4 myter om kviklån


4 myter om kviklån

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der findes efterhånden mange myter om kviklån. Disse myter giver ofte et forvrænget billede af sandheden, da de nærmere bygger på mavefornemmelser og løse antagelser end fakta.

I denne artikel dykker vi derfor ned i nogle af de mest fremtrædende myter for derigennem at give et mere retvisende billede af, hvad et kviklån egentlig er.

1. ÅOP er altid høj

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er en gode måde hvorpå du kan sammenligne lån på. Men kun så længe lånene har en identisk løbetid. Hvis du optager et lån med en løbetid på 12 måneder og derover, vil ÅOP give et godt billede af lånets samlede omkostninger.

Men når det kommer til kviklån, har en stor andel af lånene en kortere løbetid og dermed en løbetid på under 12 måneder.

Derfor kan ÅOP ikke altid bruges til at sammenligne kviklån, da det ikke giver et nøjagtigt billede af lånets pris. Det er altså tilfældet når lånet har en løbetid på under 12 måneder.

Derudover findes også kviklån som helt naturligt har en lavere ÅOP. Det kan eksempelvis være under indflydelse af renten og gebyrer. Nogle kviklån har en forholdsvis lav rente, sammenlignet med andre kviklån og andre kviklån er mere eller mindre gebyrfrie. Begge faktorer kan have stor indflydelse på lånets pris og dermed gøre det billigere.

Så nej, ÅOP er ikke altid høj og kviklån behøver ikke at koste en formue.

2. Kviklån bruges kun til forbrug

Mange danskere tror, at kviklån kun bruges til forbrug og dermed er komplet unødvendige. Men det er ikke sandheden. Kviklån kan nemlig være en oplagt mulighed for mange, hvis de møder en uforudset udgift som de ikke har råd til at betale lige nu og her. Det kan eksempelvis være en ødelagt vaskemaskine eller en tandlægeregning der blev dyrere end forventet.

Kviklån kan naturligvis også bruges til forbrug, men ikke kun til den type forbrug som er unødvendig. Så nej, kviklån bruges ikke kun til forbrug - og er ikke altid en hovedløs beslutning.

3. Kviklån er uigennemsigtige

Kviklån er ikke uigennemsigtige, men det kan for mange være svært at finde hoved og hale i markedet for kviklån. Derfor findes i dag flere sammenligningstjenester som Kviklaan-guide.dk, som gør markedet for kviklån mere gennemsigtigt. På sammenligningstjenesten er der samlet en lang række kviklån på én side og giver dig som låntager overblik over dine muligheder. På siden fremgår de specifikke vilkår tydeligt og derudover er det muligt at søge om flere lån, for at øge chancen for at blive godkendt, samt at give låntager 'magten' over egen låneproces.

Derudover blev der oprettet en ny klagemulighed den 1. Januar 2015 (Ankenævnet for Finansieringsselskaber). Formålet med denne klagemulighed er at give forbrugeren en ny klageinstans, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet.

4. Alle kan optage et kviklån

Den fjerde myte går på at låneudbydere for kviklån ikke kreditvurderer sine kunder. Det er sandt at kravene til dig som låntager generelt er mindre end hvis du ville låne penge i banken. Du skal eksempelvis ikke stille sikkerhed for at optage et kviklån, men det er stadig vigtigt for låneudbyderen at sikre sig at du er i stand til at tilbagebetale de penge du låner.

Folk der er registreret i RKI kan aldrig låne penge ved en online låneudbyder for kviklån.

Derudover vurderer låneudbyderen din mulighed for at betale pengene tilbage ved faktorer som:

  • Din alder
  • Din arbejdssituation
  • Din boligsituation
  • Personlige forhold som ægteskab/single og børn
  • Tidligere lånemønster
  • Hvor god en betaler du er

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Når en artikel er markeret med 'annonce' eller 'annoncørbetalt indhold', betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel. Indholdet skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med 'Annoncørbetalt indhold' og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

4 myter om kviklån

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.