Annonce
Fredericia

Beboerforening er skeptisk over for nye køreplaner: Frygter det kan påvirke bosætningen

Fredericias busruter er under luppen. Onsdag skal politikerne i miljø- og teknikudvalget tage stilling til, om en række ændringer af bybussernes køreplaner skal godkendes. Foto: Peter Leth-Larsen
Mange beboere i og omkring Bredstrup-Pjedsted risikerer at blive påvirket, hvis der, som der er lagt op til, skæres i bybussernes ture til og fra området. Seniorrådet frygter, at besparelser på antallet af afgange kan få flere til at droppe bussen og i stedet tage bilen.

Fredericia: Der er både gode og dårlige elementer i udkastet til bybussernes fremtidige køreplaner i Fredericia Kommune. Det mener blandt andet Seniorrådet i Fredericia og beboerforening i Bredstrup-Pjedsted.

De to parter mener, det er positivt, at der i forslaget er lagt op til etableringen af en decideret uddannelsesrute for gymnasieelever, der bor i Taulov og Skærbæk. Til gengæld risikerer man med det fremlagte forslag, der også indeholder færre daglige afgange på visse ruter, at tvinge flere til at tage bilen, og alternativerne Flextrafik og Plustrafik er både dyrt og besværligt.

I et høringsvar begræder Bredstrup-Pjedsted Beboerforening, at der lægges op til, at busrute 5, der går fra banegården til Pjedsted og Herslev, på hverdage begynder fra banegården klokken 6.22, og at første tur fra Herslev dermed bliver klokken 6.46. Desuden foreslås det, at sidste afgang fra banegården bliver klokken 18.32.

- Det er sympatisk, at man vil tilgodese de unge mennesker (uddannelsessøgende), som bor i Erritsø, Taulov og Skærbæk, men Beboerforeningen i Bredstrup-Pjedsted er ikke tilfreds med den pris i form af massive nedskæringer, vores lokalområde betaler herfor, skriver foreningen.

Annonce
Hvis brugere af busserne kan køre ud med en bus, men ikke kan komme hjem igen med en bus, så vil de lettere gå over til anden transportform, for eksempel egen bil.

Seniorrådet i et høringssvar til Fredericia Kommune

Politikere skal se på sagen onsdag

I samme høringssvar gør foreningen opmærksom på den øgede bosætning, og at beboerne i området fortsat har brug for at kunne komme til de servicefaciliteter og kulturtilbud, der findes inden for voldene. Dermed mener foreningen, at man risikerer, at ændringerne vil holde nogle fra at flytte til området.

- Vi skal ikke gøre det til mere udkantsområde, end det er i forvejen, så det, synes jeg da, er meget uheldigt, uddyber formanden for foreningen, Karen Pagh, til Fredericia Dagblad.

Den seneste måneds tid har alle kunne komme med kommentarer til forslaget, inden politikerne i miljø- og teknikudvalget onsdag skal tage stilling til, om de ændringerne, der er fremlagt, skal godkendes.

Flere vil vælge bil

I flere af høringssvarene er afsenderne kritiske over for muligheden med at benytte Flextrafik og Plustrafik som alternativ til de afgange, der muligvis skal sløjfes.

- Ordningerne med Flextrafik og Plustrafik virker både dyre og uoverskuelige. De kræver forudgående planlægning, og en flextur koster 40 kroner. Til sammenligning koster en tilsvarende bustur med rejsekort 14 kroner, skriver Bredstrup-Pjedsted Beboerforening.

Hos Seniorrådet kan man godt se logikken i at fjerne nogle af de afgange, hvor der er færrest brugere. Omvendt argumenterer man for, at det kan betyde, at endnu færre kommer til at benytte bybusserne. når de skal rundt i kommunen.

- Hvis brugere af busserne kan køre ud med en bus, men ikke kan komme hjem igen med en bus, så vil de lettere gå over til anden transportform, for eksempel egen bil. Dermed vil antallet af brugere på de tilbageblevne afgange reduceres, skriver foreningen til kommunen.

Det er Teknik og Miljø i Fredericia Kommune, som ved hjælp af rejsekortsdata har kortlagt, hvilke af bybussernes afgange der er mindst benyttet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: Coronapatienter er længere i respirator end forventet

Annonce