Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Han har altid ideer til en fest for livet

Jesper Johansen er ofte i København et par dage eller tre om ugen og har netop åbnet kontor med en medarbejder i hovedstaden, men firmaet flytter ikke domicil fra Gudsø. Her ligger det godt, og Jesper Johansen elsker at komme hjem til ejendommen i Gudsø, som både er rammen om privatlivet og firmaet. Foto: H.C. Gabelgaard

Han har altid ideer til en fest for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jesper Johansens hoved har altid været fyldt med ideer. De første mange år skød han dem af i æteren på diverse lokalradioer bl.a. Radio Skala, som han solgte i 2002. I dag fyrer han dem af i store events rundt i landet. Fra Billed-Bladets Guldfes

Gudsø: Da Jesper Johansen var barn, sad han tit og legede med sin fars mikrofon og grammofon. I hjemmet i Fredericia forestillede han sig, at han stod bag scenen i en stor koncertsal og annoncerede, at "Nu kommer den store og kendte sanger" og giver det og det nummer. Han kunne se det hele for sig.

I dag slår han hovedet tilbage og griner ved mindet, for som han siger:

- Det er jo det, jeg laver i dag!

Han styrer slagets gang og sørger for, at festen bliver uforglemmelig for såvel arrangør som gæster, og det er uanset, om det er Billed-Bladet, der holder TV-Guldfest, om det er hotel-dronningen fru Remmen, der holder 260 års jubilæumsfest for og på d'Angleterre, eller om det er en stor kongresfest for et amerikansk kosmetik-firmas 8.000-9.000 medarbejdere samlet i Barcelona. Eller om det er et firmas jubilæumsfest eller en eksklusiv privatfest. Ingen navne nævnt. Her er fortrolighed og diskretion en æressag.

På "hjemmefronten" i Kolding er det Jesper Johansen og hans team, der er sekretariat for Kolding Lightfestival og sørger for, at alt det praktiske fungerer ved festivalen.

Jesper Johansen
42 år, gift med Christina, der har en negleklinik. Parret har sønnen Philip på 11 år og venter en datter.Vokset op i Fredericia og Horsens. Radiomedarbejder som 13-årig.

Som 17-årig ansat ved Radio Fredericia.

Ansat ved radioen Station Fyn som 18-årig.

Køber som 20-årig Radio Kolding, som siden ændrer navn til Radio Skala, der vokser og er Danmarks største privatejede kommercielle radio, da han i 2002 sælger den til JydskeVestkysten.

Etablerer i 2003 Moving ads, som sælger flytbare reklamer.

I dag udgør events den største del af forretningen.

I 2017 ændrer firmaet navn til Milestone Event. "Det passer godt med, at en event skal være en milepæl", siger Jesper Johansen.

Han er også direktør for Kolding Lightfestival, og hans firma er sekretariat for festivalen.

Elsker at rejse, og det er blevet til flere krydstogter med familien, men turen går også jævnligt til USA, for at se hvad der sker på eventscenen i Florida, Las Vegas og Los Angeles.

Når kabalen går op

Jesper Johansen ved om nogen, hvad der skal til for at skabe en fest, som gæsterne sjældent glemmer. Han er det kreative kraftcenter under selve afviklingen.

Han er også manden med alle ideerne til, hvordan festen kan være, men hurtigt kobler han sit team af medarbejdere på opgaverne. De hyrer freelancehjælp, og når der skal laves spektakulære videoeffekter, samarbejder Jesper Johansen med Nick Højgaard fra reklamebureauet Markant i Kolding.

Når selve festen skal afvikles, er der helt op til 150 mand i gang som nu f.eks. i marts, hvor Jesper Johansens firma for anden gang skal afvikle festen, hvor Familie Journal uddeler Dansktop Prisen i Boxen i Herning. Alt skal fungere - fra mad, servering, sikkerhed, show, timing, lys, lyd til video og effekter.

- Det bedste er, når festen er slut, og man kan se, at kabalen gik op. Når DJ'en er gået i gang, kunden er glad, og vi kan trække os stille og roligt ud ad bagdøren, siger Jesper Johansen, der har det allerbedst i kulissen.

For ham handler det om, hvilken følelse gæsterne går hjem med.

- Når én af gæsterne kommer hen med tårer i øjnene og siger: "DU skal byde ind på min fest", så kan man da kun blive lykkelig.

Eller når han bliver stoppet af banketchefen på d'Angleterre, som siger:

- Vi takker for Deres ydmyge tilgang til vort hus.

Ja, så ved han, at det denne gang er lykkedes at leve op til et par af hans målsætninger: At eventen skal være "above normal", og at han og hans team har udført opgaven med den ydmyghed og ordholdenhed, som står højt på firmaets scoreboard. Han kalder det selv jyske dyder.

- Vi tager ansvar for alt. Vi kommer ikke ind og siger, at vi kun har ansvaret for en del af festen. Vi tager ansvaret for det HELE. Fra antallet af tjenere, hovedbordet, teknikken og selve showet, siger Jesper Johansen.

Store navne er ikke nok

Og det er vel at mærke sjældent et show med tidens helt store navne fra den danske musik- eller showscene.

- Store navne er ofte bare aflad for ikke at forholde sig til selve festen, siger Jesper Johansen.

- Når man skal holde en fest er alting ikke bare gjort med at hyre et eller andet megadyrt navn, som står og spiller. Det svarer til, at man byder på trøfler bare, fordi det er dyrt.

- Det er meget bedre, hvis man i stedet putter sjæl i det og skaber en fest med dedikation og omsorg for de mennesker, som man inviterer, og som man sætter pris på. Det er en fantastisk måde at anerkende sin venner eller sine medarbejdere på.

- Events er forgængelige. De er væk, når de er overstået. Derfor gælder det om at få dem til at stå som et varigt minde. Det er ikke et prestigeobjekt, der bare står i et hjørne af stuen.

Jesper Johansen elsker, når eventen når magiske højder.

- Da vi skulle lave jubilæumsfesten på d'Angleterre, delte vi hotellets historie op i fem afsnit, og vi skulle også fortælle om bygningens historie. Et lidt kedeligt afsnit, som kunne blive meget tørt, men det lykkedes at fortælle historien med effekter, så den tog folk om hjertet.

- Skuespiller Lotte Andersen var konferencier, og med diverse effekter kom der pludselig et ansigt ud af væggen, og lysekronen begyndte at blande sig.

Den gode historie har værdi

Jesper Johansen jagter altid den gode historie i det firma, eller den vært, som han skal lave en event for.

- Jeg tror, den gode historie har værdi, og jeg elsker at formidle den gode historie, siger Jesper Johansen, som siden nytår har haft travlt med at interviewe de dansktopstjerner, var med i dansktopshowet i Boxen i marts.

- Jeg nyder at høre deres historier og at skrive de manuskripter. Det er nogle fantastiske historier, og der er specielt én, som vil overraske, og det er det største, når det lykkes at give folk dét, som de ikke forventede.

13 år og radiomand

Jesper Johansen har troet på den gode historie, siden han som 13-årig blev viklet ind i radioverdenen i barndommens land i Fredericia. Han boede de første otte år af sit liv i Egeskov ved Fredericia, siden flyttede familien til Horsens, men da Jesper Johansen var 12 år, blev forældrene skilt. Han skulle blive hos sin mor i Horsens, mens far, der var overpakmester i posttogene, vendte tilbage til Fredericia.

Jesper Johansen savnede Fredericia og fik lov at flytte sammen med sin far. Via venner fik han forbindelse til Radio Fredericia, og da de etablerede en ungdomsredaktion, var 13-årige Jesper selvskrevet på holdet.

- Jeg var simpelthen draget af radio. Jeg speakede, redigerede, satte plader på plads. Jeg var der morgen, middag og aften. Jeg passede min skole, men praktiktiden tilbragte jeg også på radioen, siger Jesper Johansen, der tog radiokurser på ungdomsskolen.

Hans lærer syntes, han skulle på gymnasiet, men færdig med 10. klasse blev Jesper Johansen som 17-årig ansat som musikchef for Radio Fredericia.

På spørgsmålet om han aldrig overvejede en uddannelse, svarer han rapt med et stort glad smil:

- Det har jeg da også. Jeg har bare gået i livets skole!

20 år og radioejer i Kolding

Som 18-årig blev han redaktionssekretær på fagbevægelsens radio i Odense. I begyndelsen af 90'erne blev han leder af Radio Kolding. Unge Johansen købte i begyndelsen af 1990'erne radioen og var nu i en alder af 20 år ejer og stationsleder af Radio Kolding.

- Der var ingen penge at markedsføre radioen for, og vi begyndte at skabe nogle megaevents med koncerter for at gøre reklame for Radio Kolding, og det var her, jeg for første gang begyndte at bruge eventmusklerne.

Radioen fik navnet Radio Skala og flyttede fra Kolding Folkeblads hus i Jernbanegade til det tidligere Sans Souci længere nede ad gaden. Herfra til Haderslevvej og endelig til Volkerts Fabrikker.

Det blev efterhånden Danmarks største privatejede kommercielle radio med 300.000 lyttere og en snes medarbejdere, men omkring årtusindskiftet var hele branchen under forandring. Flere blev solgt til udenlandske stationer, men Jesper Johansen valgte i 2002 at sælge til JydskeVestkysten, hvor Mette Bock, nuværende kulturminister, var chefredaktør.

- Jeg syntes, det var noget mere charmerende at sælge til et lokalt medie, fortæller Jesper Johansen, der blev ansat som chef for radioerne i Det Berlingske Officin.

Jesper Johansen så en mulighed i flytbare reklamer. Det vil sige reklamer på en lastbil, der kunne flytte sig hen, hvor trafikken var stor. Berlingske var ikke helt med på ideen, og Jesper Johansen droppede den gode løn og begyndte igen som iværksætter - nu med Moving Ads.

Flere og større events

Det hedder firmaet stadig, men de flytbare reklamer er i dag en mindre del af firmaet. Til gengæld bliver event-delen større og større. Der er mange store events i kalenderen for 2017, og Jesper Johansen har inden for kort tid ansat tre nye medarbejdere. Nu er der seks i firmaet inklusiv chefen selv. 1. februar åbnede firmaet en afdeling i København for at være tættere på mange af festerne.

- Vi vil gerne have en større bid af kagen derovre. Jeg tror, fremtiden byder på større kunder og flere komplekse ordrer, og at vi vil få mere i udlandet, siger Jesper Johansen, der har kig på flere store events, som han gerne vil have fingrene i - men hvilke - det siger han ikke.

Fantastisk set op i Gudsø

Spørgsmålet er, om det ikke er ved at være lidt malplaceret at ligge i Kolding, eller rettere sagt ude på landet ved Gudsø Vig, når nu mange af kunderne er i hovedstadsområdet. Men nej. På ingen måde.

- Jeg er i København to til tre dage om ugen, og det er fedt at være i storbyen, men jeg glæder mig altid til at komme hjem og trække stikket ud.

For 12 år siden købte han en gammel rønne ved Gudsø Vig, og den er nu sat i stand og bygget om.

- Det er jo et fantastisk set up, at jeg både kan bo og arbejde her, siger Jesper Johansen, der sidder under taget i firmafløjen i den lille trelængede ejendom.

Han har selv bygget med og har som handyman svært ved at holde sig i ro, som nu den søndag i januar, da han kastede sig over opbygningen af en ny væg.

- Jeg ved godt, at jeg skal lade være, for jeg har ikke tid. Jeg har alt for travlt for tiden. Firmaet vokser, og jeg øver mig på at overlade flere opgaver til medarbejderne.

Han løber ofte en tur i området omkring ejendommen, og somme tider får han følge af én af medarbejderne. Det bliver til mere end hundrede kilometer hver måned, og han har løbet en lille håndfuld halvmaraton.

Og ellers er det nummer ét at slappe af med hustruen Christina, der også er selvstændig, og med sønnen Philip på 11 år.

Familien udvides, for Christina er højgravid, og Jesper Johansen er lidt spændt på, om fødslen kan snige sig uden om de store events. Men ellers har han nok en Plan B eller C - lige som til de store events.