Annonce
Fredericia

2600 ton metal afleveret til genbrug: Den første af tre turkisblå kæmper har forladt Fredericia Havn

Indtil nu har 11 Mærsk skibe haft base i Fredericia Havn. Efter at have ligget stille i fem år sendes tre skibe henover sommeren til ophugning på Djursland. Maersk Helper (det forreste på billedet) er allerede ankommet til Grenå. Arkivfoto: Søren Gylling
I fem år har de ligget stille i Fredericia Havn. Nu og henover sommeren sender Maersk Supply Service tre af deres 11 hjælpeskibe til Grenå.

Fredericia: Én af de store, turkisblå kæmper fra Fredericia Havn er taget på sin sidste rejse.

Maersk Supply Service har besluttet at sende tre af de 11 skibe, der indtil nu har haft base i Fredericia, til genbrug. Men tre skibe på mellem 80 og 90,3 meter med en vægt på 2600 til 3800 ton sender man ikke lige ud på genbrugsstationen på Nordre Kobbelvej.

Derfor blev det første af de tre mastodonter trukket afsted til ophugning i Grenå for et par dage siden. Henover sommeren slæbes yderligere to af skibene i Fredericia Havn nordpå.

Annonce

Der er flere årsager til, at Maersk Supply Service vælger at skære ned i deres flåde af offshore-skibe.

- Vi evaluerer jævnligt vores flådesammensætning og den fremtidige udsendelse af vores flåde, udtaler vicedirektør Mark Handin hos Maersk Supply Service på engelsk på selskabets LinkedIn-profil.

- Vi ser mange mere attraktive investeringsmuligheder, som tjener vores fokus bedre. Derfor har vi konkluderet, at genbrug af de tre skibe vil give det bedste udbytte, lyder en del af forklaringen.

For mange skibe på markedet

Sagt med lidt andre ord kan det ikke betale sig at gøre skibene klar til brug. De tre skibe, der nu sendes til ophugning, har nemlig ligget stille i Fredericia Havn de sidste fem år. Der er nemlig for mange af den slags skibe.

Selskabets kommunikationschef uddyber chefens forklaring:

- Siden oliepriserne røg ned i 2014, har det marked, vi er i, ikke behov for skibene. Derfor er der mange skibe, der ligger stille, forklarer kommunikationschef hos Maersk Supply Service, Charlotte Holst.

Det første af tre Mærks offshore-skibe, der nu sendes til ophugning, har forladt Fredericia. Nyheden om at skibet Maersk Helper nu var sendt på sin sidste rejse blev på det sociale medie LinkedIn mødt med en blanding af vemod og anekdoter om de gode stunder, folk, der har haft skibet som arbejdsplads, har haft. PR-foto / Fornæs

Hun tilføjer:

- Det koster meget at reaktivere skibe, der har ligget stille længe. Og den omkostning stemmer ikke overens med det udbytte, det vil give.

Derfor er Maersk Helper nu i Grenå, og inden længe er Maersk Attender og Maersk Winner på vej derop.

Maersk Winner er et af de næste skibe Maersk Supply Service sender til ophugning. Det er 90,3 meter langt og har en dødvægt på 3842 ton. Arkivfoto: Søren Gylling

Her vil de tons tunge og meter lange offshore-skibe blive hugget op hos Fornæs Skibsophug, der køber skibe til ophugning og sælger skibsudstyr. Et selskab, der siden 1993 har ophugget langt over 1500 skibe ifølge dets hjemmeside.

Annonce

Skibsdele sælges videre

Tidligere var det primært fiskekuttere, der blev hugget op. De seneste år er fragtskibe, redningsskibe og et par færger fra Storbritannien og de nordiske lande sendt til ophug på Djursland.

Det koster meget at reaktivere skibe, der har ligget stille længe. Og den omkostning stemmer ikke overens med det udbytte, det vil give.

Charlotte Holst, kommunikationschef, Maersk Supply Service

Alle metaller bliver genanvendt, forsikrer selskabet. Og uanvendeligt affald bliver deponeret eller destrueret efter miljølovens forskrifter.

Mangler man udstyr til sit skib, kan man med fordel gå på opdagelse hos Fornæs - både online og fysisk. Selskabet har 80.000 kvadratmeter udendørs lagerplads og 15.000 kvadratmeter indendørs lagerhaller og sælger alt fra interiør som koøjer, rat og lanterner til udstyr som ankre, reb og redningsdragter.

Selskabet Maersk Supply Service har besluttet at reducere den flåde, der har base i Fredericia. Den går fra de nuværende 11 til otte skibe. Arkivfoto: Søren Gylling

Præcis hvornår de to sidste Mærsk fartøjer forlader Fredericia, har kommunikationschefen ikke dato på. Men næste skib bliver muligvis trukket nordpå sidst på måneden og det sidste i løbet af sommeren.

Annonce
Fredericia For abonnenter

Plejecenter får ny mavepuster: Kraftig kritik for tredje gang i træk

Danmark

Torsdagens coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Fredericia vokser videre i 2022: Ikke langt til næste runde rekord

FC Fredericia For abonnenter

Ingen plads til fejl i kampen om topplaceringerne: Disse tre ting skal FC Fredericia tage med fra Hvidovre-nederlag

Debat

Enhedslisten om sparekatalog: Det er en situation, kommunen er tvunget ud i, men som vi kan og bør gøre oprør imod

Kultur

Avisens tegner vinder prisen for Årets bladtegning: Se Putin tørre sved af panden

For abonnenter

10.000 kæmpemøller er en trussel mod Nordsøens sæler og hvaler: - Vi ved meget lidt om konsekvenserne

Erhverv

Bestseller får et af Danmarks største lejemål i Taulov: Modekoncern udvider markant

Fredericia For abonnenter

Borgere lyttede og spurgte til mere havn - særligt et emne fyldte

Byggekæde i kraftig vækst overtager en af Sønderjyllands specialistforretninger: - Vi er et godt match

Erhverv

Carlsbergs bryggeri i Fredericia vinder international pris

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Debat

Venstre efter ny kritik af plejecenter: Vi kan ikke sidde og vente på, om indsatsen nytter eller ikke nytter - vi skal vide det

Erhverv For abonnenter

For 30 år siden startede Peter med at vende burgere: Nu ejer han to McDonald's-restauranter i Fredericia og fire i alt

Fredericia

Stærkt trafikeret rundkørsel skal forvandles til et kryds: Derfor er det en god idé

Annonce