Fredericia: Det største havneudvidelsesprojekt i Fredericia Havns historie vil om få år fordoble containerkapaciteten og sikre Fredericia Havn til fremtidens stigende container- og RO/RO godsmængder og samtidig understøtte ADP’s mål om at blive fossilfri i 2030.
Det skriver havneselskabet ADP A/S i en pressemeddelelse.
En investering på et trecifret millionbeløb i en moderne containerterminal og en ny RO/RO terminal vil understøtte udviklingen af Fredericia Havn som Danmarks multimodale knudepunkt, hvor tiltrækningen af flere rederier naturligt vil skabe vækst og arbejdspladser i Region Syddanmark.
Havneudvidelsen er netop sendt i myndighedsbehandling, herunder VVM-redegørelse og miljøvurdering, inden anlægsarbejdet kan påbegyndes. Den ny container- og RO/RO terminal forventes at blive taget i brug ultimo 2024. En RO/RO terminal er til skibe, hvor rullende last kan køres fra kajen og direkte ombord på skibet og ud af skibet igen.
Kajanlæg forlænges med 230 meter
ADP har igennem de senere år været gennem en transformation, hvor havnen kobles sammen med Taulov Dry Port, og det tiltrækker øgede mængder af gods til området via skib og jernbane.
- Vores containerforretning har de senere år haft rekordhøj volumen, og vores fremskrivninger viser, at den øgede efterspørgsel efter søtransport vil fortsætte i takt med den globale vækst og stigende samhandel konsolideret omkring de store logistikknudepunkter, oplyser administrerende direktør i ADP A/S Rune D. Rasmussen og fortsætter:
- Vi vil tage del i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en udvidelse af vores havneinfrastruktur i Fredericia, så både arealer, sikkerhed og logistik-flow kan følge med de øgede containermængder. Vi ser allerede nu, at containermarkedet flytter sig i retning af vores transport-korridor, og med den rette infrastruktur kan vores containerforretning blive dobbelt så stor i årene fremover, forklarer han.
Containerterminalen etableres i Vesthavnen, hvor det nuværende kajanlæg forlænges med 230 meter til en samlet kajlængde på 485 meter ud til 15 meter vanddybde.
Rune D. Rasmussen, adm. direktørVi vil tage del i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en udvidelse af vores havneinfrastruktur i Fredericia, så både arealer, sikkerhed og logistik-flow kan følge med de øgede containermængder. Vi ser allerede nu, at containermarkedet flytter sig i retning af vores transport-korridor, og med den rette infrastruktur kan vores containerforretning blive dobbelt så stor i årene fremover.
Containerarealet udvides til samlet set 170.000 kvadratmeter.
Containerterminalen etableres, så den vil kunne håndtere større containerskibe og to samtidige containeranløb.
Kombinerer bane- og søtransport
Kravet om forbedring af virksomheders klimamæssige aftryk øger behovet for mere klimavenlige transportformer. Etableringen af en ny, moderne container – og RO/RO terminal vil også bringe Fredericia Havn ind i en grønnere fremtid, hvor der udvikles til væksten i grønne transportformer, og hvor kraner og øvrigt materiel vil drives via strøm eller alternative brændstoffer.
Fredericia Havn er direkte koblet op på de store europæiske havne som Hamburg, Bremerhaven og Antwerpen, og via et højfrekvent rutenet fra de store containerrederier er havnen et miljørigtigt alternativ til den internationale lastbiltransport, som er blevet mindre attraktivt efter indførelsen af EU's Vejpakke.
Fredericia Shipping A/S har siden starten i 1998 været operatør af containerforretningen på Fredericia Havn, og har dermed stået bag udviklingen af en effektiv og konkurrencedygtig containeraktivitet. I de senere år har containeraktiviteten haft stigende volumen, og i 2020 nåede containervæksten et rekordhøjt niveau på 11 procent. En vækst, der forventes at fortsætte.
- Vi oplever en meget positiv udvikling i efterspørgslen efter løsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de europæiske havne. Fredericia og Taulov har vist sig som et vækstcenter for konsolidering af containergods, og derfor ser vi frem til at videreudvikle Fredericia Havn som én af de mest konkurrencedygtige terminaler. Vores effektive setup har betydet, at flere rederier i 2020 har startet egen service op med ugentlige anløb fra Fredericia Havn, hvilket giver vækst i containeraktiviteten, fortæller Rune D. Rasmussen.
Harmoni mellem by og havn
Den kommende havneudvidelse vil skabe vækst og arbejdspladser og bidrage til Fredericias udvikling. I det store havneudvidelsesprojekt er der tænkt i attraktive løsninger, hvor områder uden for havnens indhegnede område udvikles til eksempelvis udsigtsposter, så byens borgere kan følge med i havnens udvikling i sikker afstand fra havneaktiviteterne.
Borgmester Steen Wrist (S) glæder sig over havneudvidelsen og peger på, at Fredericia Havn har afgørende betydning for at skabe job i Fredericia.
- Havnen er også en central del af Fredericias DNA, hvor vi altid har haft væksten tæt på byen i en god balance med os, der bor her. Derfor glæder det mig, at udvidelsen både fokuserer på grøn omstilling og de omkringliggende byrum, så vi fortsat kan opleve en stolt arbejdsplads og vigtig infrastruktur tæt på, uden at gå på kompromis med miljøet og ambitionerne for bosætning i området, oplyser Steen Wrist.
Udvidelsesprojektet er helt i tråd med Fredericias kommuneplan 2017-2029, hvor målsætningen for havnen er at skabe vækst og udvikling i harmoni mellem havnen og dens omgivelser.
Hos erhvervslivet vækker nyheden også stor glæde.
- Det er en historisk nyhed, at Fredericia Havn udvides på et nationalt og internationalt niveau, der kombineres med et fokus på den grønne omstilling og et attraktivt byrum i Fredericia. Det vil give byen yderligere vækst, arbejdspladser og nye forretninger til gavn for byens erhvervsudvikling, dertil tilfører nye dimensioner for bosætning med de mange nye arbejdspladser, siger erhvervsdirektør for Business Fredericia, Kristian Bendix Drejer.