Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Halvmaraton: Løbsleder ærgrer sig over trafikale problemer

Løbsleder for Lillebælt Halvmarathon Mads Stryhn mener ikke, at det var løbet, der skabte de timelange køer. Arkivfoto.

Halvmaraton: Løbsleder ærgrer sig over trafikale problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løbsleder for Lillebælt Halvmarathon Mads Stryhn mener, det er ærgerligt, at bilisterne måtte sidde i timelange køer under løbet, men at man ikke kan pege fingre af dem.

Middelfart: Frustrerede trafikanter var ikke sene til at skrive om den timelange kø, de måtte sidde i for at passere Ny Lillebæltsbro lørdag 6. maj, da Lillebælt Halvmarathon blev afviklet.

Vejdirektoratet har fredag morgen sendt deres afgørelse ud omkring de trafikale problemer, hvor de blandt andet konstaterer, at de ikke fremadrettet vil give tilladelse til lignende arrangementer på Ny Lillebæltsbro. Løbsleder for Lillebælt Halvmarathon, Mads Stryhn, synes, at det er ærgerligt, at løberne ikke vil kunne opleve det igen. 

- Vi havde et super fantastisk løb. Der var tusindvis af løbere, pårørende, og andre, som var en del af arrangementet, hvilket jo er rigtig mange tusinde, der har fået en helt vildt god oplevelse. På den led synes jeg, det er ærgerligt. Men så kan vi glæde os over, at vi så gav dem den oplevelse.

Mads Stryhn har holdt møder med Vejdirektoratet både før og efter løbet, og mener, at de havde gjort en stor indsats for, at det skulle genere bilisterne mindst muligt. Han skyder ikke skylden for de trafikale problemer på nogen, men mener ikke, at de fra Lillebælt Halvmarathons side kan tage noget af den på sig. Eksempelvis var uheldet, der skete på Fredericia-siden, var helt uforudset, og betød, at mange kom til at holde i kø unødvendigt.

- Du kan bare tage eftermiddagen på vejene tværs over Fyn. Jeg tror, der sker 100 uheld om året mellem Nørre Aaby og Aarup. Det er rigtig ærgerligt, at det sker op til, at vi laver en anden ting. Når bilerne fjernes efter et uheld, er der mange bilister, som ikke kan se, at der har været et uheld. De kan bare se, at de holder i kø, og når de kommer over broen, ser de os, der løber. Så siger man: Hold nu kæft. Var det derfor, vi holdt i kø?  Det, synes jeg, er super ærgerligt, når vi nu havde gjort et stort forarbejde, for at få det afviklet så gnidningsløst som muligt.

En af de andre hovedårsager til, at trafikken gik så langsomt, var, at bilisterne kørte meget langsommere over broen, end Vejdirektoratet havde beregnet. Mads Stryhn fortæller, at de allerede havde regnet ud, at hastigheden ville blive langsommere, end hvis vejarbejde havde været skyld i en afspærring, og at alle var overraskede over, at det gik endnu langsommere.

- En kiggekø kører bare langsommere, end hvis det var et vejarbejde, man kiggede på. Det er medtrafikanter, der straffer andre medtrafikanter, fordi de ikke kører det, de skal. På et eller andet tidspunkt kører trafikanter bagved også langsommere, og så trækker det tiden endnu mere.

- Det er rigtig ærgerligt, at det hele falder på os. Rigtig mange bilister peger på os. Ja, vi brugte vejen, men det ville være minimal kø, hvis ikke det var medtrafikanter, der kom til at skabe den første del af køen.

Hvordan og hvorledes ruten kommer til at se ud næste år, ved Mads Stryhn ikke endnu, da de fortsat er ved at afslutte dette års løb.

Sådan gør andre: Mange overvejelser ved løb på Storebæltsbroen