Annonce
Erhverv

Analyse: Politikerne giver ekstra snor til de blå postbude - konkurrenterne er rasende

Pakkerne fylder langt mest i Postnords forretning, men virksomheden har samtidig pligt til at omdele breve over hele landet. Det er dyrt, men et politisk flertal bliver ved med at acceptere regningen. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Med et pennestrøg har et flertal sammen med regeringen forlænget en aftale med Postnord om at bringe brevpost ud til danskerne til udgangen af 2022.

Postaftalen, der ellers ville udløbe til august, giver politikerne god tid til at overveje, hvordan postservicen skal håndteres i Danmark. Og det bliver der brug for, for det er en kompleks sag.

Det kommer ikke bag på nogen, at antallet af breve falder drastisk herhjemme. Vi taler om et fald på over 80 procent hen over de seneste 20 år. I 2019 omdelte Postnord blot 238 millioner breve. Det svarer til, at der næsten gik 10 dage imellem, at hver dansker modtog et brev.

Annonce

Postnord kan ikke tjene penge på breve, så længe det dansk-svenske selskab har pligt til at omdele breve i alle yderområder af Danmark. Men opgaven er vigtig:

358.000 borgere i Danmark er fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige. De får ikke breve om hospitalsindkaldelser, skat og pension, hvis der ikke er en velfungerende brevomdeling.

Desuden skal selv de digitalt indfødte, der foretrækker at modtage mest mulig post i E-Boks, kunne hente pas, kreditkort og andre materialer i deres postkasse.

Der er bare blevet langt mellem de breve, lige som man sjældnere og sjældnere møder et julekort, en fødselsdagsinvitation eller et postkort fra ferielandet i bunken af aviser og tilbudsaviser.

Men det er ikke ukontroversielt, at staten blot sender penge i retning af Postnord. Private udbydere står i kø for at kritisere statsstøtten, der beskyldes for at være konkurrenceforvridende.

I starten af maj annullerede EU-domstolen en godkendelse fra EU-Kommissionen om dansk statsstøtte til Postnord, efter at brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, og Danske Fragtmænd havde rejst sagen.

Kompleksiteten opstår, fordi Postnord har en meget succesrig pakkeforretning, der blomstrer i takt med, at danskerne fylder indkøbskurvene i netbutikkerne. Succesen er så stor, at Postnord sidste år - samlet set - tjente sit største overskud siden 2009, hvor selskabet blev dannet.

Det er kun brevforretningen, der bløder, og set fra konkurrenternes synspunkt er det svært at tro på, at statsstøtten ikke bidrager til lavere priser på pakker, hvor Postnord har sikret sig kæmpekontrakter med store netbutikker som Zalando og Amazon.

Men hvem er det, der reelt kan konkurrere med Postnord om at omdele rudekuverter ude i de yderste postnumre? Vi ved det ikke, for staten har ikke testet markedet med et udbud.

Måske er Postnord klart mest effektiv. I øjeblikket koster det 11 kroner at sende det billigste brev med Postnord, og brevet må i så fald være fem dage undervejs. Det kan slet ikke udelukkes, at det slet ikke dækker den reelle omkostning ved at fragte et brev fra Ringkøbing til Helsingør.

Men der findes private aktører, der både omdeler aviser, tilbudsaviser og pakker over hele Danmark (en af dem er DAO, der har Jysk Fynske Medier - udgiveren af Avisen Danmark - som medejer).

Lige nu sker der ikke ret meget, for EU-Kommissionen er i gang med en formel undersøgelse af Postnord og befordringspligten i Danmark. Politikerne afventer resultatet af den undersøgelse og kommer næppe til at forhandle om en langsigtet løsning for danskernes breve før engang til næste år.

Vi ved kun, at til den tid vil der være endnu færre breve at omdele for de blå postbude.


358.000 borgere i Danmark er fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige. De får ikke breve om hospitalsindkaldelser, skat og pension, hvis der ikke er en velfungerende brevomdeling.


Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Fredericia For abonnenter

Karsten istandsatte tidligere kirke med hjælp fra kendt arkitekt - nu skal den sælges

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Er dette løsningen? Kaos-kryds skal måske udstyres med hjemmelavede skilte

Fredericia For abonnenter

Enhedslisten og Dansk Folkeparti vil hjælpe de ansatte: - Familieafdelingen skriger på flere flere folk

Alarm 112

Pjedsted indhyllet i røg under halmbrand: Ejer bliver nu sigtet

Fredericia

Efter kritik af udledning af grundvand fra Kanalbyen: Miljørapport viser ingen overskridelser

Erhverv For abonnenter

Coronapandemien slog hårdt til på Trinity: Sådan går det på hotellet, som landede millionunderskud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv

Tandlægeklinik får nye ejere: Mangeårig ejer takker af

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Fredericia

Genåbning af Nørreport trækker ud: Men nu lysner det for bilisterne

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Fredericia

Efter to års pause: Studenter var tilbage på  Landsoldatpladsen

Sport For abonnenter

De fire her har spillet røven ud af bukserne for Danmark ved EM

Fredericia

Lille parti med stort valgprogram: Men personsager vil også fylde i efteråret

Annonce