Annonce
Leder

Bliv en aktiv del af journalistikken

Vi tager i "byen spørger, vi svarer" udgangspunkt i byudviklingen i Fredericia Kommune, fordi vi kan se fra data på vor journalistik, at den nuværende og fremtidige udvikling af Fredericia optager mange. Og det kan være alt fra kommunens nye planstrategi til helt jordnære spørgsmål som renovering af bygninger, højde på nybyggeri og meget meget mere.

Fredericia Dagblad har 129 år på bagen som printavis – langt færre som online medie på frdb.dk. Lige meget hvilken platform vi udkommer på, er vort fokus at dække alle lokalsamfundene i Fredericia Kommune. Stort og småt, godt og mindre godt – alle aspekter af det lokale levede liv.

Vi er en del af Jysk Fynske Medier, hvis vision er at fastholde og udvikle regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft.

Trods dagbladets høje ”alder” vil vi gerne udvikle os – bl.a. ved at række ud til vore læsere og online-brugere på nye måder, der møder dem, der hvor de er i deres liv, og på den måde, de forbruger medier. Og ved i endnu højere grad at få fredericianere til at være aktive deltagere i det journalistiske arbejde. Det er mange allerede, men vi vil gerne have alle med om bord og styrke vort fællesskab.

Derfor lancerer vi projektet ”byen spørger, vi svarer”. Her har alle fredericianere mulighed for at blive en del af den journalistiske proces, der i sidste ende munder ud i en nyhed, et interview, en reportage eller noget helt fjerde.

Annonce

Vi tager i "byen spørger, vi svarer" udgangspunkt i byudviklingen i Fredericia Kommune, fordi vi kan se fra data på vor journalistik, at den nuværende og fremtidige udvikling af Fredericia optager mange. Og det kan være alt fra kommunens nye planstrategi til helt jordnære spørgsmål som renovering af bygninger, højde på nybyggeri og meget meget mere.

Vi tror på, at alle har interessante spørgsmål – i denne henseende om byudvikling. Så hop med på muligheden for at få indflydelse på, hvad vore journalister skal dykke ned i. Fra i dag og ugen ud finder du to af vore journalister på Fredericia Bibliotek, hvor de er klar til at høre din undren og til at fortælle om det nye projekt. Så kig forbi biblioteket med din undren eller sus ind på frdb.dk, hvor du kan læse om projektet og stille dit spørgsmål.

Velkommen om bord.

Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi har meget til fælles med tyskerne: Tunnelen bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske lande, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce