Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Politi mangler stadig hårdere straf for miljøsnyd: Bruger andet våben

Bøder på flere tusind kroner for miljøsnyd er blevet efterspurgt i transportbranchen, men de nye regler er endnu ikke kommet. I bestemte tilfælde har politiet dog mulighed for at give vognmænd store bøder. Arkivfoto: Michael Bager

Politi mangler stadig hårdere straf for miljøsnyd: Bruger andet våben

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportbranchen har efterspurgt større bøder til lastbilers miljøsnyd, men venter stadig på nye regler. I mellemtiden har politiet fundet en måde, som i nogle tilfælde kan udløse store bøder for snyderiet.

Der bliver stadig arbejdet på at finde en måde at håndtere snyd med lastbilers miljøsystemer i Transportministeriet. Politiet kan i dag kun give 1.000 kroner i bøde, hvis en chauffør bevidst snyder med det system, der skal rense lastbilens udstødningsgasser, mens fejl og svindel med f.eks. fragtbreve giver omkring 35.000 kroner i bøde.

Men netop bødetaksterne i snyd med attester og tilladelser kan i enkelte tilfælde give politiet mulighed for at give store bøder for miljøsnyderiet.

Lastbiler fra såkaldte tredjelande, typisk lande udenfor EU, skal nemlig have specielle tilladelser til at køre ind i EU. Og i de tilladelser er der ret hårde miljøkrav, hvilket snyd med miljøsystemer kan lægges ind under.

- Når der sker overtrædelser af de tilladelser, er der ret høje bødetakster, fordi der er ret strenge krav, fortæller Stig Simonsen, politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd.

Onsdag blev to tyrkiske lastbiler standset ved Kolding, hvor der var manipuleret med lastbilernes miljøsystemer. Da lastbilerne kørte med de omtalte transporttilladelser kunne politiet i disse tilfælde give bøder på 35.000 kroner til hver af vognmændene for at overtræde miljøtilladelserne. Enheden har tidligere taget en makedonsk chauffør på samme måde.

Snyd med udstødningen
Danske myndigheder sætter i øjeblikket hårdt ind mod snyderi med lastbilers udstødningsforurening. Snyderiet foregår ved, at der manipuleres med det udstyr, der skal sænke lastbilers forurening af giftige gasser fra dieselforbrænding.Stoffet AdBlue skal tilsættes i lastbilernes udstødningssystemer og omdanne de skadelige NOx-gasser til uskadeligt kvælstof, men snydesoftware placeret i lastbilernes elektronik kan sætte systemet ud af spil, hvilket medfører en besparelse for vognmanden.

Små bøder til de fleste

Stig Simonsen fortæller dog, at det er meget få af de vognmænd, som Tungvognscenter Syd tager med snyd i lastbilsmotorerne, der får de store bøder. De fleste lastbiler er nemlig fra EU-lande og behøver ikke de omtalte tilladelser.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tidligere varslet, at der vil blive set på sanktionsmulighederne for at snyde med lastbilers såkaldte AdBlue-systemer, der er de miljøsystemer, som skal nedbringe mængden af skadelige stoffer i udstødningen.

- Lur mig, om ikke det kommer på et tidspunkt, siger Stig Simonsen.