Annonce
Debat

Øg skolernes frihed til at skabe en skole, hvor både læring og dannelse er til stede

Bent Kyndesen. Privatfoto

Læserbrev: I en del år efterhånden er den danske folkeskole blevet styret strammere og strammere, så der er sket en ensretning af indhold og måder at drive undervisning på under parolen, at vi skal sikre, at alle får en fagligt god undervisning.

Som følge af det er lærere og skoleledere blevet mere og mere detailstyrede af embedsmænd i kommunerne og undervisningsministeriet, som laver store fælles visioner for, hvordan den danske folkeskole bliver verdens bedste, samtidigt med at den ikke skal være verdens dyreste folkeskole.

Men bliver den bedre af denne styring? Ikke ifølge den sidste Pisa-undersøgelse.

I matematik og især naturfag er der et fald. Og kun i læsning er der en lille stigning.

Giver det så bedre trivsel? Nej, elever bliver skoletrætte helt ned i de yngste klasser, hvor det tidligere først var i de ældre klasser, at skoletrætheden meldte sig, samtidigt med at der er en stigning i skolevægring.

Så giver det mening at fortsætte denne styring af folkeskolen, som vækker mindelser om den tidligere østbloks styring, hvor man f.eks. i Ungarn kunne se i skoleprogrammet, hvilket pensum alle elever blev undervist i på en bestemt mandag morgen?

Fremfor den stolte danske tradition, hvor det i Grundtvigs og Kolds ånd var et kald for læreren at oplyse og danne børnene?

Ikke i min optik.

Lad os sigte efter - når vi nu får alle elever tilbage til skolerne - at øge skolernes frihed til at skabe en skole, hvor både læring og dannelse er til stede.

En undervisning, der er tilrettelagt efter den gruppe børn i det lokale område med de forhold, der er der.

En skole, hvor lærerne udvikler på de områder, der giver mest mening at udvikle på.

En skole, hvor lærerne bliver respekteret for den faglighed, de står med.

En skole, hvor lederen får lov til at lede og udvikle med det der er vigtigt for skolen.

Hvor forvaltningen ikke er styrende for, men understøttende på, hvad der skal arbejdes med på skolen.


Det danske skolesystem skal være et sted, hvor lærernes og skoleledernes kompetencer bliver sat fri til at udvikle i et samarbejde, fremfor at der bliver givet koncepter og køreplaner fra de øverste myndigheder.

Bent Kyndesen


Det danske skolesystem skal være et sted, hvor lærernes og skoleledernes kompetencer bliver sat fri til at udvikle i et samarbejde, fremfor at der bliver givet koncepter og køreplaner fra de øverste myndigheder.

Og giv dannelsen plads, så det ikke kun handler om læring. Så tror jeg, at vi vil opleve en fremgang i Pisa-resultaterne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Alle engelske klubber trækker sig fra udbryderturnering: - - Vi begik en fejl, og det undskylder vi for

Fredericia

Fredericia udvider koncerndirektionen: Kommunen er dermed tilbage på en fire-mands direktion

Annonce