Annonce
Vejle

Beboer: Ombygning af kryds forringer værdien af vores huse

Teknisk udvalg har besluttet at ombygge de to Horsensvej-kryds ved Roms Hule og Østerbrogade. Det betyder, at det efter ombygningen vil være slut med at svinge til venstre ud fra Roms Hule, fordi udvalget ønsker at øge kapaciteten af biler, der skal svinge til venstre ned mod havnen. Det skal være med til at afhjælpe trængselsproblemerne, når Vejlefjordbroen lukkes ved ulykker. Illustration: Vejle Kommune
Allan Jørgensen bor på Nørre Have og skal ud på en to kilometer lang omvej for at komme ned i byen, hvis Roms Hule mister sit venstresving. Han undrer sig over kommunens hastværk.
Annonce

Vejle: Allan Jørgensen bor på Nørre Have, der sammen med Kong Hans Vej, Romsgaardsvej og Bøgomvej udgør det lukkede kvarter over for Vejle Stadion og har udkørsel til enten Roms Hule eller Stadion Allé.

Han arbejder i Vejle midtby og benytter dagligt Roms Hule som den direkte vej ned i byen.

Men politikerne i teknisk udvalg har besluttet at lukke for venstresving fra Roms Hule, når krydset ved Horsensvej skal bygges om senere på året. Det begræder bagermester Palle Thomsen, der - som omtalt torsdag - frygter for sin butiks fremtid.

Men Allan Jørgensen er som beboer i området lige så træt af lukningen af venstresvings-muligheden i bunden af Horsensbakken.

- Roms Hule er vores direkte stikvej ned i byen. Vi bliver meget berørt af ombygningen af krydset, som vi ikke bifalder på nogen måde. Alle, der bor i dette lukkede område, bliver begrænset i at komme ned i byen, og det vil forringe værdien af vores huse, siger Allan Jørgensen.

Ombygningen betyder, at vi skal ændre vaner og får en mere bøvlet tilkørsel til byen. Det har stor betydning for husenes værdi i området. Derfor reagerer jeg.

Allan Jørgensen, beboer på Nørre Have

Annonce

Skal ud på en lang omvej

Kommunen overvejer samtidig at forbyde venstresving ud på Horsensvej fra Stadion Allé, fordi det er svært at komme ud her og krydse den dobbeltsporede Horsensvej. Det betyder, at Allan Jørgensen og alle andre i kvarteret skal på en endnu længere omvej for at komme ned i byen.

Den kommer til at gå hen omkring Jægervænget, og igennem to lysreguleringer på den trafikerede Horsensvej, inden man er nået ned til udkørslen fra Roms Hule.

Det er en omvej på præcis to kilometer sammenlignet med de 500 meter, turen ned ad Roms Hule tager. Og nu tvinges alle beboere den samme vej rundt med ekstra ventetid til følge og langt flere biler på Jærgervænget.

Annonce

Vil have ud på store veje

Men formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V), mener, at ombygningen af krydset netop er en fordel for de mange husejere i området omkring Vejle Stadion.

- Når vi fremrykker ombygningen af krydset, er det for at øge kapaciteten på Horsensvej og ned ad havneruten. Det skal på sigt løse mange trafikudfordringer andre steder i byen, siger udvalgsformanden.

- Vi tror på, at det vil flytte en del af den gennemkørende trafik, der benytter Roms Hule, ud på Horsensvej. Vi vil gerne have bilisterne ud på de store veje, og det må trods alt være rarere for beboerne, at trafikken flyttes væk fra området, tilføjer hun.

Men det er Allan Jørgensen langt fra enig i.

- Vi bor i et lukket område, der overhovedet ikke er generet af trafikken på Roms Hule, siger beboeren på Nørre Have.

Annonce

Etablerer ekstra spor

Gerda Haastrup Jørgensen fremhæver, at forvaltningen har fået til opdrag at opgradere udkørslen fra Jægervænget til Horsensvej med en ekstra venstresvingbane hen mod lysreguleringen.

- På den måde vil der komme flere biler ud i krydset fra Jægervænget, når der er grønt lys. Derfor er jeg sikker på, at beboerne får en fornuftig til- og frakørsel fra stadionområdet. Men der vil være afledte ting, og ombygningen af krydset ved Roms Hule er ikke optimal for alle, siger udvalgsformanden.

Det er Allan Jørgensen helt enig i.

- En ekstra svingbane fra Jægervænget hjælper ikke en hattefis, når trafikken på Horsensvej har førsteprioritet, og det passer ikke, når de siger, at det er farligt at køre ud fra Roms Hule for at svinge til venstre. Vi har boet her i 15 år, og jeg har ikke set, at der er sket et eneste uheld i krydset, siger beboeren.

Annonce

Som skrædder i helvede

Han undrer sig over, at politikerne har valgt at fremskynde netop dette projekt for at sætte gang i det lokale anlægsarbejde under coronakrisen, hvor det kommunale anlægsloft er midlertidigt sat ud af spillet.

- Ombygningen af krydset forslår som skrædder i helvede. Hvorfor udskyder man ikke beslutningen, indtil det får effekt, når havneruten engang er udvidet? Hvorfor har man så travlt med at ødelægge det for vores bager? siger Allan Jørgensen.

Den forslag får dog ikke udvalgsformanden til at ryste på hænderne.

- Den vinkel kan du godt tage, men sagen er kørt igennem udvalget, og der skal nye informationer til, hvis sagen skal tages op igen. Vi har valgt at prioritere havneruten, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se klippene - udvalgte spørgsmål til statsministeren: Kan jeg bryde loven og via min uvidenhed slippe for straf?

Annonce