Annonce
Erhverv

By Navntoft måtte aflyse med tre-fire kunder: 'Men må vi tage folk ind, der er fritaget for coronatest?'

Louise Navntoft (i rødt) har siden frisørernes genåbning tirsdag måtte aflyse enkelte frisørtider i samråd med kunder, der ikke kunne nå at fremskaffe den dokumentation, der er krav om at fremvise hos frisørerne. Hun mener ikke, det er tydeligt nok, om frisørerne må gøre undtagelser i tilfælde af kunder, der har lægeattester, som fritager dem. Foto: Lars Saugbjerg
Frisørerne "skal" se coronapas og "kan" bortvise kunder, der ikke lever op til kravene om at kunne fremvise en negativ prøve eller færdig vaccination. For flere salon-ejere i Vejle er det imidlertid uklart, hvordan de skal forholde sig til kunder, der har lægeattest på at være fritaget fra coronatest.

Vejle: De seneste dage har der været gang i saksene og fuld knald på føntørrerne hos byens frisører, der med egne ord "har ligget vandret", efter at salonerne åbnede igen tirsdag.

Mens frisørerne har haft grund til at glæde sig over de fyldte frisørstole og alenlange ventelister, viser en rundspørge, at der flere steder tvivl om, hvordan man skal forholde sig til kunder, der er helbredsmæssige årsager ikke kan fremvise det påkrævede coronapas.

Blandt andet hos Louise Navntoft, der ejer By Navntoft i Windfeld-Hansensgade.

Annonce

Har måtte aflyse med tre-fire kunder

Hun har de to første åbningsdage været nødt til at aflyse i samråd med kunder, som af forskellige årsager ikke kunne fremvise den nødvendige dokumentation på enten at være coronatestede inden for 72 timer eller færdigvaccinerede. Forud for de bookede frisørtider fik kunderne i første omgang en sms-besked med en påmindelse om vaccinepas-kravene, der er til frisørerne - hvorefter nogle meldte tilbage, at de desværre ikke kunne nå at fremskaffe dokumentationen indenfor tidsrammen.

- De sidste to dage har vi haft en tre-fire stykker, som vi måtte aflyse. For os er det ret mange, og det er superærgerligt, for hvis det er med kort varsel, står vi jo med tabt omsætning eller er tvunget til at tage fuld pris for det. Det er jo ikke kundernes skyld, men hvordan man end vender og drejer det, er det bare en ærgerlig situation, siger butiksindehaveren.

Foreløbig har der været tale om ældre kunder, som er fritaget for digital post og endnu ikke har modtaget et af de fysiske coronapas, der bliver sendt ud fredag.


Vi får forskellige svar, afhængigt af, hvor vi henvender os. Så lige nu prøver vi at bruge vores sunde fornuft og holde os på den sikre side.

Louise Navntoft, indehaver af By Navntoft


Louise Navntoft gruer dog for den situation, hvor en kunde dukker op med en skrivelse, der fritager vedkommende for at fremvise den sædvanlige test- eller vaccine-dokumentation.

- Jeg frygter lidt den dag, det sker, for i udgangspunktet har vi besluttet ikke at godtage det. Lige nu er det meget svært at finde ud af, hvem der rent faktisk får bøden, hvis der kommer nogen og tjekker. Så kan det godt være, vi får en skideballe, men for os kan det bare ikke svare sig at tage en kunde ind, der betaler 400 kroner, hvis vi efterfølgende får en bøde på 3000, siger hun.

- Hvis der kommer en klar udmelding eller nogle regler, der gør, at vi ikke hænger på den, kan det være, det ændrer sig. Men lige nu er jeg nødt til at sige nej til de kunder, for vi har ikke råd til bøden.

By Navntoft har forsøgt at få mere klarhed oppefra - gennem både frisør- og kosmetikerforbundet og hos Erhvervsstyrelsens corona-hotline.

- Vi får forskellige svar, afhængigt af, hvor vi henvender os. Så lige nu prøver vi at bruge vores sunde fornuft og holde os på den sikre side. Skal kunder have mundbind på? Må de tage det af, når de sidder her? Hvem er fritaget for coronapas - og hvem risikerer bøde? Helt ærligt, så føler jeg mig stadig ikke sikker på nogen af delene, siger Louise Navntoft.

Annonce

34-årig blev vendt rundt i døren

Torsdag bragte www.vafo.dk historien om den 34-årige tourette-ramte Kenneth van Stuivenberg, der de seneste dage har måttet vende rundt i døren hos byens erhversdrivende med uforrettet sag, fordi han ikke kan fremvise et coronapas.

Dét til trods for, at han har lægens ord for - og skriftlige erklæring på - at sygdommen forhindrer ham i at blive testet for corona.

På grund af sin alder har Kenneth van Stuivenberg heller ikke udsigt til at blive vaccineret foreløbig - og dermed heller ikke til at blive studset hos frisøren eller gå til fysioterapeut.

Ifølge sundhedschef i Vejle Kommune Diana Krogstrup er det vigtigt, at der bliver meldt klart ud, hvordan serviceerhvervene skal forhold til sig til kunder som Kenneth.

- Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke usikkert for de erhvervsdrivende, når der kommer nogen i butikken, klinikken eller frisørsalonen og kan fremvise en attest på, at de er undtaget for coronatest. Jeg synes ikke, det er blevet særligt tydeligt meldt ud, at det også er en mulighed, siger hun.

Diana Krogstrup slår samtidig fast, at en lægelig attest, der fritager fra coronatest, er gældende.

- Kenneths eksempel er et af de tydeligere eksempler, for selvfølgelig skal du ikke have en vatpind i næsen, hvis du har Tourettes syndrom og ufrivillige bevægelser. Det giver sig selv. På samme måde vil der også være handicappede, der har svært ved at lade sig teste. Dem skal vi jo ikke holde ude af samfundet.

Retningslinjerne for de liberale serviceerhverv

Som en del af rammeaftalen for genåbningen af Danmark kunne blandt andet frisører, tatovører, massører og skønhedsklinikker atter holde åbent fra 6. april. I den forbindelse er der fastsat en række krav og anbefalinger.

På virksomhedsguiden.dk fremgår det, at det er et krav, at kunderne skal kunne fremvise et coronapas ved ankomst. Et gyldigt coronapas er digital eller fysisk dokumentation for ét af følgende:

  • En negativ covid-19-test (enten PCR-test eller antigentest), der maksimalt er 72 timer gammel.
  • En positiv covid-19-test, der er mindst 14 dage og højst 12 uger gammel.
  • Et gennemført vaccinationsforløb.

-

Det fremgår desuden, at det ikke er et krav, at kunder skal dokumentere, at de er undtaget fra at vise coronapas. Her lyder det, at tvivlen skal komme kunden til gode, men at kunder, der nægter at vise gyldig dokumentation, kan bortvises.

"For at en butik kan leve op til sin forpligtelse om alene at tillade adgang for kunder, der overholder kravet om coronapas, er det dog vigtigt, at det fremstår troværdigt, at kunden er undtaget fra kravet om coronapas," lyder retningslinjen.

Sundhedschefen fortæller, at man lige nu får mange spørgsmål fra borgere, der er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til retningslinjerne.

- Vi melder de spørgsmål, vi får, ind til ministeriet. Så de erhvervsdrivende forhåbentlig kan få mere tydelige instrukser i, hvordan de skal forholde sig til det her, siger Diana Krogstrup.

Annonce

Kontrollen beror på tillid

Også hos DOFK - det står for "Danmarks Organisation for selvstændige Frisører og Kosmetikere" - er man opmærksom på rådvildheden.

Dilemmaet er, at de nuværende retningslinjer for fremvisning af coronatest "beror på tillid", lyder det fra formand Connie Mikkelsen.

- Vi melder de retningslinjer ud, vi får fra Erhvervsstyrelsen. Ligesom med brug af mundbind er der lagt op til, at det beror på tillid, hvis kunder er fritaget fra de normale krav. Der er ingen konkrete krav til at kunne fremvise noget på skrift, men samtidig er det meldt ud, at du kan få en bøde, hvis du har kunder siddende i din salon, som ikke har en negativ coronatest, eller du ikke har foretaget kontrol af.

- Det skisma leder til usikkerhed, og det kan jeg godt forstå. Jeg kan bare ikke vejlede vores medlemmer i andet, end det vi får at vide, siger Connie Mikkelsen.

Annonce

Generelt går det godt

Hun fremhæver samtidig at meldingerne fra frisørerne generelt er positive oven på de første åbningsdage.

- Så sent som i torsdags har jeg snakket med Erhvervsstyrelsen, hvor jeg bad dem forklare, hvad vi helt præcist skal forstå ved, at vi "skal" se coronapas og "kan" bortvise. Den formulering, forklarer de, er for at undgå at skrue op for konflikten. En helt fin tilgang, synes jeg. Bortset fra, at det bare gør usikkerheden større, siger formanden for DOFK.

- Vi gør vores bedste for at videreformidle de gældende retningslinjer ad alle de kanaler, vi nu kan. Jeg synes ikke, vi kan gøre så meget mere, siger Connie Nielsen.

Annonce

Tvivlen kommer kunden til gode

I Erhvervsministeriet henviser man til virksomhedsguiden.dk, som torsdag blev opdateret med retningslinjer for, hvordan serviceerhvervene skal forholde sig til kunder, der er undtaget kravet om fremvise coronapas.

Her fremgår det, at kunderne ikke behøver kunne dokumentere undtagelsen med eksempelvis en lægeerklæring.

Det hedder derimod, at "tvivlen skal komme kunden til gode", men at det er vigtigt, at påstanden fremstår troværdig, hvis butikken skal leve op til sin forpligtelse om alene at tillade adgang for kunder, der overholder kravet om coronapas.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia For abonnenter

Værtshusbesøgende nød gensynet med Havfruen: - Det er guld værd at være tilbage

Fredericia

Stilhed før storm: Restauratører forventer større rykind i weekenden

Annonce