Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skole satser på skak: De bliver bedre til matematik

Martin Konstantin og Kaya Hansen i gang med et skakspil. Foto: Peter Leth-Larsen

Skole satser på skak: De bliver bedre til matematik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skak er kommet på skoleskemaet for 3. årgang på Ullerup Bæk Skolen på Skjoldborgsvej. - Eleverne er vilde med det, siger lærer.

Fredericia: Når børn spiller skak, bliver de også dygtigere til matematik.

Det viser forskning, og det afprøves nu på Ullerup Bæk Skolen på Skjoldborgsvej. Her kaster 3. årgang sig jævnligt ud i det strategiske brætspil.

- Formålet er egentlig ikke, at de skal blive bedre til matematik. Men vi gør det for at se, om det har nogen virkning, siger lærer Michael Pedersen.

Skak vinder frem på mange Fredericia-skoler
Elever blev 30 procent bedre
En undersøgelse viste i 2015, at skak gør elever bedre til matematik. Fem skoler i Aarhus deltog. En række klasser erstattede én ugentlig matematiktime med skakundervisning fra Dansk Skoleskak. Elever, der spillede skak, klarede sig 30 procent bedre i matematik end elever, der fik almindelig matematikundervisning. Det viste en efterfølgende test.- Skak er kompliceret, hvor man skal koncentrere sig, man lærer at tænke fremad, man lærer at planlægge, løse problemer man sidder med. Alt sammen ting man kan bruge til at lære, men i særdeleshed i matematik, sagde professor Michael Rosholm fra Aarhus Universitet til TV2.

 

De elsker det

Han tog initiativ til skoleskakken i begyndelsen af skoleåret sammen med to andre lærere. De fik kontakt med Fredericia Skakforening, som i foråret sendte to undervisere ud til eleverne på 3. årgang. Også elever fra 0. årgang prøvede kræfter med hjernesporten, og i første omgang gjaldt det om at lære de basale regler.

- Eleverne elsker det. Vi har faglig fordybelse i de sidste timer på dagen. Når eleverne er færdige med deres arbejde, får de mulighed for at læse eller lave noget ekstra. Nu kan de også vælge at spille skak, og det gør mange, efter de har lært det, siger Michael Pedersen.

Slå tankerne væk

Da Fredericia Dagblad er på besøg, finder eleverne hurtigt sammen to og to. Koncentrationen sænker sig hurtigt over klasselokalet. Mikkel Brun Pedersen og Peter Egholm Hansen er i gang med de første træk. Begge drenge er glade for at spille skak i skolen.

- Man kan slå tankerne væk, og man skal bare tænke på at spille det her spil. Der er altid mange ting, man kan tænke på. For eksempel alle de ting, man skal igennem i løbet af en dag, siger Mikkel Brun Pedersen.

Dejlig ro

Ved et andet bord sidder Tilde og Mathilde, som fortæller Fredericia Dagblads udsendte, at man kan blive klogere til matematik af skak.

Indtil videre har lærer Michael Pedersen dog noteret sig en anden effekt.

- Normalt spiller vi det sidst på dagen, hvor de er trætte og lidt lettere bliver sure. Skak giver en dejlig ro, og eleverne bliver bedre til at koncentrere sig, siger Michael Pedersen.

Drømmer om turnering

- Næste år kunne det være fedt at afslutte det hele med en skakturnering på tværs af klasserne. Det kunne være rigtig fedt, siger Michael Pedersen.

Læreren er i øvrigt sikker på, at skak også hjælper på andet endn matematik. Det ved han, fordi han selv spillede skak som dreng.

- Jeg startede selv med at spille skak, fordi jeg skulle lære at koncentrere mig. Jeg lærte at falde til ro af det. Jeg spillede, fra jeg var ni år og fire-fem år frem. Det var en gave, jeg lærte for livet. Jeg tror, det har givet mig den ro, jeg har i dag. Jeg håber, at nogle af de elever, der har det lidt svært - måske med en diagnose - kan finde det interessant og få en pause med skakken, siger Martin Pedersen.

Indtil videre råder skolen på Skjoldborgsvej over 45 spil skak. Næste år skal skakspillet rulles ud på alle årgange. Her vil lærer Michael Pedersen være tovholder og hjælpe de andre elever i gang - på samme måde som skakklubbens spillere gjorde det i 0. og 3. årgang.