Annonce
Middelfart

Bilisterne, cyklisterne og gå-folket har talt: Tæt på topkarakter til genåbnet lillebæltsbro

Der var dømt løb og gåtur for både børn og voksne, da Den gamle Lillebæltsbro officielt blev genåbnet lørdag og næsten 6000 var trukket i løbetøjet. Foto: Søren Gylling.
5909 børn og voksne, unge og gamle løb og gik over Den gamle Lillebæltsbro lørdag. Mange af dem sendte tomlen i vejret til den nyrenoverede bro. Det gjaldt også Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), der undervejs fik talt om en tredje forbindelse over Lillebælt.

Lillebælt: 55-årige Hanne Schmidt var tidligt lørdag morgen kørt over Den gamle Lillebæltsbro med sin mand fra hjemmet ved Kolding, da hun for niende gang var trukket i en af de gule refleksveste for Lillebælt Halvmarathon, der stod bag broløbet, der markerede genåbningen af broen.

Og hun mærkede tydeligt effekterne af den udskældte og langstrakte renovering:

Ingen bump og ryk i bilen.

- Det var en helt fornøjelse, sagde den frivillige, der i øvrigt fejrede sin fødselsdag med at give en hånd på fynssiden.

Hun gav mange roser til asfaltarbejdet og var hurtig til at give den nyrenoverede bro topkarakteren fem.

Annonce
Udover løberne var bridgewalkerne også i gang. Foto: Søren Gylling.

Fra nedslidt bro til en femmer

Den gamle Lillebæltsbro har i den seneste renoveringsomgang været lukket land for kørende trafik siden slutningen af januar. Det har især gjort ondt på handelslivet i Middelfart, og op mod 12.000 daglige bilister har måttet finde nye veje.

Men det var slut for tre uger siden, da renoveringsarbejdet blev færdigt før tid.

Brodækket er blevet forstærket, der er kommet ny kantbjælke mellem jernbanespor og vejbane samt diverse fugekonstruktioner og ny belægning til bilister.

Den megen arbejde får tæt på topkarakter i avisens uvidenskabelige rundspørge blandt deltagerne og via facebooksiderne Vores Middelfart og Fredericia Dagblad.

Her uddeler tæt på 200 brugere fra en til fem stjerner til den nyrenoverede bro, hvor én stjerne er "En ommer - kører udenom" og fem er "Danmarks smukkeste bro".

Og langt, langt de fleste sender både fire og fem stjerner efter Den gamle Lillebæltsbro.

Det gjaldt blandt andre løbsleder Mads Stryhn, der sammenlignede broen med Eiffeltårnet i Paris og dagens hurtigste løber, Rasmus Gregersen fra Odense:

- Den er pisselækker. Den var lidt glat nogle steder, men sådan er broer jo, fik Rasmus Gregersen pustet ud efter at være kommet først i mål på 10-kilometerdistancen i tiden 31 minutter og otte sekunder.

Ny forbindelse luftet

Midt i feltet luntede transportminister Benny Engelbrecht (S) og borgmester Johannes Lundsfryd (S) og svarede undervejs på spørgsmål om alt fra rygning til broer og trafik.

På målstregen var ministeren godt tilfreds med resultatet, forklarede han lettere forpustet:

- Den gamle Lillebæltsbro er en femmer. Den burde være en sekser, fordi den på mange måder er en ikonisk bro bygget på et tidspunkt i Danmark, hvor man havde brug for at lave infrastruktur, lød det blandt andet fra Benny Engelbrecht.

Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd var ikke overraskende bleg for at uddele samme antal stjerner. Han glædede sig både på de handlende og pendlernes vegne, og så fik han undervejs udført lidt lobbyarbejde i forhold til en tredje Lillebæltforbindelse.

- Selvfølgelig gjorde jeg det. Når ministeren er her, skal man ikke lade lejligheden gå forbi, sagde Johannes Lundsfryd.

Transportministeren nikkede ja til, at der ud i fremtiden muligvis kan blive brug for en tredje bro mellem Fyn og Jylland. Men den Sønderborg-valgte Engelbrecht har tidligere været lun på en forbindelse mellem Bøjden og Als.

- Spørgsmålet er, om den (den tredje Lillebæltforbindelse, red.) skal bygges mod nord eller syd, sagde ministeren med et smil på læben.

Du tænker ikke, at der kommer en ny Lillebæltforbindelse tæt på Middelfart på et tidspunkt?

- Vi må jo se på, hvor man i givet fald bygger sådan én til den tid, og når behovet opstår, lød det fra Benny Engelbrecht.

Næsten 6000 til genåbningsfest for Den gamle Lillebæltsbro.Foto: Søren Gylling
Rasmus Gregersen fra Odense var første mand i mål på 10 kilometerruten. Foto: Søren Gylling
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lokaldebat om budget2020: Vi har brug for bump, chikaner, overvågning eller andet

Lokaldebat: Jeg bor i Balslev, lige i krydset ud til vejen Middelfart/Ejby to kilometer fra Ejby. Hver dag oplever vi, at der køres alt for stærkt gennem vores lille by, især bilister fra Middelfart-siden kører med høj fart igennem. Der er byskilte på begge sider af byen, hvilket betyder, at man kun må køre 50 kilometer i timen, men dette bliver slet ikke respekteret. Kommunen har også sat 60 kilometer-skilte op fra Balslev og ind til Ejby. Heller ikke dette bliver respekteret. Det fylder rigtig meget for os herude på landet, at vi hver dag skal frygte trafikken. Bilerne raser forbi vores hoveddør, og det er med bævende hjerte, vi sender børn og unge afsted på cykel. Vi har brug for, at der bliver etableret trafikdæmpende tiltag – bump, chikaner, overvågning eller andet. Eksempelvis kunne vi bruge stærekasser ved indkørslen til byen – hvad mon det ville koste? Mit forslag til budgettet er, at trafikdæmpende tiltag opprioriteres – at der sættes (mange) flere penge af til dette, så vi kan opleve at trafiksikkerheden tages alvorligt. At der lægges vægt på trafik-tryghed for alle borgere i kommunen.

Annonce