Annonce
Trekantområdet

76.457 biler om dagen: Efter 50 år kan Lillebæltsbroen få brug for en makker til at klare trafikpresset

Lillebæltsbroens runde fødselsdag markeres blandt andet med besøg fra Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary. Hun skal sejle med skibet Aventura fra Gl. Havn i Middelfart til Snoghøj i Fredericia og herefter køre tilbage over Lillebæltsbroen i veteranbil. Foto: Michael Bager
Den 21. oktober 1970 åbnede Den Nye Lillebæltsbro. Siden da har antallet af køretøjer, der dagligt krydser broen, været støt stigende. Det kan betyde, at trafikken på broen må deles ud på flere broer.
Annonce

Fyn: I dag fylder Lillebæltsbroen 50 år.

Den 21. oktober 1970 klippede Kong Frederik den 9. den røde snor og erklærede den nye bro for åben. Siden da har mange millioner køretøjer taget turen over broen mellem Fyn og Jylland.

Måske endda for mange.

I 2019 kørte 76.457 køretøjer dagligt over broen. Det er over 50.000 flere i døgnet end for 30 år siden. Også fremover forventes antallet at stige. En analyse fra Cowi vurderer, at der i 2030 vil køre omkring 86.000 køretøjer over broen om dagen. Det vil skabe trængsel i fremtiden.

Derfor ønsker blandt andreborgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd (S),  endnu en bro over Lillebælt for at aflaste trafikken. En ny, ny Lillebæltsbro, om man vil. Den nye skulle køre parallelt med den nuværende.

De foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser, at der i 2020 dagligt kører 64.855 køretøjer over Lillebælt. Det er markant færre end tidligere år, hvilket sandsynligvis kan forklares med, at mange på grund af coronakrisen har arbejdet hjemme. Foto: Michael Bager

- Det, der er behov for, er en parallel Lillebæltsforbindelse. Det er den billigste model, den mest miljørigtige model, og det er den, der er bedst til at løse problemer med trafik, siger han.

Annonce

Betydning for lokalområdet

Lillebæltsbroerne har haft stor betydning for lokalområdet i Middelfart.

Peter Storm, byrådsmedlem (S) og amatør-lokalhistoriker i Middelfart, husker selv sit første møde med Lillebæltsbroen. Han flyttede i 1972 til Middelfart sammen med sin familie, og fra hjemmet kunne man fra nogle vinkler skimte broen.

Peter Storm, byrådsmedlem (S) og amatør-lokalhistoriker, kan godt se argumenterne for at bygge en tredje Lillebæltsbro. Hvis det er tilfældet, mener han ligesom Johannes Lundsfryd (S), at den vil være bedst placeret parallelt med den nye Lillebæltsbro. Foto: Privatfoto

- Jeg syntes, at den var utrolig smuk og flot. Der var selvfølgelig Den Gamle Lillebæltsbro, men jeg blev mest imponeret over den nye, fordi den rager så flot op og har så meget luft og hav omkring sig, siger han.

Han fortæller, at forbindelsen mellem Fyn og Jylland over Lillebælt altid har været vigtig for lokalområdet – også dengang den kun bestod af færgefart. Men det blev nemmere med broerne og betød samtidig en mulighed for at ekspandere i området med virksomheder, boliger og indbyggere.

I modsætning til Den Gamle Lillebæltsbro er den nye Lillebæltsbro en ren motorvejsbro med seks vognbaner. Den nye Lillebæltsbro overtog en del af vejtrafikken fra den gamle bro, da den åbnede i 1970. Den gamle Lillebæltsbro åbnede i 1935. Foto: Michael Bager

- Rent lokalt har det formet vores by- og kommuneudvikling betydeligt, siger han.

Tilbage i tiden kaldte man dialekten i Middelfart for Melfarjysk, og i dag har Middelfart knyttet bånd med en række jyske kommuner i Trekantområdet. Men det betyder ikke, at de har glemt deres fynske rødder.

- Jeg synes, at vi er meget fynske her i Middelfart, men vi er også åbne over for det jyske, siger han.

Annonce

Arbejdskraft over Lillebælt

Det er primært den lokale og regionale trafik, der stiger disse år, og ifølge borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd (S) handler det dybest set om at transportere arbejdskraft fra Fyn til Jylland.

Og det er en nødvendighed, at man også nemt kan det i fremtiden.


Det, der er behov for, er en parallel lillebæltsforbindelse.

Johannes Lundsfryd (S), borgmester i Middelfart Kommune


- Det betyder rigtig meget for en række af de virksomheder, der er i området, at det er nemt at få både arbejdskraft og varer transporteret til og fra. Hvis de ikke får det, så flytter de, siger han og henviser blandt andet til Arlas mejeri i Taulov.

Mange lokale arbejdspladser er derfor også på spil.

Ønsket om en tredje Lillebæltsbro er betinget af Folketingets beslutninger. Der forventes forhandlinger om en ny 10-års infrastrukturplan i Danmark enten i løbet af efteråret eller foråret næste år.

Her håber Johannes Lundsfryd at komme et skridt tættere på en ny Lillebæltsbro.

Trafikken over Lillebælt havde den største årlige stigning fra 1997 til 1998, hvor antallet af daglige køretøjer på broen steg med 7800. I juni 1998 åbnede Storebæltsbroen. Foto: Michael Bager
Johannes Lundsfryd (S) vurderer, at det især er kombinationen af det driftige trekantområde med mange industrivirksomheder og -arbejdspladser og en relativ høj arbejdsløshed på Fyn, som trækker fynboerne over Lillebælt. Foto: Michael Bager
Peter Storm fortæller, at Lillebæltsbroerne har spillet en tydelig rolle i Middelfarts profilering udadtil som noget, man er stolt af. Både som flotte monumenter og som et symbol på den udvikling, broerne har ført med sig. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce