Annonce
Fredericia

154 husstande protesterer til staten over støj i Taulov: Kom selv herover og lyt

Susanne Elkjær Erichsen på Vesterled i Taulov er en af flere beboere, der ikke mener, en ny støjmur mellem motorvejen og en række villaveje har har hjulpet noget som helst. Nu har de dannet en protestgruppe, indsamlet over 150 underskrifter og sendt en klage afsted til Vejdirektoratet. Foto: Peter Leth-Larsen
Beboere kræver helt nyt og 660 meter langt værn forhøjet eller flyttet. Det larmer stadig fra motorvej E20, mener de. Klage er sendt til Vejdirektoratet.
Annonce

Taulov: Nu har beboere i et større område omkring det nye støjværn mellem E20 og dele af Taulov klaget til Vejdirektoratet over den 660 meter lange og 5 meter høje skærm.

Som tidligere omtalt er de utilfredse med højden, placeringen og effekten.

En underskriftindsamling i januar har givet 155 signaturer, som er sendt til statens vejmyndighed.

Fakta

Annonce

Gruppe: Står forkert

Gruppen mener helt overordnet, at støjværnet burde være placeret på en jordvold og ikke helt ude ved motorvejen.

Løsningen med jordvolden, der findes naturligt i området mellem E20 og Vesterled, blev droppet af Vejdirektoratet. Beregninger viste, at effekten ville være den samme, fordi værnet måske nok står lavere nu, men er tættere på støjen - ligesom man undgik ekspropriationer i folks haver.

Men beboerne føler ikke, det har hjulpet på larmen.

Annonce

Kræver en ommer

I den 11 sider lange begrundede klage kræver de blandt andet:

Forhøjelse af støjværnet med mindst tre meter eller en ny placering på toppen af jordvolden. En støjmåling. Trælameller på støjværnet, hvis disse har støjabsorberende effekt. Forlængende vinkler på støjværnet i bunden af Vesterled, så det bugter sig lidt ind ad Taulov Kirkevej. Forlængende vinkler på støjværnet langs jernbanen og mod vest.

Annonce

Bedst mulige løsning

I forhold til støjmåling blev en sådan ikke foretaget forud for etableringen af støjværnet i Taulov.

Derfor er det heller ikke umiddelbart muligt at foretage støjmålinger af effekten efter etableringen. Der er i sagens natur ikke noget at sammenligne med, skrev vi i Fredericia Dagblad i januar på baggrund af et interview med Vejdirektoratet. Støjmålinger er generelt også dyre at få gennemført.

Derfor opgøres trafikstøj stort set altid ved beregninger.

Annonce

Kan ikke måle støj

Støj opgøres som et årsgennemsnit.

Hvis man foretager støjmålinger, skal de kunne sidestilles med et helt års målinger efter en særlig model, hvis resultaterne af målingen skal kunne sammenlignes med Miljøstyrelsens støjgrænser. Det ville betyde mange støjmålinger i mange dage. Få målinger af støj efter opførelsen af et støjværn kan ikke sammenlignes med få målinger foretaget inden opførelsen, forklarede ingeniør i Vejdirektoratet, Jakob Fryd:

- Der er altid forskelle i for eksempel mængden af trafik, i vindretninger og i vejret i øvrigt. Om asfalten er våd tæller også - sågar tillige med blades raslen og fuglefløjt.

Derfor bygger forventningerne om støjreduktioner på beregninger.

Annonce

Nej, støj fjernes ikke

- Vi kan ikke fjerne al støj, da opfattelsen af støj jo også er en meget subjektiv størrelse, fortsatte ingeniøren fra Vejdirektoratet:

- Men i de første husrækker er støjen beregnet til at være faldet med tre til fem decibel, hvilket ikke er markant, men hørbart.

Meldingen fra Vejdirektoratet var helt åbent, at man ikke må forvente, at støjværnet forhøjes eller flyttes, eller at det generelt kommer til at tage en meget stor portion støj.

Skal støjen væk, må man indkapsle trafikken helt, lød det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Åbenhed i byrådet? Uenige politikere fandt hinanden på ét punkt

Fredericia

Den engelske coronavariant er i Fredericia: Nye skærpede retningslinjer betyder, at nære kontakter skal i selvisolation i 14 dage

Danmark

Ny viden om supersmitsom mutation giver håb om tidligere genåbning: - Vi bør kunne lukke lidt op om 14 dage

Fredericia

Fra stilhed til flere dages kø: Pludselig er der pres på det lokale corona-testcenter

Fredericia For abonnenter

Sidste kapitel om teaterkonkurs på vej: Billetkøbere og andre kreditorer må vinke farvel til næsten 60 mio. kr.

Annonce