Annonce
Fredericia

Borgmester: Alle kender min by lidt på grund af den sang

Branding-ekspert Peter Horn foreslår en crowfunding-baseret sangskriverkonkurrence. Foto: Gitte Sofie Hansen
Annonce

Skanderborg: Det er slet, slet ikke ligegyldigt, om en by bliver omtalt og kendt via et pop- eller rockhit.

Det ved Skanderborgs borgmester, Frands Fischer (S). Han var ikke født endnu, da Dorthe Kollo i 1968 udgav "Gid du var i Skanderborg". Så han er vokset op med, at alle i landet vidste i hvert fald én ting om Skanderborg.

- Den sang har været med til, at genkendelsen er høj, når folk hører navnet Skanderborg. Det er ikke sikkert, at de har været i byen, eller kommer hertil på grund af sangen - men de ved, at der findes noget, der hedder Skanderborg. Det samme har festivalen været med til at sikre, siger Frands Fischer.


Det vigtige er "sig navnet"-effekten.

Peter Horn, brandingekspert


ElboBladet har spurgt en række danske rock- og popstjerner, hvorfor Fredericia ikke omtales i sange. Og Frands Fischer kan godt forstå det, hvis man i Fredericia ønsker sig lidt hitliste-placeret branding.

- Det giver noget lokalpatriotisk glimt i øjet. Jeg tror ikke, at jeg er den eneste skanderborgenser, der kan mærke dét, siger han.

Skanderborg er også blevet omtalt i sange af TV-2 og Peter Sommer.

Annonce

Mere end 15 minutters berømmelse

Den helt rigtige sang giver mere end bare 15 minutters opmærksomhed.

- En del af en bys identitet ligger i, hvad der synges om den, siger Peter Horn, der er branding-ekspert og blandt andet har udgivet bøgerne "Personlig branding" og "Top of Mind".

Effekten af den helt rigtige sang kan være langtidsholdbar. Peter Horn nævner som eksempel "Viva Las Vegas" med Elvis og ZZ Top, "Holbæk" af Peter Belli, "Lav sol over Aarhus" af Gnags, "Costa Kalundborg" af Shubidua og "Copenhagen Dreaming" af Love Shop.

Skanderborgs borgmester, Frands Fischer (S), ved, hvad det betyder, når hjembyens navn ryger på hitlisten og klassiker-listen. Foto: Skanderborg Kommune

- Det vigtige er ”sig navnet-effekten”- som tilfældet også har været med mange af de bynavne, der går igen i de nævnte sange, som handler om kærlighed til en by og nogle steder også til dens befolkning - og et par steder til en enkelt person i byen.

Peter Horn kunne forestille sig en sangkonkurrence, hvor Fredericia - på basis af crowfunding - får sangskrivere til at nævne byen og dens sjæl. Tanken er ikke ny. For eksempel blev Landsoldatstatuen i sin tid finansieret ved crowdfunding.

- Fredericias mest kendte kvaliteter er ud over at være grundlagt som fæstning, at byen er et trafikalt knudepunkt for tog og motorveje - og dermed et måske romantisk mødested for mange mennesker. Al Carlsbergs øl brygges i Fredericia – det er vel også en sang værd. Og et telegrafregiment kan give anledning til en hymne om en stakkels ung mand, der savner sin soldaterkvinde på kasernen, siger Peter Horn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce