x
Annonce
Fredericia

154 husstande protesterer til staten over støj i Taulov: Kom selv herover og lyt

Susanne Elkjær Erichsen på Vesterled i Taulov er en af flere beboere, der ikke mener, en ny støjmur mellem motorvejen og en række villaveje har har hjulpet noget som helst. Nu har de dannet en protestgruppe, indsamlet over 150 underskrifter og sendt en klage afsted til Vejdirektoratet. Foto: Peter Leth-Larsen
Beboere kræver helt nyt og 660 meter langt værn forhøjet eller flyttet. Det larmer stadig fra motorvej E20, mener de. Klage er sendt til Vejdirektoratet.

Taulov: Nu har beboere i et større område omkring det nye støjværn mellem E20 og dele af Taulov klaget til Vejdirektoratet over den 660 meter lange og 5 meter høje skærm.

Som tidligere omtalt er de utilfredse med højden, placeringen og effekten.

En underskriftindsamling i januar har givet 155 signaturer, som er sendt til statens vejmyndighed.

Annonce

Fakta

Gruppe: Står forkert

Gruppen mener helt overordnet, at støjværnet burde være placeret på en jordvold og ikke helt ude ved motorvejen.

Løsningen med jordvolden, der findes naturligt i området mellem E20 og Vesterled, blev droppet af Vejdirektoratet. Beregninger viste, at effekten ville være den samme, fordi værnet måske nok står lavere nu, men er tættere på støjen - ligesom man undgik ekspropriationer i folks haver.

Men beboerne føler ikke, det har hjulpet på larmen.

Kræver en ommer

I den 11 sider lange begrundede klage kræver de blandt andet:

Forhøjelse af støjværnet med mindst tre meter eller en ny placering på toppen af jordvolden. En støjmåling. Trælameller på støjværnet, hvis disse har støjabsorberende effekt. Forlængende vinkler på støjværnet i bunden af Vesterled, så det bugter sig lidt ind ad Taulov Kirkevej. Forlængende vinkler på støjværnet langs jernbanen og mod vest.

Bedst mulige løsning

I forhold til støjmåling blev en sådan ikke foretaget forud for etableringen af støjværnet i Taulov.

Derfor er det heller ikke umiddelbart muligt at foretage støjmålinger af effekten efter etableringen. Der er i sagens natur ikke noget at sammenligne med, skrev vi i Fredericia Dagblad i januar på baggrund af et interview med Vejdirektoratet. Støjmålinger er generelt også dyre at få gennemført.

Derfor opgøres trafikstøj stort set altid ved beregninger.

Kan ikke måle støj

Støj opgøres som et årsgennemsnit.

Hvis man foretager støjmålinger, skal de kunne sidestilles med et helt års målinger efter en særlig model, hvis resultaterne af målingen skal kunne sammenlignes med Miljøstyrelsens støjgrænser. Det ville betyde mange støjmålinger i mange dage. Få målinger af støj efter opførelsen af et støjværn kan ikke sammenlignes med få målinger foretaget inden opførelsen, forklarede ingeniør i Vejdirektoratet, Jakob Fryd:

- Der er altid forskelle i for eksempel mængden af trafik, i vindretninger og i vejret i øvrigt. Om asfalten er våd tæller også - sågar tillige med blades raslen og fuglefløjt.

Derfor bygger forventningerne om støjreduktioner på beregninger.

Nej, støj fjernes ikke

- Vi kan ikke fjerne al støj, da opfattelsen af støj jo også er en meget subjektiv størrelse, fortsatte ingeniøren fra Vejdirektoratet:

- Men i de første husrækker er støjen beregnet til at være faldet med tre til fem decibel, hvilket ikke er markant, men hørbart.

Meldingen fra Vejdirektoratet var helt åbent, at man ikke må forvente, at støjværnet forhøjes eller flyttes, eller at det generelt kommer til at tage en meget stor portion støj.

Skal støjen væk, må man indkapsle trafikken helt, lød det.

Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Annonce