Digitalt

Anmeldelse: Paper Mario folder sig ud i Origami King

Paper Mario: The Origami King er charmerende og flot med en vittig dialog og masser af fan-service i form af referencer, meta-jokes og en konstant tilsidesættelse af den fjerde væg. Desværre er selve gameplayet ikke varieret nok og særligt kampsystemet bliver hurtigt trivielt. Pr-foto
Paper Mario: The Origami King charmerer med sin visuelle stil og vittige dialog, men mangler dybde i gameplayet

Paper Mario-serien har alle dage haft helt sig eget take på Mario-universet. Serien er arvtageren på Super Mario RPG: The Legend of the Seven Stars, som Square Enix udviklede til Super Nintendo i ’96. Intelligent Systems tog depechen og udgav Paper Mario: The Thousand-Year Door til Nintendo 64 i 2001, og det er – spoiler-advarsel – stadig er det bedste spil i Paper Mario-serien, men efterfølgerne har være memorable.

I Paper Mario er hele verdenen og alle karakterne i 2D, i papir, men bevæger sig i 3D. Oprindeligt var der skruet op for RPG-elementerne, men den del er stille og roligt blevet neddroslet, og selvom Paper Mario: The Origami King rummer meget dialog, er der ikke tale om et RPG-spil. Du kan ikke udvikle din karakter i nævneværdig grad, og de få valg, du træffer, i dialoger, har ikke nævneværdig indflydelse på handlingen heller.

For fans og af fans

Indledningen lyder måske som om, at jeg mener, Paper Mario har opbrugt sin besøgelsestid, men det er faktisk ikke tilfældet. For mens Paper Mario har skruet mere og mere ned for RPG-elementerne, er der blevet skruet mere og mere op for det charmerende, farverige og flotte univers – og for den vittige dialog. Paper Mario er noget andet, end det var for 20 år siden – men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Jeg har vanligvis ret kort tålmodighed med tekstbaseret dialog i spil, men i The Origami King skinner det igennem, at forfatterne rent faktisk har noget på hjerte. Og at de er fans af Mario, og alt hvad der har med Mario at gøre. Der er så mange guldkorn i form af både referencer, jokes og skæve betragtninger, at det er svært ikke at skraldgrine eller som minimum trække på smilebåndet undervejs.

Der er enkelte modstandere, som man får lov at kæmpe direkte imod i Paper Mario: The Origami King - men de fleste opgør foregår i kamparenaen. Pr-foto

Ligeledes er der kælet for hele opbygningen af verdenen i The Origami King, og man må tage hatten af for det flotte design og de mange hemmeligheder, der er gemt overalt i verdenen. Denne gang er der ikke den vanlige opdeling af baner; du bevæger dig i stedet rundt i én stor verden hele tiden, hvilket giver en bedre rytme og fremdrift end i eksempelvis forgængeren, Color Splash. Der er dog ikke tale om en sandkasse-oplevelse a la Breath of the Wild; historien er stadigvæk meget lineær.

For simpelt kampsystem

Kampsystemet er også en del af Paper Mario-universet, som har ændret sig meget undervejs. The Origami King er ingen undtagelse og kommer med sin egen variant.

Der er enkelte modstandere, du møder i direkte kamp i førnævnte åbne verden, men de fleste modstandere aktiverer en arena, hvor Paper Mario står i midten. Herfra skal man på tid flytte rundt på modstanderne, så det efterfølgende er muligt at besejre dem med færrest muligt angreb ud fra et begrænset udvalg af angreb – oftest hop eller hammer, eller andre våben der fungerer på samme måde.

Paper Mario: The Origami King har sit helt eget kampsystem, der indledningsvist virker forvirrende og rodet, men hurtigt giver mening og er nemt at navigere i. Desværre bliver det hurtigt for trivielt, så kun boss-kampene skiller sig ud - de fungerer til gengæld ret godt. Pr-foto

Det kan lyde kringlet og forvirrende, men det giver faktisk hurtigt mening, og fungerer fint. Er det sjovt? Måske lidt til at begynde med, men efter 10. kamp, der stort set er identisk, er det ikke sjovt længere. Når der er en boss-fight, byttes rollerne rundt, så Paper Mario nu begynder yderst og skal arbejde sig ind mod midten af arenaen. Boss-kampene er et velkomment frisk pust og fungerer rigtig godt med fin variation, men samlet set lader kampsystemet altså noget tilbage at ønske. Det bliver for hurtigt ensformigt.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen indeholder affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Som jeg afslørede allerede i indledningen, er Paper Mario: The Origami King ikke det bedste spil i Paper Mario-serien. Mindre kunne også gøre det, men The Origami King lander desværre for tæt på forgængeren Color Splash, som også var hyggeligt selskab med flotte kulisser og en velskreven dialog, men hvor gameplayet var for trivielt.

Titel: Paper Mario: The Origami King

Platform: Nintendo Switch

Udgivelsesdato: 17. juli