Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
frdb.dk
 Lars Noah Balderskilde elsker C-byen i Fredericia og er allerede skrevet op til en lejlighed, hvor han regner med at skulle tilbringe sin alderdom, som han selv udtrykker det.Foto: Charlotte Nygaard
 Lars Noah Balderskilde finder de brugte møbler på Dba.dk og guloggratis.dk og på de sociale medier. I øjeblikket er han i Danmark og har på en uge fået samlet møbler sammen til en halv container. Han forventer at have fyldt containeren inden for i alt tre uger, og så vender han retur til New York.Foto: Charlotte Nygaard
 Lars Noah Balderskilde elsker C-byen i Fredericia og er allerede skrevet op til en lejlighed, hvor han regner med at skulle tilbringe sin alderdom, som han selv udtrykker det.Foto: Charlotte Nygaard

Lars giver brugte danske møbler nyt liv i USA

Publiceret: 25.01.2017 19:05
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Flere af os har sikkert drømt om at trække stikket, sætte kursen mod mulighedernes land, USA, og forsøge at slå sig ned som forhandler af noget pæredansk og i amerikanske øjne meget værdifuldt. Men virkeligheden indhenter som regel med en endeløs række af ”hvad nu hvis...”, rudekuverter og frygten for at rive sig selv ud af det velkendte trygge.

41-årige Lars Noah Balderskilde er én af dem, der tør sætte sig ud over begrænsningerne og give los for drømmene. Han har i et godt halvt års tid boet sammen med sin kæreste på et ”loft” i Jersey City på den anden side af Hudson River med udsigt til Manhattan, hvor de sælger danske teaktræ- og palisandermøbler fra 1950’erne og 1960’erne - de såkaldte ”Danish Modern”, som de hedder ”over there”.

Lever drømmen ud
- Det er helt klart en drøm, vi lever ud. Men det er også en drøm, som vi har researchet rigtigt grundigt på. Hvem er vores målgruppe? Hvor er det bedst at placere sig - Chicago, New York eller Los Angeles? Hvordan får vi fat i kunderne?, siger han på en af sine besøg i fødebyen Fredericia, hvorfra han kører land og rige rundt for at opkøbe de varer, der ender med at stå i penthouse lejligheder på Manhattan, i lounges i Danish American Athletics Club eller i en rigmandsvilla i Miami.

Det har krævet en solid opsparing, som parret har kunnet tære på i den første tid, hvor møblerne måske bliver solgt, men ikke nødvendigvis giver et overskud, man kan leve af.

- Leveomkostningerne i New York området er jo nogle helt, helt andre, end vi er vant til herhjemmefra. Vores loft i Jersey City, som i New Yorker-øjne absolut ikke er en by, man skilter af at bo i, koster 3.000 dollars om måneden. Hertil skal vi lægge sygeforsikring, som du selv betaler for i USA plus containerforsendelse af møbler fra Danmark, forklarer han.

Lars’ forretningsbudget lyder på, at forretningen gerne skal gå i nul efter halvandet år og et år senere blive rentabelt og til at leve af.

Men hvordan ender man lige med at sælge patinerede møbler i New York, når rødderne er fæstnede i Fredericia?

- Jeg er egentlig uddannet inden for sociologi og film- og medieverdenen, men fandt ud af undervejs, at jeg ikke er den akademiske type. Jeg skal helst have mit eget, forklarer han.

En længsel efter eventyr
For Lars gik vejen fra en barndom med blomsterbinding i familiens blomsterforretning H.C. Blomster i Prinsessegade, over ungdomsradioprojektet Projekt Traume til opsamling af erfaring fra retailbranchen i København, hvor han nåede at bo i 12 år, inden han besluttede sig for at tage på jordomrejse. I 2012 opstod mligheden for, at Lars’ kæreste blev udstationeret for Chr. Hansen i tre år i Peru. Lars fulgte med, men havde ikke tilladelse til at arbejde, så han tilbragte i stedet tre år som housewife i det sydamerikanske. I løbet af de tre år fik parret oplevet stort set hele Sydamerika, og da kontrakten med Chr. Hansen udløb efter tre år, var parrets lyst på nye eventyr stadig vakt.

- Vi overvejede, om vi skulle flytte til Frankrig eller Spanien, men vi valgte USA, fordi vi gerne ville til en storby, forklarer Lars.

Valget lød mellem New York, Los Angeles eller Chicago, hvor Lars’ kæreste stammer fra. På et besøg i Chicago tog de på et estate sales, som er stort i USA, og grundlæggende er et stort åbent salg af dødsbo.

- Vi kunne se, at de solgte danske møbler til tårnhøje priser, og så tænkte vi, at det kunne vi snildt konkurrere med til meget lavere priser, siger Lars.

Los Angeles blev hurtigt fravalgt, fordi det er alt for dyrt at fragte containere fra Danmark til storbyen, og der i forvejen er mange sælgere af Danish Modern om budet. Chicago røg også i svinget, fordi kunderne her typisk efterspørger store, pompøse møbler, og de er meget dyre at fragte. Og så var der New York tilbage, som passede perfekt ind i profilen.

Generation Mig
- Der er naturligvis Danish Modern sælgere, som sælger high class møbler - alle de danske designmøbler - men i USA går man ikke helt så meget op i, om der står Wegner, Mogensen eller Jacobsen på et stykke dansk teaktræmøbel. Det er konceptet dansk design, der tæller. I hvert fald for vores målgruppe, som er fortrinsvist middelklassen og millennials (også kaldet Generation Y eller Generation Mig, red.), siger han.

Det er unge mennesker født i de spæde 1980’ere, som har færdiggjort deres uddannelse, er rykket i bedre ejendomme, måske er på vej med familie, og som er klar til at bevæge sig videre fra Ikea møblementet. De fanges af Instagram og Facebook, som også er det medie, Lars og hans kæreste kommunikerer med kunderne på.

Den første container med i alt 277 danske møbler ankom i juli sidste år, og forretningen var klar til at gå i luften i slutningen af august, men der skulle gå en lille måned, før der kom hul på salget. En måned, hvor der i den grad var brug for is i maven og tro på projektet. Men så tog det ellers fart.

- Vi blev kontaktet af et filmselskab, som også stod bag tv-serien Sex & The City og Alene Hjemme-filmene. De havde set et stort teaktræ spisebord, vi havde til salg, og det skulle de bruge til en scene, der skulle optages næste dag til en ny tv-serie, der kommer på Netflix til sommer. Morgenen efter stod de uden for vores dør parat til at hente bordet, og vi lå stadig i sengen, da de ankom, fortæller Lars Noah Balderskilde med et grin.

Det blev det famøse hul på bylden, og i dag ca. fire måneder efter er Lars tilbage i hjemlandet for at indkøbe møbler til næste sending container. For ham er det ikke bare rent forretning. Det skal være forretning med en fortælling.

Trump bekymrer
- Når jeg kører ud for at købe møbler hos folk, tager jeg mig altid tid til at tale med sælgerne om, hvor og hvornår møblet er fra. De historier, de fortæller mig, skriver jeg ned, så møblets historie gives videre til den amerikanske køber. Og amerikanerne elsker det. Det er jo et relativt ungt land i forhold til os, så amerikanere elsker alt, der har med historie at gøre, siger han.

I løbet af de fire måneder, han har været aktivt i gang med forretningen, har der allerede vist sig to hold kunder - de private, der finder møblerne på Instagram, og indretningsarkitekter, som er meget brugt i USA.

- Amerikanere har typisk ingen stil overhovedet. Derfor bruger de indretningsarkitekter, som vi gør meget ud af at netværke med, siger han.

Det har allerede givet pote. En multimillionær amerikaners villa i Miami indeholder nogle af de møbler, Lars importerer fra Danmark, og en af opgaverne lige nu er at indrette et loungeområde i Danish American Athletics Club, der fylder 120 år til sommer.

Og andre danske møbler har fundet plads i lækre penthouselejligheder på Manhattan.

På mange måder tegner fremtiden sig lys for Lars og hans møbelprojekt. Dog er der en enkelt overskyggende sky på himlen.

- Vi venter meget i spænding på, hvad Donald Trump finder på som præsident. Hvis han virkelig afskaffer sygesikringssystemet Obamacare, som han er i gang med, uden at sætte noget andet i stedet, så må vi opgive og rejse hjem. I så fald vil det koste mig 35.000 dollars om året at være forsikret, og det hænger slet, slet ikke sammen for os, siger Lars Noah Balderskilde.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier