Millioner ud ad vinduet: Omfattende patient-pjæk på Sygehus Lillebælt koster kassen

Det koster millioner, at patienter udebliver fra deres aftalte tider på Sygehus Lillebælt. Men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt, Mads Koch hansen, vil også gerne kigge indad. Foto: Sygehus Lillebælt

Millioner ud ad vinduet: Omfattende patient-pjæk på Sygehus Lillebælt koster kassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

12.424 udeblivelser uden afbud på årets første syv måneder har kostet millioner for Sygehus Lillebælt.

Lillebælt: I 12.424 tilfælde i løbet af de første syv måneder af 2018 har Sygehus Lillebælt stået klar til at modtage en patient, der så aldrig er dukket op og ikke har meldt afbud.

Det svarer til, at cirka 60 mennesker hver eneste dag er udeblevet fra en aftale med sygehuset, og det er store tal, lyder det fra Mads Koch Hansen, lægelig direktør på Sygehus Lillebælt.

- Det er mange udeblivelser. Specielt set i lyset af, at vi på visse områder har lange ventelister og lang ventetid. Så er det jo et problem i forhold til de patienter, der ikke kommer til, at vi ikke får udnyttet tiden og vores faciliteter, siger Mads Koch Hansen til DR P4 Trekanten.

Ifølge Sygehus Lillebælt koster udeblivelserne for årets første syv måneder 12 millioner kroner. Mange af de penge forsvinder direkte ud af kassen på grund af folks manglende evne til at melde afbud til deres lægetid.

- Vi har et meget stort driftsbudget for at drive de sygehuse, vi driver. De 12 millioner er en lille del af det, men det betyder noget for de patienter, der ikke kommer til, fordi vi langt hen ad vejen udnytter den tid til andre opgaver, siger Mads Koch Hansen.

Sygehus Lillebælt understreger, at der er tale om et overslag og ikke et præcist tal på udgiften.

- I det omfang vi ikke kan udnytte eksempelvis en scanner til en akutpatient, så er det jo spild af penge. Men i nogle tilfælde kan vi udnytte det. Men det er til daglig irritation for dem, der ikke kan komme til, og vi ville selvfølgelig ønske, at vi ikke havde de mange udeblivelser, siger den lægelige direktør.

Selv om patienterne naturligvis har et ansvar for at melde tilbage, hvis de ikke kan komme til deres aftalte tid, så vil Sygehus Lillebælt også gerne kigge indad og se, om man kan gøre noget anderledes internt.

- Vi skal gøre, hvad vi kan for at minde patienterne om aftalerne. Det er jo forskelligt, hvad folk udebliver fra. Det er stort set aldrig fra en kemokur eller et svar på en kontrolscanning efter en behandling. Det har noget at gøre med, om det, vi har booket dem til, også er vigtigt for patienterne. Derfor har vi også et ansvar for at få det her bragt ned, siger Mads Koch Hansen til DR P4 Trekanten.

I årets første syv måneder var der cirka 327.000 patienter, der havde en aftale med Sygehus Lillebælt. Med 12.424, der udeblev uden et ord, svarer det til knap fire procent af alle aftalerne.

Sygehus Lillebælt driver blandt andet Kolding, Vejle og Middelfart Sygehus samt Rygcenter Syddanmark.

Millioner ud ad vinduet: Omfattende patient-pjæk på Sygehus Lillebælt koster kassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce