Annonce
Alarm 112

Autoværksted får forbud mod udsagn om billige reparationer

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Der mangler dokumentation for visse påstande fra Skorstensgaard om besparelser, mener Sø- og Handelsretten.
Annonce

Det er ikke i orden, at Skorstensgaard - en landsdækkende kæde af autoværksteder - lover reparation og service af biler til markant billigere priser end virksomhedens konkurrenter.

Det har Sø- og Handelsretten fredag slået fast i en dom, hvor flere udsagn fra Skorstensgaards markedsføring forbydes.

Kæden forbydes fremover at bruge 20 udvalgte udsagn, som har været brugt til at lokke kunder til værkstederne.

Det gælder blandt andet følgende løfter om besparelser:

- Vi er 20-40 procent billigere end mærkeværkstederne.

- Vi har tyske værkstedspriser.

- Vores mekanikere er cirka 30 procent mere effektive.

Det er brancheorganisationen De Danske Bilimportører, der har lagt sag an mod Skorstensgaard. De Danske Bilimportører mener, at kædens markedsføring har været i strid med god markedsføringsskik.

Og det er Sø- og Handelsretten altså i et vist omfang enig i.

En række af De Danske Bilimportørers påstande afvises dog af retten, mens Sø- og Handelsretten medgiver, at Skorstensgaards reklame i flere tilfælde har manglet den nødvendige dokumentation.

Der har altså ikke været tilstrækkeligt bevis for, at kunder kunne spare eksempelvis 20-40 procent ved at sende bilen på værksted hos Skorstensgaard i stedet for hos et Volvo-, Audi- eller VW-værksted.

De Danske Bilimportørers medlemmer er de autoriserede mærkeværksteder.

Retten afviser dog fem ud af seks påstande i De Danske Bilimportørers sagsanlæg. Blandt andet frifindes virksomheden for ulovligt at have brugt bilmærker som metadata i sin online markedsføring.

Centralt i afgørelsen af sagen er derfor den del, der handler om "sammenlignende reklame".

Dette beskrives i markedsføringslovens paragraf 21.

De nu forbudte udsagn fra Skortensgaards markedsføring er udtryk for sammenlignende reklame. Men de lever ikke op til kravene til denne type reklame, mener Sø- og Handelsretten.

Blandt andet skal denne type reklame være objektiv og sammenligne en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres.

Men når autoværkstedet for eksempel skriver "spar altid 20-40 procent i forhold til mærkeværkstederne", er påstanden ifølge fredagens dom ikke underbygget med den nødvendige dokumentation.

Skorstensgaard og De Danske Bilimportører skal betale egne sagsomkostninger.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Xenia afleverer sine børn for at kunne passe andres: - Folk gør bestemt, hvad de kan

Middelfart

Tanja blev meldt til politiet for at holde sin salon åben: - Det er aldrig sjovt at blive beskyldt for noget, man ikke har gjort

Fredericia For abonnenter

Tanya fjernunderviser og har fem børn hjemme fra skole: - Der er en anden slags nærhed

Annonce