Annonce
Erhverv

Analyse: Mærsk har kurs mod magisk rekord - men kunderne bløder

Bare fyld den op! Evelyn Maersk i Hamborg, hvor containerskibet skal lastes, inden det fortsætter ud i verden med sin profitable last. Arkivfoto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix

Aldrig tidligere har en dansk virksomhed været i nærheden af at tjene over 100 milliarder kroner på et år. Men milepælen ser ud til at blive nået i 2021 af Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk.

Det står fast, efter at selskabet i sidste uge opjusterede forventningerne til årets resultat for tredje gang. Mærsk var for få år siden en underskudsforretning og har selv ikke i de bedste år ligget i nærheden af det overskud, som tegner sig i år.

- A.P. Møller-Mærsk sprænger altså den danske rekord for resultat efter skat, og der går formentlig mange år, før vi igen kan snakke om, at et dansk selskab tjener et 12-cifret beløb på ét enkelt år, konstaterer Sydbanks senioranalytiker Mikkel Emil Jensen i en aktiekommentar.

Annonce

Han forklarer, at opturen stort set kan forklares med fragtraternes himmelflugt, altså prisen for at få sejlet en container med et af Mærsks lyseblå skibe. Der er kaos i den globale forsyningskæde af en stribe årsager. Høj efterspørgsel kombineret med mangel på kapacitet og arbejdskraft, blokaden i Suez-kanalen i foråret og coronanedlukninger af store kinesiske havne er blot nogle af komponenterne, der forgylder Mærsk-aktionærerne i år.

Mærsk var for få år siden en underskudsforretning og har selv ikke i de bedste år ligget i nærheden af det overskud, som tegner sig i år.

Men som altid er der nogle, der skal betale regningen. I dette tilfælde er det virksomheder, der er afhængige af at transportere gods på verdenshavene, og de er forståeligt nok utilfredse med det nye niveau for fragtrater.

Juliana Drivhuse har sin fabrik i Odense, men fragter glas - som af gode grunde er en uundværlig komponent i et drivhus - fra Kina. I et usædvanlig bramfrit læserbrev i Børsen påpeger Juliana-direktør Nikolaj Stærmose, at ”de store containerrederier fylder deres skatkamre i en uhørt grad”, og prisstigningerne rammer direkte hans drivhuse. Alene i år bruger han 14 millioner kroner mere på søfragt end normalt.

"Til vores billigste drivhus på 10 kvadratmeter kan der være 83 sæt glas i én container. Det er en merpris pr. drivhus på ca. 1000 kroner eller 20 procent for den private forbruger. Som et lille kuriosum kan det nævnes, at fragtprisen nu overstiger værdien af det glas, der er i containeren", skrev Nikolaj Stærmose.

Masser af virksomheder deler Nikolaj Stærmoses oplevelse. Ikke alene er fragten dyr. Skibene er også forsinkede, fordi der er trængsel i verdens største containerhavne. Derfor arbejder virksomhederne på at blive mindre afhængige af leverancer fra - især - Fjernøsten. Det er slet ikke slut med at handle med Kina, men det er fornuftigt at have flere heste at spille på, lyder logikken.

Og det er især godt nyt for underleverandører i Europa, der pludselig har fået et stærkt kort på hånden - nemlig nærhed til markedet - efter en svær tid med stadigt hårdere konkurrence fra lande, der både er skarpe på prisen og kvaliteten.

Men Mærsk har ingen problemer. Torsdag steg kursen på Mærsks B-aktie 2,3 procent på børsen, og har man købt en aktie for et år siden, er investeringen mere end fordoblet siden da.

Mærsk har i øvrigt aldrig besvaret læserbrevet fra Nikolaj Stærmose i Odense, som derfor får det sidste ord:

"Det er jo ikke uetisk at tjene penge, og heller ikke at tjene mange penge, men man bør vel passe på ikke at blive grådig", advarede direktøren.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Fredericia For abonnenter

Vodka slørede Claus' sande jeg i 28 år: Hver morgen vælger han et tørlagt liv til og misbruget fra

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Hun elsker at bo i bydelen, som nogen kalder 'rædselsfuld': - Det er et smukt sted

Fredericia For abonnenter

Faktatjek: Har skole og børnehave virkelig plads, hvis der flytter mange børnefamilier til Skærbæk?

Fredericia

Snup en politisk pindemad: Hvad vil du gøre med jobcentret?

Fredericia For abonnenter

Analyse: Derfor kan det blive vanskeligt at sælge ADP

Livsstil

Her er ikke plads til ukvemsord og truende adfærd: 3000 mødes til stor gaming-event

Erhverv For abonnenter

Grundfos-topchef er træt af at blive kaldt 'arvingen': - Jeg slider og slæber

Erhverv

Dansk Erhverv: Lad offentlig-privat samarbejde skabe verdens bedste ældrepleje

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Fredericia

Axeltorv-butikker ærgrer sig over stenørken: Nystartet netcafé overvejer at flytte

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Fredericia For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Fredericia: Hus i Østerby solgt for 5,7 millioner kroner

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Annonce