og uvante situationer over temaer som isolation, overflod og jantelov, ofte med sig selv som motiv. Stilen er figurativ, og han er nærmest rembrandtsk i sin streg. Han mestrer sit håndværk til perfektion.

Herhjemme har han stor succes med sin kunst, der sælger som varmt brød. Store værker går til en pris af mere end en kvart mio. kr. Noget, der gør kunstneren forpustet, ydmyg og forundret.

Også udlandet har fået øjnene op for Rantzau, og han har haft billeder med på udstillinger i både New York, Los Angeles, Miami og Europa.

Til daglig bor han i Kattrup, en lille flække i landlige omgivelser i det yderste af Horsens Kommune med sin hustru Nina og sønnerne Rasmus på syv år og Simon på fire.

I baghaven har han sit atelier, hvor han omgiver sig med kunstbøger, udstoppede fugle, kranier, grammofonafspiller, en hængekøje og en gammel ekspressomaskine. Det er her, at han skaber sin kunst, mens han lytter til musik - ofte det samme nummer igen og igen og igen.

Fascinationen af Björk

Meget vand er der ikke, derude på landet i Kattrup, og da han siden 2008 har barslet med en idé om at grave sand i havet og ro en båd på stranden, søgte han for nogle år siden han inspiration hos de, der behersker kunsten at male vand allermest - de gamle mestre fra Skagen.

P.S. Krøyer er en af dem. En anden af Rantzaus forbilleder er den svenske skagensmaler Oscar Björck. Især ét af Björcks malerier, "Både sættes i søen", står for ham som et af de bedste på Skagens Museum.

Så han blev draget mod Björck, dybt fascineret af hans håndværk og inspireret til selv at prøve teknikkerne af, hver gang han besøgte museet og faldt i staver over maleriet.

- For mig symboliserer det billede Skagensmalerne. Jeg blev forelsket i det. Det gav mig energi og lyst til at male. Der er en fanden-i-voldsk-hed, en intensitet, en aggressivitet i hans måde at male på. Som om han nærmest har kastet maling på lærredet og hamret penslen ind på det, forklarer Jacob Rantzau og læner sig helt op ad maleriet, mens han med hånden nænsomt nærmer sig højre side af Björck billede, hvor der med tykke penselsstrøg er malet skumsprøjt fra bølger.

Andre steder på maleriet er farverne næsten opløst. Det er brugen af kontraster i billedet, der inspirerer. Kontraster skaber spændinger, forklarer han.

Han fik - helt undtagelsesvist - lavet aftale med Skagens Museum, og i september 2013 fik han lov til låne P.S. Krøyers atelier i museets have.

Her var han tæt på forbillederne, kunne studere deres teknikker og prøve det af med det samme. Det resulterede i 22 skitser på 18 dage. En del af dem er nu med på udstillingen.

Han understreger, at det ikke er et forsøg på at kopiere Skagensmalerne.

- Men for at komme helt tæt på den tekniske side, forklarer han.

Det var, mens han stod i Krøyers atelier og malede vand og hav i rasende fart, at ideen om at udstille på museet opstod - plantet i ham af museumdirektør Lisette Ving Ebbesen. Nu, fire år senere, er det en realitet, og det fylder ham med stolthed og ydmyghed.

God mening for museum

For Skagens Museum er det interessant, at en kunstner har søgt inspiration hos Skagensmalerne, lånt Krøyers atelier, malet og nu er nået i mål med to værker, fortæller museumsinspektør Mette Bøgh Jensen.

Museet betingede sig, da Rantzau lånte ateliet, at det skulle være åbent for publikum nogle timer hver dag, og folk var vilde med at se en kunstner arbejde i de historiske rammer.

- Ateliet blev levende igen, og publikum var meget interesseret i processen, forklarer Mette Bøgh Jensen:

- Det er første gang, vi udstiller så mange skitser fra en samtidskunstner, men skitserne er kunstværkets DNA og viser, hvordan kunstneren når frem til slutresultatet. Det er interessant at vise og spændende for publikum at se, siger Mette Bøgh Jensen.

Hun understreger, at Skagens Museum ikke er et museum for samtidskunst og heller ikke skal være det.

- Men når det giver mening for os, har vi et par gange vist samtidskunst, men vi tager ikke kunstnere ind, der ikke har en vis kvalitet, siger Mette Bøgh Jensen.

100.000 gæster

Udstillingen åbnede 2. juni og løber året ud. Mette Bøgh Jensen forventer, at mindst 100.000 gæster i den periode vil se udstillingen.

Tallet tager næsten pusten fra Jacob Rantzau.

- Det er et helt vildt tal. Jeg håber, at de får noget ud af udstillingen og fanger budskabet om, at man skal blive ved med at udvikle sig, studere videre og ikke bare låse sig fast, siger han eftertænksomt.

Selv er han fortsat med sine studier af P.S. Krøyer. I starten af maj tilbragte han fire dage i London hos en kunstsamler, der har et billede af Krøyer med badende børn. Inspirationen bruges i to værker, han arbejder på nu. Værkerne bærer titlen "Waves" og måler 1,90 x 3,75 m.

Til efteråret har han aftalt med Glyptoteket i København, at han får adgang en hel uge. Her hænger værket "Landsbytiggeren" af den franske maler Jules Bastien-Lepage, som han er dybt fascineret af.

- Der er en pelargonie på det billede, som jeg har brugt timer på at studere, forklarer Jacob Rantzau, der tager til København med det formål at studere tiggerens ansigt.

Det skal bruges til det ene af de to værker i den kommende udstilling.

Tilbage med kolossal energi

Hvor malerierne skal udstilles, når de er færdige, ved han ikke.

Han kappede i efteråret navlestrengen til sit galleri gennem mange år, Gallerie Wolfsen fra Aalborg.

- Det har givet mig en frihed til at fordybe mig uden en deadline. Når kedsomheden rammer, kommer kreativiteten, og jeg har fået meget energi, fordi jeg ikke skal nå noget, siger Jacob Rantzau.

Han giver i perioder sig selv lov til at kede sig, for han har prøvet at gå ned med stress og blive lammet af forventninger fra alle kanter. Lysten til at male forsvandt i lang tid, men kom heldigvis tilbage.

Nu sprudler han, og han er som en sæk lopper at holde styr på, når han med lysende øjne fortæller om sit arbejde og med en hemmelighedsfuld mine lufter en flig af en måske ny stor udstilling i udlandet...

Planer er der masser af, men lige nu gælder det Skagens Kunstmuseum, og stoltheden over at have billeder hængende i samme lokale som Oscar Björk er til at tage at føle på. Med den følger også en ydmyghed.

- Jeg ser også kontrasten i mine billeder mod Oscar Björks. Hvor relevant f.eks. fiskernes arbejde var dengang. Det var livsnødvendigt. Det er mange job ikke i dag. Det gælder også mit eget arbejde. Kunsten er det første, der ryger, hvis der bliver krise.