Annonce
Alarm 112

Autoværksted får forbud mod udsagn om billige reparationer

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Der mangler dokumentation for visse påstande fra Skorstensgaard om besparelser, mener Sø- og Handelsretten.

Det er ikke i orden, at Skorstensgaard - en landsdækkende kæde af autoværksteder - lover reparation og service af biler til markant billigere priser end virksomhedens konkurrenter.

Det har Sø- og Handelsretten fredag slået fast i en dom, hvor flere udsagn fra Skorstensgaards markedsføring forbydes.

Kæden forbydes fremover at bruge 20 udvalgte udsagn, som har været brugt til at lokke kunder til værkstederne.

Det gælder blandt andet følgende løfter om besparelser:

- Vi er 20-40 procent billigere end mærkeværkstederne.

- Vi har tyske værkstedspriser.

- Vores mekanikere er cirka 30 procent mere effektive.

Det er brancheorganisationen De Danske Bilimportører, der har lagt sag an mod Skorstensgaard. De Danske Bilimportører mener, at kædens markedsføring har været i strid med god markedsføringsskik.

Og det er Sø- og Handelsretten altså i et vist omfang enig i.

En række af De Danske Bilimportørers påstande afvises dog af retten, mens Sø- og Handelsretten medgiver, at Skorstensgaards reklame i flere tilfælde har manglet den nødvendige dokumentation.

Der har altså ikke været tilstrækkeligt bevis for, at kunder kunne spare eksempelvis 20-40 procent ved at sende bilen på værksted hos Skorstensgaard i stedet for hos et Volvo-, Audi- eller VW-værksted.

De Danske Bilimportørers medlemmer er de autoriserede mærkeværksteder.

Retten afviser dog fem ud af seks påstande i De Danske Bilimportørers sagsanlæg. Blandt andet frifindes virksomheden for ulovligt at have brugt bilmærker som metadata i sin online markedsføring.

Centralt i afgørelsen af sagen er derfor den del, der handler om "sammenlignende reklame".

Dette beskrives i markedsføringslovens paragraf 21.

De nu forbudte udsagn fra Skortensgaards markedsføring er udtryk for sammenlignende reklame. Men de lever ikke op til kravene til denne type reklame, mener Sø- og Handelsretten.

Blandt andet skal denne type reklame være objektiv og sammenligne en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres.

Men når autoværkstedet for eksempel skriver "spar altid 20-40 procent i forhold til mærkeværkstederne", er påstanden ifølge fredagens dom ikke underbygget med den nødvendige dokumentation.

Skorstensgaard og De Danske Bilimportører skal betale egne sagsomkostninger.

/ritzau/

Annonce
Livsstil For abonnenter

Treldes campingchef vil have flere til at opdage Fredericias fortræffeligheder

Danmark

Søndagens coronatal: 893 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

FC Fredericia kan bare ikke tabe i Nykøbing Falster

Fredericia For abonnenter

Nyt boligområde på vej med 225 boliger: 'Forventer at grundene hurtigt er væk'

Sport

Holvad på vej mod sin gamle styrke efter sin skade

Sport

Fredericia fik udvidet truppen med tre mand

Alarm 112 For abonnenter

Mor på 85 sad også fast i elevator: Datter hamrede hul i glas for at få frisk luft ind til hende

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Alarm 112

Indbrudstyv blev genkendt i Vejles bycentrum

Fredericia

25-års fødselar med én ting på ønskesedlen: Krisecenter kæmper for mænd

Sport

Se triumfen i billeder og video: Rindoms vilde rutsjebanetur endte med guld

Fredericia

Svovlsyrekajen eller Esplanaden? Skal kajen ikke have et nyt navn, spørger flere læsere

Fredericia For abonnenter

Så er der ferie: Sådan går det hos overnatningsstederne

Fredericia For abonnenter

Rasmus har holdt ferielejr for udsatte børn i 10 år: Et håndskrevet brev gjorde særligt indtryk

Annonce