x
Annonce
Fredericia

Økonomien kradser i milliardkoncerner: Landsdækkende kæder nægter at betale husleje

Lagkagehuset er en af de virksomhedder, som har valgt at udsætte betaling af huslejen. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Hverken Lagkagehuset eller Bestseller vil betale den husleje til udlejerne, som står i deres kontrakt. Jysk lægger også pres på udlejere.

Husleje: Store detailhandelskæder er hårdt presset, fordi deres butikker ligger stille, og de vil nu have huslejen sat ned. Flere af dem har selv handlet og har skrevet ud til udlejere, at de holder op med at betale husleje i en periode, eller at de betaler mindre, end der står i lejekontrakten.

Avisen Danmark er i besiddelse af et brev, som Lagkagehuset har sendt til udlejere, hvor de blandt andet skriver:

"Vi mener derfor, at I som udlejer bør frafalde huslejeopkrævning for april, maj og juni. Derfor har vi sat huslejebetalinger i bero for disse måneder."

Brevet er underskrevet af Carl Moltke, der er juridisk chef i bagerkæden.

Lagkagehuset beklager overfor udlejere, at tiden ikke har været til at gå i dialog, men de er åbne for at drøfte henvendelsen. Men Lagkagehuset mener, at den handler på juridisk sikker grund på grund af den særlige situation, som regeringens restriktioner har sat hele landet under på grund at coronatruslen. Lagkagehuset skriver:

"Det juridiske fundament for at kræve frafald af husleje i en periode er dels baseret på et forudsætningssynspunkt, dels force majeure-lignende tilstande, og dels Erhvervslejelovens § 23, stk. 2 direkte eller analogt," skriver Lagkagehuset til sin udlejer.

Lagkagehuset har endnu ikke svaret på avisens Danmarks henvendelse.

Annonce

Bestseller indstiller husleje

Også tøjkoncernen Bestseller, der har hjemsendt 2400 medarbejdere og fyret 750, har meddelt sine udlejere, at man ser sig nødsaget til at standse huslejebetalingerne foreløbigt.

Det har blandt andre Hanne Klausen måttet sande. Hun lejer et butikslokale i Holstebro ud til den store tøjkoncern, Bestseller, som har meddelt, at den indstiller huslejen.

- Kan man det? spørger hun.

- Hvis jeg boede i en lejelejlighed og mistede mit arbejde, så kunne jeg da ikke bare skrive og meddele boligforeningen, at nu vil jeg ikke betale husleje, siger Hanne Klausen til Holstebro Dagblad.

Bestsellers økonomidirektør, Thomas Børglum Jensen har sendt følgende skriftlige svar på avisens henvendelse:

- Vi forstår nødvendigheden af, at verden er blevet lukket ned af myndigheder verden over, og at folkesundheden kommer først. Men effekten af den nedlukning giver både os og vores samarbejdspartnere meget store vanskeligheder økonomisk. Da hjælpepakker i forhold huslejebetaling og faste udgifter endnu ikke er implementeret, ønsker vi en dialog med vores udlejere om betalingen i den kommende periode, hvor butikkerne er lukkede, og vi har forsøgt at kontakte alle dem, vi kunne nå, telefonisk i håbet om at få den dialog. Vi har betalt huslejer for marts - også selvom butikkerne er lukkede.

Sengetøjskæden Jysk har ringet til udlejere og efterspurgt en reduktion i huslejebeløbene. Efterfølgende har kæden sendt breve ud med samme efterspørgsel. Det bekræfter kommunikationsdirektør i Jysk, Rune Jungberg Pedersen.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Fredericia

Tøjhuset tøver med aflysninger: Venter på præcisering

Middelfart

Rock Under Broen rykkes til september: Afholdes samme dag som Lillebælt Halvmarathon

Børkop

Sidste nyt fra Lisbeth med coronasyg mand: Nu har hun selv fået smitten

Fredericia

Metal Magic håber på luknings-påbud: Hvis vi selv aflyser, bliver det dyrt

Annonce