x
Annonce
Fredericia

Cirkelbroen bliver forstærket med stål: Sådan bliver broen klar til badesæsonen

I disse dage bliver der banket stålpæle ned i havbunden på Østerstrand. Nu skal cirkelbroen gøres klar til badesæsonen. Foto: Fredericia Kommune
Fredericia Kommune har også fået henvendelser angående forpagtning af caféen på Østerstrand.

Fredericia: Når badesæsonen 2020 går i gang med forhåbentlig sol og varme, bliver det med mulighed for at hoppe i Lillebælt fra en hel cirkelbro.

Efter bølgernes hærgen stod cirkelbroen i en halvcirkel i sommeren 2019, men nu er håndværkerne fra Per Aarsleff A/S i gang med reparation og forstærkning af badebroen.

Fredericia Kommune holdt onsdag møde med entreprenøren, og meldingen herfra er, at cirkelbroen står færdig i slutningen af april.

- Nu er de gået i gang, fordi vejret er fint, fortæller landskabsarkitekt hos Fredericia Kommune Lars Kronborg Bak.

Annonce

Kernen i brorenoveringen er, at selve kernen bliver i stål, beklædt med træ.

Lars Kronborg Bak, landskabsarkitekt

Kerne i stål

Cirkelbroen blev indviet i juli 2017, men gav af flere omgange efter for Lillebælts bølger. I september 2019 indgik Fredericia Kommune, rådgivervirksomheden Rambøll og entreprenør Per Aarsleff A/S forlig om udbedring af cirkelbroen til en samlet pris af 3,3 millioner kroner. Det er den udbedring, der nu er sat i gang. Målet er, at cirkelbroen genopstår i en ny og stærkere udgave.

- Kernen i brorenoveringen er, at selve kernen bliver i stål, beklædt med træ, fortæller Lars Kronborg Bak.

Derfor er første skridt at banke 45 ekstra stålpæle ned i havbunden. Der er håndværkerne i gang med nu. Det vil fordoble antallet af stålpæle, som broen er hæftet på.

Såkaldte stålåg bliver monteret oven på alle bundpæle, og de bliver så svejset sammen i en stor stålkonstruktion. Først til allersidst monterer man selve trædækslet, hvor badegæsterne bevæger sig rundt, oven på stålkonstruktionen.

Det er både de gamle og nye stålpæle, som svejses og boltes sammen. Træbeklædning på siderne af broen bliver også lavet, så cirkelbroen fremstår hel i en forstærket udgave i slutningen af april.

Jernspuns og beton

Nogle af de kritikpunkter, der har været fremført under konstruktionen af den første cirkelbro og frem til nu, er, at Lillebælt er for voldsom til en bro i træ. Men cirkelbroen er ikke kun træ, oplyser Lars Kronborg Bak - tværtimod.

- I lighed med de gamle betonbroer, som der stod der før, er cirkelbroen også bygget i jernspuns og beton. Faktisk er jernspunsen tykkere og betonlaget armeret. Det ligner en træbro, men det er ren beklædning og ikke en del af den bærende konstruktion, forklarer han.

Når badebroen står klar, bliver det sammen med en ny forpagter af caféen på Østerstrand. Stillingen er i øjeblikket slået op frem til 31. januar, men der er allerede kommet flere henvendelser.

- Jeg er sikker på, vi får en god forpagter og får den flotte bro tilbage i en solid udgave, siger Lars Kronborg Bak.

Broen blev indviet i 2017, men har været beskadiget gennem længere tid. Foto: Fredericia Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Fredericia

Tøjhuset tøver med aflysninger: Venter på præcisering

Annonce