Annonce
Fredericia

Butikker føler sig vildledt af kalender-sælgere: Men vilkår stod i kontrakt

Julehandlende kan hver dag i december hente gaver i lokale butikker. Men flere butikker er løbet over ende og kritiserer folkene bag Fredericiakalenderen. Arkivfoto: Nils Mogensen Svalebøg.
Hent en gave i en lokal butik hver dag i december. Sådan er konceptet i Fredericiakalenderen, som kostede 200 kroner. Men en del butikker er løbet tør for gaver og har skuffet folk, der stod i kø. De føler sig vildledt af sælgerne, men erkender samtidig, at de ikke har læst kontrakten godt nok.
Annonce

Fredericia: En ny lokal julekalender har skabt frustrationer hos både kunder og flere handlende i Fredericia. Fredericiakalenderen blev solgt til 200 kroner, og bag hver af de 24 låger er der en gave fra en lokal butik.

Men flere af de lokale butikker, der har sagt ja til at være med i julekalenderen, har haft svært ved at følge med efterspørgselen. Det gælder blandt andre Kurts Kaffebar i Jyllandsgade, som i lørdags måtte drosle ned for gaven: En bolle og en kop kaffe.

- For at undgå at nogle af jer går forgæves og bliver skuffet, er vi desværre nødsaget til at begrænse brugen af julekalendermærker fra Fredericia Kalenderen til mandag-torsdag, fordi vi kan simpelthen ikke følge med. Ovnen kører i døgndrift, men det er slet ikke nok, skrev Kurts Kaffebar lørdag på sin Facebook-side.

Kalenderen er solgt i godt 1400 eksemplarer. Men ifølge handlende, Fredericia Dagblad har talt med, har en sælger mundtligt nævnt et forventet tal på cirka 300 gaver. Dermed får butikkerne en langt højere udgift, end de ventede.

Selvom vi ikke har gjort noget juridisk forkert, er vi selvfølgelig rigtig kede af, at der er nogen, der er kommet i klemme på grund af den mangelfulde kommunikation. Vi erkender at vilkårene kunne være formuleret tydeligere, og vi går nu i gang sammen med de involverede butikker og Fredericia Shopping, at finde ud af, hvordan vi kan undgå lignende misforståelser næste år.

Sune Vestergaard, Bykalenderen Aps

Annonce

Mail via Shopping

Ud over en mundtlig snak med en sælger fik butikkerne også betingelserne på skrift. Det skete i en mail, der blev rundsendt til Fredericia Shoppings medlemmer - med venlig hilsen fra Kenneth Kristensen fra bykalender.dk. Konceptet kører i flere byer, og en del af overskuddet går til Mødrehjælpen.

- Pladsen i kalenderen er gratis for jer. Jeres investering ligger i selve gaven, som I vælger skal være i lågen til alle de kunder, som kommer ind i jeres butik med en kalenderlåge, stod der i mailen.

Desuden henviser firmaet til sidste års erfaringer i seks byer, heriblandt Horsens.

- Sidste år blev der solgt mellem 1700 og 2000 julekalendere i hver af de nye byer, der var med, og afhentningsprocenten lå på 40-60 procent. På baggrund af det forventer vi et salg på mellem 1000 og 1500 styk i Fredericia, lød det i beskrivelsen.

Annonce

Butik beklager kaos

Helle Høyer, som er medejer af Kop & Kande i Fredericia Midtpunkt, så det som en hyggelig juleting og sagde ja.

Gaven var en rengøringspakke, som kunne hentes frem til 15. december. Kop & Kande sagde ja tak efter en snak med en sælger.

- Da vi snakkede om det, blev tallet 500 eller 750 nævnt. Men de har solgt 1400 kalendere. De sagde også, at det ikke var alle, der hentede dem. Men selvfølgelig henter alle, når det er en gave, siger Helle Høyer.

Der kom langt flere kunder end forventet. Folk har stået i kø og er nået frem til kassen blot for at finde ud af, at der ikke var flere rengøringspakker.

Helle Høyer erkender, at hun burde have læst betingelserne bedre.

- Vi skrev under på en kontrakt, hvor det stod. Det har jeg ikke læst godt nok. Det er selvfølgelig vores fejl. Det, vi troede, kunne være en hyggeligt ting, er gået hen og blevet lidt kaos i butikken. Det beklager vi over for vores kunder, siger Helle Høyer.

Annonce

Uskarpe formuleringer

Sune Vestergaard er direktør for Bykalender, som udgav den første kalender i Aarhus i 2017. Siden har idéen bredt sig til i alt 19 byer.

- Jeg synes jo selv, det er en fantastisk idé, men rent kommunikationsmæssigt skulle vi have været lidt skarpere, siger Sune Vestergaard.

Han er ked af, at idéen om at få flere folk ned i butikkerne - og samtidig tjene lidt penge til et velgørende formål - er druknet i negativ omtale på Facebook.

- Rent juridisk har vi jo ikke gjort noget forkert, men der er ingen tvivl om, at nogle er kommet i klemme på grund af den her dårlige kommunikation, som nok primært har været den mundtlige del, siger Sune Vestergaard.

- En frisør havde det indtryk, at gaven kun kunne indløses på én dag. Men på kalenderen stod der 17. til 23. december?

- Jeg har ikke selv indgået de aftaler. Konceptet er klart, men det er jo tydeligvis ikke godt nok formuleret, hvis hun har haft det indtryk, siger Sune Vestergaard og tilføjer, at det på skrift står helt klart.

Annonce

Skulle have hjulpet Kurt

Folkene bag Fredericiakalenderen er gået i gang med at kontakte butikkerne.

- Vi er allerede gået i gang nu - også med Fredericia Shopping, så vi undgår de misforståelser næste år, siger han.

Han nævner eksemplet med Kurts Kaffebar, der ikke kunne følge med efterspørgselen på gratis boller og kaffe.

- Det skulle vi have hjulpet med at tage højde for. Ved at lågen for eksempel ikke kunne indløses i de travle weekenddage, siger Sune Vestergaard.

- Det er virkeligt ærgerligt, for det er virkeligt en god idé. Alle, der er med i kalenderen, skal jo gerne synes, det er fedt, at folk kommer ned og ser deres sted, siger Sune Vestergaard.

Direktøren oplyser, at der i alt er solgt 1410 kalendere i Fredericia.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Ruth og Vagn har holdt sammen i 70 år

Annonce