Annonce
Trekantområdet

Aftale med staten: Minister skubber Vejles elbusser i gang

Transportminister Benny Engelbrecht (S) var mandag på besøg i Vejle for at markere, at regeringen har indgået en aftale med blandt andet Vejle Kommune om at satse på grøn kollektiv trafik. Foto: Jacob Due
Politikerne har besluttet, at bybusserne skal køre på el, når en ny vognmand senest i 2023 overtager kørslen - og nu er der opbakning fra staten.
Annonce

Vejle: En svag knirken og måske larm fra aircondition.

Sådan bliver oplevelsen for bybuspassagererne om et par år.

På det tidspunkt sendes Vejles nuværende dieselbusser på pension, og nye busser med elmotorer kører ud fra garagerne.

Beslutningen om elbusser er taget for flere måneder siden. I januar sagde et flertal i teknisk udvalg ja til at sætte strøm til busserne. Overgangen fra diesel til el sker i forbindelse med et nyt udbud af bybuskørslen i Vejle - ifølge kommunes teknik- og miljødirektør, Mikael Sloth, senest i 2023.

I slutningen af sidste uge skubbede Transportministeriet med minister Benny Engelbrecht (S) i spidsen ekstra fart i processen med at vælge alternativer til dieselbusser. Seks kommuner inklusive Vejle indgik  en aftale om at skifte til busser uden klimabelastning i løbet af de kommende år.

Mandag var transportminister Benny Engelbrecht (S) på besøg i Vejle for at gøre reklame for det nye fremstød på elbusområdet. Og på spørgsmålet "hvorfor lige Vejle?" havde han svar parat:

- Vejle vil gerne være med og kan byde på en anden geografi end for eksempel Frederiksberg, når det gælder elbusser. Det gør kommunen interessant.

Annonce

Høje bakker og tunneller

Netop geografien med store afstande og bakker har været en del af forklaringen på, at Vejle ikke for længst har valgt eksempelvis gasbusser. Da man forsøgte for en årrække siden, var der problemer med at sikre trækkraft nok til bakkerne.


I Aarhus er buspassagererne begyndet at klage over, at airconditionen larmer. Ud over en svag knirken, når det er en ledbus, er aircon'en den eneste støj, når bussen kører på el.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Det er ikke noget problem for elbusser anno 2020 - men i første omgang fortalte en rapport, at elbusser ikke kunne passere tunnellerne under banen ved Bredballe. Det viste sig at være forkert, og nu står elbusser som et af de krav, en ny vognmand skal indfri, hvis vedkommende vil overtage bybuskørslen i Vejle.

På mødet i Skyttehuset havde transportminister Benny Engelbrecht selskab af Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V). Han fremhævede fordelene ved at deltage i netværket - blandt andet, at man får en direkte kontakt til ministeriet, hvis man støder på problemer.

Netop det punkt er nævnt i den aftale, der blev indgået i sidste uge. Her forpligter staten sig til at hjælpe kommunerne - ikke med direkte tilskud, men med jura. Det gælder blandt andet på udbudsområdet, hvor kommunerne er bundet af en række regler.

Annonce

Lavere afgift på el

Samtidigt lover regeringen med transportministeren i spidsen at arbejde for, at der kommer en permanent afgiftslettelse på den strøm, busserne skal bruge i fremtiden.

Kamp mod CO2-udledning

  • Den offentlige bustrafik leverer årligt 8,7 millioner køreplantimer på landsplan fordelt på 3.300 busser.
  • De 98 kommuner står til sammen for 77 procent af de timer - og af dem står landets seks største kommuner, København, Aarhus, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg for omkring 30 procent af den samlede trafik.
  • Torsdag indgik de seks kommuner en aftale med staten om at sige farvel til dieselbusser og i stedet satse på busser, der bruger et alternativt drivmiddel - eksempelvis el, gas eller brint.
  • Aftalen er en del af kampen for at sænke CO2-udledningen med 70 procent frem mod 2030 - sammenlignet med udledningen i 1990.

- Lige nu har vi en forsøgsordning med en særlig lav takst. Det er den, vi arbejder på at gøre permanent, lød det fra ministeren.

Kommunerne kan også hente en anden økonomisk fordel af aftalen. Når seks kommuner sammen forpligter sig til at skrotte dieselbusserne og søge alternativer, vil det gøre det langt mere interessant for erhvervslivet at byde ind med løsninger, og det vil påvirke prisen:

- Man skal ikke have gået ret mange år i skole for at regne ud, at det for eksempel får betydning for pris og udbud, hvis folkevognsfabrikkerne beslutter sig til at satse på el frem for diesel, som borgmester Jens Ejner Christensen udtrykte det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Corona-tal torsdag: 16 nye bekræftede tilfælde

Annonce