Annonce
Fredericia

Borgmester om Byrgesen-forslag: Terminalen begrænser ikke vores strategi for Kanalbyen

Udviklingsstrategien for Kanalbyen er på plads, og det er ikke udfordret af Shells havneterminal, fastslår borgmester Jacob Bjerregaard. Foto: Peter Leth-Larsen

Shells havneterminal skygger ikke for den strategi, der er lagt for udviklingen af Kanalbyen, fastslår borgmester Jacob Bjerregaard. Desuden vil det være komplekst og uden for Fredericia byråds kompetence, hvis Shell skal flytte sine olieaktiviteter ud i Lillebælt, vurderer han.

Fredericia: Borgmester Jacob Bjerregaard deler ikke Karsten Byrgesens bekymring for, at Shells havneterminal kan begrænse udviklingen af Kanalbyen, og mener ikke, det er realistisk at forestille sig en tvangsflytning af terminalen.

- Terminalen blev anlagt for over 100 år siden i en helt anden tid. Den politiske beslutning er, at al havneerhvevaktivitet skal foregå vest for Norgesgade, hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud og gå i dialog med Shell om at etablere en løsning i Lillebælt, som Karsten Byrgesen foreslår?

- Det er en meget kompleks ting, hvis man skal flytte hele olieterminalen. Det vil kræve en meget stor investering og være en beslutning, som ligger uden for Fredericia Kommunes kompetence.

- Men Shell bor til leje hos Fredericia Kommune. Man valgte ikke at forlænge lejekontrakterne med skibsværftet, og det kan kommunen vel også gøre over for Shell?

- Shell bor til leje hos Fredericia Havn på en uopsigelig kontrakt, så det har vi ingen mulighed for. Grunden til uopsigeligheden er historisk betinget, da det centralnerven i Danmarks olieforsyning, der er tale om, siger Jacob Bjerregaard.

Annonce

Jeg ser ingen grund til bekymring. Vores udviklinsgstrategi i kanalbyen er på plads, og den er godt i gang med udbygning af Sdr. Voldgade-kvarteret og langs kanalen ved Oldenborggade. Der vil vi ikke være i nærheden af at blive udfordret af havneterminalen.

Borgmester Jacob Bjerregaard (S)

Vil løse sig selv

Jacob Bjerregaard mener imidlertid også, at havneterminalen har en udløbstid.

- Vi ved ikke, hvor hurtigt den grønne omstilling kommer til at ske, men der kommer et tidspunkt, hvor fossile brændstoffer er ude. Desuden er der en grænse for, hvor længe der er olie i felterne i Nordsøen, siger Jacob Bjerregaard.

- Så du tror, at Shells aktiviteter på Skanseodden vil få en naturlig afslutning indenfor en årrække?

- Ja, det tror jeg.

- Karsten Byrgesen mener, at havneterminalen skygger for byudviklingen i Kanalbyen. Han frygter, at man med de nødvendige hensyn, der skal tages til risiko og andre miljøforhold kan risikere at stå i vejen for mulige projekter, som man vil ærgre sig over den dag, terminalen under alle omstændigheder forsvinder?

- Jeg ser ingen grund til bekymring. Vores udviklingsstrategi i Kanalbyen er på plads, og den er godt i gang med udbygning af Sdr. Voldgade-kvarteret og langs kanalen ved Oldenborggade. Der vil vi ikke være i nærheden af at blive udfordret af havneterminalen, fastslår borgmesteren.

- Men kan der være muligheder, byen spiller sig af hænde ved at fastholde terminalen på Skanseodden? Karsten Byrgesen forestiller sig blandt andet, at et nyt teater ville kunne få placering som et dansk operahus ved indsejlingen til Fredericia. Den mulighed kan ikke komme i spil, så længe Shells tanke ligger, hvor de gør?

- Shells aktiviteter får ikke betydning for placeringen af eventuelt nyt teater, siger Jacob Bjerregaard.

Et samlet anlæg

Karsten Byrgesen mener, at man kunne sætte en omstilling igang ved at bede Shell fjerne tankene på Skanseodden.

- Kunne man alene have udskibningsfaciliteterne, så området vil fremstå mindre som industriareal?

- Det anser jeg ikke som realistisk, da tankene er en del af Shells drift, siger Jacob Bjerregaard.

Hvis man forfulgte tanken om at lade Nordsøolien pumpe direkte ud til et anlæg i Lillebælt, ville det så kunne være et anlæg, ADP sammen med staten laver, for at sikre afgiftsindtægterne?

- Det er en tænkt situation. Jeg er nødt til at forholde mig til de faktiske forhold i olieindustrien, siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Blodrøde tal på Fredericia Teater bekymrer borgmesteren: Nyt teater i Kanalbyen sættes på pause

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Fredericia For abonnenter

Folk på sociale medier ængstelige over barbering af volden: Men eksperter er helt rolige på dyrenes vegne

Annonce