Annonce
Danmark

Åh nej, ikke igen: 540 tyske vejarbejder i ferietrafikken

FDM råder til, at man så vidt som muligt forsøger at undgå de populære vejruter gennem Europa på lørdage i juli og starten af august. Grundet vejarbejder og ferietrafik vil der være stor risiko for kødannelse. Arkivfoto: Kim Rune / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
Ferietrafikken i Europa kommer med stor sandsynlighed til at byde på timelange køer, blandt andet på grund af 540 vejarbejder i Tyskland. FDM råder til, at man tager sine forholdsregler.

Vejarbejde: Uanset om sommerferien i år går til Frankrig, Italien eller Kroatien, kan du godt tage den tålmodige kasket på og forberede dig på timevis af kø.

Rundt om i Tyskland er der nemlig allerede på nuværende tidspunkt gang i 540 vejarbejder. Det er 150 flere end på samme tid sidste år. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, og det kan blive svært at navigere udenom, advarer FDM. Også på de populære veje, som danskerne ofte kører ad, er der flere vejarbejder. Det gælder blandt andet Autobahn A7 (Flensburg-Ulm), A9 (Berlin-München), omkring München og mod Salzburg i Østrig.

Det kan derfor blive svært at undgå kø, hvis turen går sydpå, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

- Der er overordentlig stor risiko for at ende i kø. Når der er mest trafik, er risikoen selvfølgelig størst. Men man skal være overordentlig heldig, hvis man helt kan undgå en eller anden form for kø.

Annonce

Udvalgte strækninger med vejarbejde

  • A7 Ulm - Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
  • A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen
  • A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
  • A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
  • A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
  • A10 Nordlige del af Berliner Ring
  • A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse

Kilde: FDM

Undgå lørdage og storbyer

Ifølge FDM vil både de mange vejarbejder og ferietrafikken generelt betyde et stort pres på vejnettet i Tyskland og dele af Europa.

De råder derfor til, at man tager sine forholdsregler. Blandt andet kan det være en god idé, hvis man vælger at køre om natten. Samtidig frarådes det at køre i eller omkring de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden.

Lørdage i juli og starten af august ventes at blive dagene med mest trafik og dermed størst risiko for kø, fordi lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer. Derfor foreslås det også, at man særligt forsøger at undgå de store ruter disse dage. Det gælder både i Tyskland, men for eksempel også E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien. Ifølge FDM kører mange ad denne vej til Kroatien.

Ifølge Dennis Lange er der statistisk set størst sandsynlighed for, at det bedst kan betale sig at køre midt på ugen.

- Jo mere midt på ugen, desto bedre. Lørdag er som skiftedag værst, men ofte er der også øget trafikmængde fredag og søndag. Typisk er det nemmest tirsdag og onsdag, men selv her er der ingen garanti. Der kan altid ske uheld. Men statistisk set er der mindst risiko for kø de dage, siger han.

Ikke kun i ferien

Som dansk bilist kan det nogle gange undre, hvorfor det altid lige er i sommerferien, at der arbejdes på vejene i Tyskland. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, fortæller Dennis Lange fra FDM.

- Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, at det bare lige foregår i sommerferien. Det er mere langvarigt, og det foregår på begge sider af sommerferien. Vejarbejde tager bare lang tid, siger han.

I Tyskland er der lige nu flest vejarbejder i delstaten Nordrhein-Westfalen. Her er arbejdet i gang 143 steder. Derefter kommer Bayern (78) og Hessen (61).

De længste vejarbejder

  • A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
  • A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
  • A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
  • A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst

Vejarbejderne er mellem 10 og 16 kilometer lange.

Kilde: FDM

Annonce
Forsiden netop nu
112

Så du noget?: Vidner til indbrud søges

Debat

Debat: Godt at Mette Frederiksen har øje for den kritiske situation på medicinske afdelinger

I det udmærkede radioprogram ”Slotsholmen”, der sendes på Danmarks Radios P1 og handler om politik, kunne man forleden høre et langt og interessant interview med statsminister Mette Frederiksen. Særlig interessant ud fra et sundhedsperspektiv var den del af interviewet, som handlede om sygehusenes medicinske afdelinger. For statsminister Mette Frederiksen har helt ret, når hun peger på, at de medicinske afdelinger er pressede. ”Den ældre medicinske patient, der kommer ind på en afdeling på sygehuset oplever, at medarbejderne løber stærkt, og at de løber for stærkt. Det kan vi godt gøre bedre,” slog statsministeren fast, da hun blev interviewet om sin åbningstale af Folketinget. Det er godt, at hun har fokus på problematikken. Det er der også behov for – ikke mindst med tanke på den befolkningsudvikling, vi allerede har taget hul på, og som vil præge samfund, sundhedsvæsen og ikke mindst de medicinske afdelinger i mange år frem. Det er nemlig sådan, at der år for år i de kommende årtier er udsigt til flere ældre og flere patienter med behov for mere behandling og pleje. Alene frem til 2025 kommer der 33 procent flere borgere i aldersgruppen 80-89 år. Det er naturligvis glædeligt, at flere lever længere, men vores sundhedsvæsen har i dag slet ikke de nødvendige ressourcer til at kunne behandle de mange flere borgere, særligt ældre, som får brug for lægehjælp. Og lige præcis den ældre del af befolkningsgruppen har ganske ofte brug for behandling på netop de medicinske afdelinger. Så når der i dag er medicinske afdelinger i hver eneste af landets fem regioner, der er ramt af overbelægning, er det nok for intet at regne i forhold til, hvad fremtiden bringer for de mange ældre medicinske patienter. Sandsynligheden taler for, at det vil gå fra slemt til værre, hvad overbelægningen angår. ”Det kan vi godt gøre bedre”, som statsministeren slog fast, og jeg er meget enig. Vi skal kunne byde ældre medborgere bedre end overbelagte afdelinger med pressede sygeplejersker og læger. Desværre er det sådan, at medicinske afdelinger med pres og overbelægning langtfra er en enlig svale. Sundhedsvæsenet er generelt presset af en stor opgavemængde og ressourcer, der slet ikke slår til. Psykiatrien er nødlidende efter mange års politisk underprioritering, og mange steder i sundhedsvæsenet mangler der speciallæger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter. Derfor er der behov for et langsigtet løft af vores sundhedsvæsen. Vi anbefaler på baggrund af en tilbundsgående analyse af sundhedsvæsenets økonomi fra VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd at investere to procent ekstra i sundhedsvæsenets økonomi hvert år frem til 2025. I rene tal svarer det til cirka tre milliarder kroner mere næste år, mens det skal stige til godt fire milliarder kroner i 2025. Det er - sammen med mere prioritering - faktisk, hvad der skal til, hvis ikke patienterne skal opleve et gradvist ringere sundhedsvæsen. Sat på spidsen er regeringens forslag om, at pengene skal følge med, når der kommer flere ældre, jo kun en garanti for, at overbelægningen ikke bliver meget værre. Dertil kommer, at vi dag for dag og år for år ser nye og bedre behandlinger, som kan forbedre liv for ikke mindst ældre. Den sundhedsgevinst vil vi jo gerne give vores ældre, men det kan vi kun, hvis der er et økonomisk løft, som er udover demografien. Det håber jeg, at statsminister Mette Frederiksen vil tænke ind i arbejdet med at gøre sundhedsvæsenet bedre for patienterne og for os, der arbejder i det.

Fredericia

Ungt plejefirma afviser dumping: - Vi lægger en pris, så vi kan drive en virksomhed

Fredericia For abonnenter

Hjemmepleje i udbud: Derfor har kommunen valgt nyt selskab

112

Dramatisk påkørsel ender med udvisningsdom: 29-årig med afghanske rødder anker

Annonce