Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye siloer får trafikken til at stige - men også uden siloerne vil der komme mere trafik

Fredericia Shipping vil gerne bygge 35 meter høje siloer til korn. Naboerne protesterer - blandt andet over den øgede trafik. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

Nye siloer får trafikken til at stige - men også uden siloerne vil der komme mere trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En miljøvurdering viser, at trafikken på Strandvejen stiger de kommende år - også uden at tælle de ekstra lastbiler til siloerne hos Fredericia Shipping med.

Fredericia: Fredericia Shipping ønsker at opføre 10 siloer på op til 35 meter ved Møllebugtvej. Det er ikke muligt med den eksisterende lokalplan. Derfor arbejder Fredericia Kommune i øjeblikket på at lave en ny lokalplan. Den har netop været til høring hos naboerne, hvoraf mange har gjort indsigelse - blandt andet med henvisning til den øgede mængde af trafik, siloerne forventes at skabe.

Hos Fredericia Kommune forventer man, det vil øge trafikmængden med 7000 lastbiler om året - i høstsæsonen. Det vil sige cirka 88 flere lastbiler i døgnet i tre til fire måneder om året. Ifølge udkastet til lokalplanen vil trafikken til Fredericia Shipping hovedsageligt komme fra motorvejen ad Strandvejen fra syd.

I en af indsigelserne skriver Palle Dahl fra Elsdyrvej blandt andet: "Strandvejen er som bekendt i øjeblikket ved at blive lavet til en supercykelsti, så byens unge kan komme sikkert til skole og uddannelsescenter uden at blive kørt ned/over af motoriserede køretøjer. Strandvejen er ikke egnet til den øgede trafikmængde, og det er den eneste trafikåre ind til havnen i Møllebugten".

Omstridte stor-siloer sendt til hjørne - nu skal alternativerne tjekkes
Strandvejen er ikke egnet til den øgede trafikmængde, og det er den eneste trafikåre ind til havnen i Møllebugten
Palle Dahl i indsigelse til ny lokalplan for havnen

Trafikmængden øges

Der er lavet en miljøvurdering for området, hvor trafikken blandt andet er undersøgt. Her har man primært koncentreret sig om krydset Strandvejen/Vestre Ringvej både i forhold til kapacitet/trængsel og en eventuel forøget risiko for trafikuheld.

Ifølge beregningerne er den gennemsnitlige trafikmængde i døgnet for Strandvejen fra syd 13.050 køretøjer - heraf 1.200 lastbiler i 2017. Miljøvurderingen har fremskrevet trafikken til år 2027, hvor den lander på 13.350 køretøjer i døgnet i gennemsnit - heraf 1450 lastbiler.

Miljøvurderingen omregner til såkaldt spidstimetrafik for at sammenligne. Den øgede trafikmængde til Fredericia Shipping er på 88 kørsler dagligt, som omregnet til spidstimetrafik bliver til 11 lastbiler per retning. Men den generelle trafikstigning - uden de ekstra lastbiler til Fredericia Shipping - betyder allerede en øgning med 50 lastbiler og 300 personbiler i spidstimen på Strandvejen. Hermed konkluderer Miljøvurderingen: at "De 11 lastbiler per retning i spidstimen forventes ikke at gøre nogen væsentlig forskel på trafikafviklingen i krydset i spidstimen, eftersom spidstimebelastningen her allerede er høj (500 køretøjer på Vestre Ringvej og 1900 køretøjer på Strandvejen)".

 

Opfordrer til undersøgelse

Miljøvurderingen konkluderer samtidig, at man må forvente flere trafikuheld i området, fordi mængden af trafik stiger - men den primære faktor er den generelle stigning i trafikken - ikke lastbilerne til siloerne.

Derfor konkluderer Fredericia Kommune da også, at man bør undersøge, om den øgede trafikmængde i området generelt giver anledning til flere uheld.