Annonce
Erhverv

Blue Water Shipping indgår samarbejde: Simple aluminiumsstativer skal gøre godstransport grønnere

Blue Water Shipping har de seneste to måneder testet nogle aluminiumsstativer, som sættes på træpallerne i enderne. Hermed kan der dobbeltstables på pallerne og spares plads i lastbilerne. Det ren win-win, mener virksomheden. Foto: Blue Water Shipping
For nylig viste Blue Water og samarbejdspartneren SpaceInvader et nyt produkt frem for transportministeren. Det simple aluminiumsstativ sparer plads, penge og CO2. Men det er svært at lokke kunderne med, siger direktør.
Annonce

Taulov: To simple aluminiumsstativer. Det er alt, der skal til, for at godstransport kan blive en smule grønnere.

Transport- og logistikvirksomheden Blue Water Shipping har taget et skridt på vejen ind i en mere bæredygtig fremtid med et samarbejde med virksomheden SpaceInvader, der leverer de aluminiumsstativer, som bruges til at dobbeltstable paller. Hermed kan der fyldes mere gods på lastbilerne, og halvtomme lastbiler på motorvejene kan undgås. Stativerne sparer både plads, penge og CO2.

- Det her er palle for palle. Hver gang vi bruger stativerne, sparer vi penge og CO2, fortæller direktør i Blue Water Shipping i Taulov Mikkel Østergaard Kruse.

Der skal ikke mange paller mere på bilen, før det går fra at være en jævn bil til en rigtig god bil. Især hvis det er på en længere transport til eksempelvis Spaniel eller Portugal.

Mikkel Østergaard Kruse, direktør

Annonce

Besøg af ministeren

For nylig havde han besøg af transportminister Benny Engelbrecht (S), som fik demonstreret løsningen, som Blue Water Shipping har testet de seneste to måneder.

Aluminiumsstativerne lejer Blue Water Shipping af samarbejdspartneren SpaceInvader. Stativerne sættes fast i hver ende af en træpalle, hvorefter en ny palle kan sættes ovenpå. Det betyder, at selvom der er varer på pallen, som normalt ikke tåler, der stables noget ovenpå, kan det lade sig gøre med aluminiumsstativerne.

- Hvis vi eksempelvis får booket gods ind til otte ladmeter, kan vi klappe stativerne på, stable ovenpå og spare halvdelen af pladsen. Så har vi forbedret med fire ladmeter, forklarer Mikkel Østergaard Kruse.

Annonce

Svært at lokke kunderne med

Men det kan dog være svært at lokke kunderne med på at benytte den klimavenlige løsning, fortæller han. De vil gerne spare CO2 og penge, men når de får at vide, det kræver ændringer hos dem, bliver de mere forbeholdne. Men man er nødt til at være sammen om det for at spare plads i lastbilerne mest muligt, mener Mikkel Østergaard Kruse.

- Rigtig mange tænker meget traditionelt, og det nye system kræver lidt ændringer i forhold til højde og vægt, når pallerne pakkes hos kunden. Den dialog tager vi gerne, for hvis vi skal løse klimaudfordringerne, skal det ske i et samarbejde. Det nye system har et stort uudnyttet potentiale, forklarer han.

Transport og logistikvirksomheden havde for nylig besøg af transportminister Benny Engelbrecht (til venstre), som fik demonstreret løsningen, der skal gøre godstransport mere klimavenlig. Foto: Blue Water Shipping
Annonce

Lavthængende frugter

Netop med aluminiumsstativerne er det muligt for også helt små virksomheder at være med på den grønne godsvogn.

- Det er så banalt, at alle kan være med. Vi kan ikke vente på, regeringen tager en beslutning om, om vi skal køre på biodiesel, el eller noget andet. Her kan vi sammen med kunderne allerede i dag tage ansvar og bidrage til at spare CO2, mener Mikkel Østergaard Kruse.

Han ser et væsentligt potentiale i løsningen, som lagerfolkene på Blue Water Shipping hver dag finder gevinster i.

- Der skal ikke mange paller mere på bilen, før det går fra at være en jævn bil til en rigtig god bil. Især hvis det er på en længere transport til eksempelvis Spaniel eller Portugal. Der er mange lavthængende frugter. Et estimat er, at der kan spares op til 15 procent på gods fra terminal til terminal, vurderer han.

Inde i lastbilen kan aluminiumsstativerne være med til at stable mere gods op i højden og dermed spare plads, penge og CO2. Foto: Blue Water Shipping
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lad os gå sammen om at redde Lillebælt

Annonce