Annonce
Fredericia

Afgående parlamentsmedlem: - Det er et opslidende rakker-liv

Fra mødelokaler, kontorer og plenum-sale til laden hjemme i Drenderup. Her har Jørn Dohrmann en Opel Olympia fra 1953 stående. Og den skal den tidligere mekaniker nusse lidt mere om, nu hvor tiden som europaparlaments-medlem er forbi. Foto: Peter Friis Autzen
Efter fem år i Europaparlamentet (EP) advarer Jørn Dorhmann nyopstillede kandidater mod at sætte forventningerne for højt. EP-livet byder på skæve døgnrytmer, usunde madvaner, ventetider, næsten uendelige rejsetider og ret minimal indflydelse, fortæller han.

Danmark/Drenderup: På en gård mellem Vamdrup og Ødis, sydvest for Kolding, sidder en af Danmarks afgående Europaparlaments-medlemmer og puster ud.

Udenfor på græsplænen hopper to lærker rundt og pikker i jorden, mens en kat på afstand lurer og slikker sig om munden. Solen skinner i stråler ned mellem skyerne, der regner i stråler.

Jørn Dohrmann nyder udsigten af sin store have bag gården. Han har ikke set så meget til gården og baghaven i de sidste fem år, hvor han har siddet i Europa-Parlamentet (EP) for Dansk Folkeparti.

Nu er hans tid i parlamentet ovre. Sidste møde er afviklet, og kontoret er pakket ned. Efter mange år med politik på byråds-, folketings- og EP-niveau er det slut. Og det har han det ok med. Dels fordi han gerne vil se mere til familien og få sig et almindeligt arbejde, dels har de politiske resultater - ikke mindst i Europaparlamentet - ikke levet op til hans forhåbninger.

- De nyopstillede kandidater drømmer om at komme ned til EU og gøre en forskel. Det er fint, men sæt nu ikke forventningerne for højt, siger han.

Annonce
Danmark skal ikke melde sig ud af EU. Men EU bør ændres og igen blive et handelssamarbejde i stedet for en union.

Jørn Dohrmann (DF), afgående parlamentsmedlem

Lange arbejdsdage

Som medlem af Europa-Parlamentet skal man indstille sig på ikke at have tid til andet, fortæller Jørn Dohrmann.

- Hvis du siger ja til at være i EU, skal du være klar over, at det har nogle omkostninger for dig personligt, siger han.

To af månedens uger bruges i Bruxelles, én uges tid bruges i Strasbourg, og den sidste uge bruges på møder rundt om i Europa - eller hjemme i Danmark.

Når han skulle fra gården i Drenderup til kontoret i Bruxelles, skulle Jørn Dohrmann tidligt op, køre til lufthavnen, tjekke ind, vente, flyve, køre fra lufthavn til parlamentsbygningen, tjekke ind og tænde for computeren.

- På en dag, hvor alt flasker sig helt perfekt, og trafikken i Bruxelles ikke står stille, tager det "kun" fem timer, siger han.

Rejsen var ikke en daglig foreteelse, men Dohrmann gjorde den flere gange om måneden. Rejsen til Strasbourg i Frankrig, hvor parlamentet bor en uges tid hver måned, er endnu længere og indebærer en mellemlanding.

- Jeg vil egentlig helst op og i gang klokken syv. Men i parlamentet er der en mere sydeuropæisk døgnrytme, så det er svært at få et møde i stand med nogen inden tidligst klokken ni. Til gengæld spiser folk først aftensmad klokken 20, og hvis man vil netværke - som man er nødt til for overhovedet at få indflydelse - er man nødt til at spise med. Så det bliver hurtigt meget lange dage, siger han og klapper sig selv på maven med en kommentar om, at netværkarbejdet måske også har sat sig lidt for meget.

Flyttecirkus er til grin

Parlamentets jævnlige flytninger mellem Bruxelles og Strasbourg får Jørn Dohrmann til at rulle med øjnene.

- Det giver jo ingen mening! Og det er et kæmpe, kæmpestort cirkus, med flytning af tusindvis af mennesker, kolonner af lastbiler og alt muligt. For hvad? Med hvilket formål andet end fransk ego? Den arbejdstid, der spildes i køer på danske motorveje, er vand ved siden af det her. Tag nu en beslutning om at lade parlamentet bo ét sted. Det andet er noget pjat. Det bør regeringslederne få EU til at forstå, siger Jørn Dohrmann.

De lange dage, skiftende døgnrytmer, megen fravær fra familie og hjem, mængden af læsestof og antallet af møder får det afgående parlamentsmedlem til at hæfte to ord på livet som parlamentsmedlem:

- Det er et opslidende rakkerliv. Det skal kandidaterne vide, siger han.

Antallet af møder er nogle gange næsten uoverskueligt stort, fortæller Jørn Dohrmann, der her er til konference om alkolåse i biler. Foto: Europaparlamentet

Spild af tid?

Dohrmanns forventninger til de politiske resultater blev ikke opfyldt i Europaparlamentet.

I bakspejlet peger Jørn Dohrmann faktisk kun på to sager, hvor han føler at have haft indflydelse: Debatten om alkolåse i lastbiler og debatten om rimelige transporforhold for dyr.

- Nogle ting gennemføres af landene selv eller af industrien, når først EU presser på. Det har jeg været med til at gøre, siger han.

To eksempler på fem år. Var det spild af tid, så?

- Nej, jeg vil ikke sige, at det har været spild af tid. Men det har været fem år uden at komme i mål med noget. Nogle af de ting, jeg har arbejdet med, er nu i proces og på vej, men de er ikke kommet i mål endnu. Da jeg tog derned, havde jeg forventet mere.

Hver gang, Europaparlamentet flytter mellem Bruxelles og Strasbourg, pakker de 571 parlamentsmedlemmer deres papirer og andet i en grøn transport-kasse som denne, der så i lastbiler køres de omkring 400 kilometer. Det sker 12 gange om året - altså 24 transporter. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Hurtig proces på kort byrådsmøde: To projekter sendt i høring

112

Sprittusch kan være årsag til brand på Luthersvej: Men selvantændende sprittuscher slår ikke ud i statistikken

Annonce