Annonce
Fredericia

Corona-hjælp: Kommunen opretter hotline til de 4000 ansatte

Medarbejderne i Fredericia Kommune er under pres i denne tid - nu er der oprettet en hjælpepakke til dem. Billedet er fra en konference om folkeskolerne. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
De cirka 4000 medarbejdere i Fredericia Kommune kan komme under pres under corona-krisen. Derfor er kommunen klar med en hjælpepakke, som skal sikre et godt arbejdsmiljø. Blandt andet med en sundhedsfaglig hotline og mulighed for psykologhjælp.
Annonce

Fredericia: En ny sundhedsfaglig hotline er oprettet til de ansatte i Fredericia Kommune i forbindelse med coronakrisen.

Det oplyser Fredericia Kommune i en pressemeddelelse.

Initiativet skal blandt andet sikre et godt arbejdsmiljø for de cirka 4000 ansatte. En stor del af dem er med i det kritiske beredskab, og hotlinen er en del af en hjælpepakke til medarbejderne.

- Det kan ikke understreges nok, at vores medarbejderes arbejdsmiljø er rigtigt, rigtigt vigtigt for os i denne tid. Derfor kræver det også, at vi tager særlige løsninger i brug. Vi er klar med en hjælpepakke til medarbejderne, som blandt andet indeholder muligheden for at få psykologhjælp. Det psykiske arbejdsmiljø kan nemlig være udfordret, når man som medarbejder skal arbejde under en krise, siger borgmester Jacob Bjerregaard (S) i pressemeddelelsen.

Annonce

Ros fra medarbejderne

De nye tiltag er skabt i samarbejde med hoved-medudvalget (HMU), og udvalgets næstformand Helle Bang Andersen roser samarbejdet mellem byråd, ledere og medarbejdere.

- Jeg oplever, at ledelsen er meget lydhør over for de forslag, vi kommer med og inddrager gerne HMU i sammenhænge, der påvirker personalet. Det er dejligt, at byrådet tog godt imod vores forslag om en sundhedsfaglig hotline, hvor ledere og medarbejdere kan stille deres spørgsmål om smitte, tests, hygiejne med mere. Viden er nemlig den bedste måde at blive betrygget på, udtaler hun i pressemeddelelsen.

Annonce

Medarbejder kan få hjælp

Her er tiltagene i hjælpepakken:

  1. En sundhedsfaglig hotline, hvor ledere og medarbejdere kan ringe ind med spørgsmål om smitte og hvilke faggrupper, der kan blive testet.
  2. Mulighed for psykologhjælp, idet det psykiske arbejdsmiljø kan være udfordret for medarbejderne under en krise. Medarbejdere i akut krise kan få særlig bistand og eventuelt et langvarigt forløb.
  3. En ny intern jobbank oprettes, så medarbejdere kan træde ind på et andet område, hvis de har tid og mulighed under corona-krisen.
  4. I et samarbejde mellem kommunen og de faglige organisatoiner sørger man for at oplære medarbejdere, som flytter funktion under coronakrisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce