Annonce
Erhverv

Chefredaktør er skeptisk over for Google-turné: - Læg kronerne lokalt

Chefredaktør på Fredericia Dagblad og Elbobladet Mette Salling Eriksen er skeptisk over for Googles besøg i Fredericia. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Fredericia: Chefredaktør for Fredericia Dagblad og den gratis ugeavis Elbobladet, Mette Salling Eriksen, er skeptisk overfor Googles turné rundt i Danmark, der har fokus på digital markedsføring, e-handel og sikkerhed på nettet.

- Hvorfor er det et problem, at Google turnerer rundt til en række danske byer?

- Vores forretningsmodel hviler både på abonnements- og annonceindtægter. For os som lokalt mediehus er det en udfordring, hvis deres mål er at få virksomhederne til at lægge annoncekroner hos sig. Det fjerner indtægter fra vores ugeavis og til dels dagbladet. Vores formål er at lave kvalitetsjournalistik af uddannede journalister, og det er blandt andet annonceindtægter med til at sikre.

Annonce

Chefredaktør: Problem at annoncekroner forsvinder

- Hvilken betydning vil Google få for de lokale medier?

- I de senere år har vi konstateret en nedgang i annonceindtægter i Jysk Fynske Medier. Det er et problem i Danmark, at et multinationalt selskab går ind og fjerner annoncekroner ud af Danmark.

- Må annoncørerne ikke gøre det, de finder bedst?

- Jo, i den grad. Jeg tror, eksempelvis butikker og tømrere gerne vil have, man lægger sine kroner lokalt. Der skal man nok gøre sig klart, hvad det betyder. I yderste konsekvens kan det betyde, der ikke findes lokale medier, hvis man ikke lægger sine annoncekroner lokalt. Vi er på flere måder med til at støtte op om lokalsamfundet - blandt andet med sponsorater og Elbobladet, hvor vi er en aktiv medspiller i forhold til Fredericia Shopping.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce