Mød den kunstneriske rodbehandler og mor til seks fra Fredericia

Karen Grøn, der bor i Fredericia, har siden 2009 stået i spidsen for Trapholt i Kolding. Foto: Jacob Schultz

Mød den kunstneriske rodbehandler og mor til seks fra Fredericia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Karen Grøn er et menneske, der tager godt for sig af de timer, livet giver hende. Hun er også mor til seks, og så har hun siden 2009 stået i spidsen for Trapholt og museets godt 75.000 årlige gæster.

Fredericia: Karen Grøn hilser og forsvinder.

- Jeg skal lige ordne noget, når hun at sige, inden hun styrer mod trappen til førstesalen i villaen, der først fungerede som sommerbolig og siden, efter en til- og ombygning i slutningen af 2. verdenskrig, helårsbolig for tandlægeparret Helene og Gustav Lind.

I dag rummer villaen administrationen på Trapholt, og med sin stråtækte cottagestil læner den sig nydeligt op ad naboen - de moderne museumsbygninger, som arkitekterne Bente Aude og Boje Lundgaard skabte på nordsiden af Kolding Fjord i 1982.

- Så ..., jeg siger lige goddag igen. Pænt goddag, siger Karen Grøn og rækker atter sin hånd frem.

Med sig fra førstesalen har hun en rund bakke, og på bakken er placeret tre små glas. Det ene indeholder en rød væske, det andet en grøn væske, og det sidste en blå væske.

Fotografen og jeg kigger nervøst på hinanden.

- Prøv lige at smag på dem her og fortæl mig, hvilken en af dem der smager af jordbær.

Det var overhovedet ikke planlagt, at vi skulle have en stor børneflok. De kom bare, sådan drypvis, og det er fantastisk
Karen Grøn
Karen Grøn
Alder: 51 årSøskende: Tre

Civil stand: Gift med Andreas, der er professor på Aarhus Universitet

Børn: Seks i alderen 7 til 21 år

Bopæl: Fredericia

Uddannelse: Cand. mag i æstetik og kultur, master i public management

Job: Direktør på Trapholt i Kolding

Tidligere jobs: Museumsinspektør på Kvindemuseet i Aarhus, formidlingschef på Trapholt
Med jobbet som museumsdirektør i Kolding, seks børn i alderen 7-21 og meget andet begynder Karen Grøn til tider dagen klokken 3.30. - Det er fantastisk, du skal prøve det, siger hun til journalisten. Foto: Jacob Schultz
Med jobbet som museumsdirektør i Kolding, seks børn i alderen 7-21 og meget andet begynder Karen Grøn til tider dagen klokken 3.30. - Det er fantastisk, du skal prøve det, siger hun til journalisten. Foto: Jacob Schultz

Seks timers søvn

Man skal stå tidligt op for at følge med den 51-årige museumsdirektør på Trapholt, og det skal ikke kun tolkes i overført betydning.

Til tider står hun op klokken 03.30 hjemme i huset tæt på skoven og Lillebælt lidt uden for Fredericia, og det giver udtrykket om at få noget ud af dagen en forholdsvis konkret betydning.

- Det er fantastisk, du skal prøve det, siger hun begejstret.

- Men ..., hvad laver du klokken halv fire om natten? Undskyld, om morgenen ...

- Jeg arbejder måske lidt, dyrker min daglige yoga, eller løber en tur. Det er unikt at løbe i skoven så tidligt, fordi mange af dyrene er aktive og synlige.

Hun ser oprigtigt glad ud, mens hun fortæller om skønheden i døgnets tidlige timer, men hun tilføjer dog, at hun så også passer sin sengetid om aftenen.

- Jeg skal jo have mine seks timers søvn, som hun siger.

Egentlig er hun fra Amager, hvilket hendes accent da heller ikke forsøger at skjule, men hun har været i Jylland i mange år og befinder sig glimrende i selskab med sin mand Andreas og parrets seks børn.

- Da jeg skulle på universitetet i sin tid, var jeg nysgerrig på andre dele af Danmark end København, så jeg søgte til Aarhus. Vi var 110 studerende, og jeg var den eneste københavner.

Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt, er uddannet som cand.mag i æstetik og kultur, master i public management. Hun har tidligere været museumsinspektør på Kvindemuseet i Aarhus. Foto: Jacob Schultz
Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt, er uddannet som cand.mag i æstetik og kultur, master i public management. Hun har tidligere været museumsinspektør på Kvindemuseet i Aarhus. Foto: Jacob Schultz

Må ikke afsløre noget

På en bund af sildebensparket står vi på Karen Grøns kontor foran bakken med de tre små glas. Når hun sidder ved skrivebordet, har hun Jesper Christiansens store Puddlepainting-maleri i ryggen, mens udsigten over parken og fjorden på den anden side af de store vinduer er et kunstværk i sig selv - skabt uden lærred, pensler og maling.

Der er dog ikke tid til at nyde den slags - vi skal i gang med at smage.

Vi står midt i et indslag til udstillingen EAT ME, der er aktuel frem til maj 2018, og det bliver en sølle omgang for den skrivende presse, mens fotografen, der har erfaring som tjener, klarer sig bedre.

Vi spotter begge, hvor jordbærsmagen gemmer sig, mens det kniber, i hvert fald for den skrivende presse, at ramme den præcise beskrivelse af smagen i de to andre glas.

Der er noget genkendeligt, men hvad er det nu lige?

Jeg giver op, fotografen kommer med bud, der er tæt på, og Karen Grøn afslører derefter, hvilke smagsvarianter der gemmer sig i de to glas, der ikke indeholder jordbærsmag.

Det er underligt ..., da hun først har sagt det, er det tydeligt at smage.

- Du må hjertens gerne skrive om udstillingen, men du må helst ikke afsløre smagen i de tre glas, siger Karen Grøn bestemt om udfordringen af vores smagsløg.

Så vi skriver bare EAT ME, 23. september 2017 til 21. maj 2018, Trapholt. En udstilling om mad, kunst og design, der fylder gæsterne med smags- og sanseoplevelser.

-Trapholt er også til det sjov og legende. Der er højt til loftet, siger den 51-årige direktør for museet, Karen Grøn. Foto: Jacob Schultz
-Trapholt er også til det sjov og legende. Der er højt til loftet, siger den 51-årige direktør for museet, Karen Grøn. Foto: Jacob Schultz

Struktur skal der til

På skrivebordet er to lange rækker plasticmapper placeret, og på hver mappe er der skrevet, hvad indholdet er, og på whiteboardtavlen er der skrevet løse idéer sammen med ting, der skal huskes og gøres.

Struktur er en del af Karen Grøns hverdag, sådan må det være, når der er mange sager at holde styr på, men der er også plads til en tilfældig stablet skulptur af kunst- og designbøger ved vinduet, og det er et meget godt billede af kvinden, der aldrig drømte om at blive museumsdirektør.

- Jeg er til struktur, men jeg er ikke et pertentligt ordensmenneske. Jeg vil beskrive mig selv som maratonløber, men også rodbehandler. Jeg har det lange lys på, men hvis noget skal løses undervejs, løser vi det, siger Karen Grøn.

Hun indledte med musikvidenskab på universitet, skiftede siden spor, og efter endt uddannelse søgte Kvindemuseet i Aarhus en inspektør. Karen Grøn fik jobbet.

- Det var mere tilfældigt end et udtryk for en stram strategiplan fra min side, slår hun fast.

Hun blev da også temmelig overrasket, da det kom på tale, at hun skulle være direktør for Trapholt, men i 2009 blev hun konstitueret som direktør, og i 2010 besluttede bestyrelsen at fjerne konstitueret fra Karen Grøns visitkort.

- Jeg er meget glad for mit arbejde, siger hun med en mimik og et tryk på meget, der understreger betydningen af netop det ord.

Arbejdsmæssigt er der selvfølgelig udfordringer, for eksempel i forhold til forskellen på statstilskuddene.

Trapholt sammenlignes ofte med museer, der modtager 10 gange så meget i statstilskud.

- Det gør det vanskeligt, når der er ulige vilkår, men når det er sagt, er det fedt at arbejde med kunst i provinsen, siger Karen Grøn, der overordnet kalder Trapholt for et sted, hvor den seriøse og forskningsbaserede kunst får plads. Sammen med meget andet.

- Trapholt er også til det sjove og legende. Der er højt til loftet, siger Karen Grøn, mens vi sidder ved indgangen til Din Udstilling, der netop er et udtryk for den vedkommende og interessante tilgang til kunst.

Her får gæsterne lov til at lege kuratorer og sammensætte deres egne udstillinger blandt 200 værker.

Hvilket ikke er let - til gengæld er det sjovt. Helt i Karen Grøns ånd.

Hjælpen er på vej

Fotografen vil gerne have hende med ud i parken, og direktøren går uden indvendinger med.

Karen Grøn spotter straks en af parkens selvkørende plæneklippere, der er havnet i en blindgyde. Hun løfter den op og bærer den hen til basen, så den kan finde sig selv igen.

Måske er det i virkeligheden det mest rammende billede på hele museet.

En kvinde der på den ene side hylder kvalitet og kunst, men på den anden side ikke er bange for at hjælpe en stresset og træt plæneklipper.

Privat er Karen Grøn en del af en familie, hvor kunst, videnskab og musik smelter sammen som den mest naturlige ting på denne jord, og samme naturlighed præger hende arbejdsmæssigt.

Klokken nærmer sig 13.00 denne fredag, hun har allerede været oppe i cirka ni timer, men der er stadig cirka ni timer til sengetid.

Den tid bruges blandt andet på en teaterforestilling om myrer i Aarhus, hvor hendes mand medvirker.

Vi giver hinanden hånd og siger farvel inde på kontoret. Lidt efter, da hun følger mig over mod udstillingslokalerne, siger vi farvel igen.

- Husk nu at gå lidt rundt, siger hun og forsvinder.

Mød den kunstneriske rodbehandler og mor til seks fra Fredericia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce