Fredericia: Esben Strandvig, der gennem Fredericia spørger - vi svarer har gjort Fredericia Dagblad opmærksom på, at visse typer af cykler ikke opdages af de spoler, der ellers skal give trafik grønt lys i kryds, peger også på et andet forhold.
Noget, han mener, er endnu et problem i lyskryds. Nemlig, at mange efter Esben Strandvigs mening ikke ved, at man faktisk godt må cykle over for grønt og med det samme svinge til venstre og fortsætte ud ad den tværgående vej i et kryds - i stedet for at køre til det modsatte hjørne, hæve hånden, som vi lærer af mor og far, standse, vente på grønt og tage krydset ad to omgange.
- Nogle gange får biler fra den modgående retning i krydset bare grøn pil til deres venstresving alt for hurtigt, forklarer Esben Strandvig:
- Og så mødes man ude i krydset - bil og cyklist - og der kan opstå en farlig situation.
Her går det galt
- Det sker ofte for mig i flere kryds. For eksempel i krydset Vestre Ringvej-Nørre Allé og Erritsø Bygade-Kystvejen, hævder Esben Strandvig:
- Jeg kører ud og bliver i sadlen og drejer til venstre, når der er fri bane. Men så kommer der en bil fra den anden retning, kører ind i venstresvingsbanen og får grøn pil, mens jeg stadig er ude i krydset.
- Ofte dytter bilisten og skælder ud, fordi vedkommende tror, det kun er ham eller hende, der må svinge til venstre, beretter Esben Strandvig, der cykler meget i hele Fredericia.
Morten Svanborg, vej- og park, Fred. Komm.I så fald må man nok hellere køre over på det modsatte hjørne og tage et kryds i to omgange.
Esben Strandvig mener, krydsene er indstillet forkert, så der ikke er tid nok for en cyklist til at køre frem for grønt og svinge til venstre - som færdselsloven altså tillader, hvis der er fri bane.
Det er jo så spørgsmålet, kunne man omvendt anføre: Er der fri bane, når en anden også har lov at køre ud i krydset?
Kommune: Vælg det sikre
Vejreglerne slår om sikkerheden i kryds fast, at der mindst skal være seks sekunder, inden der gives grøn pil.
Det oplyser leder af Fredericia Kommunes vej- og parkafdeling, Morten Svanborg:
- Så hvis man kun lige når ud i krydset, når det for eksempel er skiftet til gult - eller hvis man ikke kører så stærkt, fordi der eventuelt kommer modkørende, der skal over først - ja så kan det nok godt ske, at der bliver grønt for venstresvingende biler, inden en cykel er igennem krydset.
Men det giver al for træge kryds og trafikafvikling og mindre respekt for det røde lys, hvis sikkerhedstiden skulle være flere sekunder end seks, og man så holder som bil og venter på ingenting, hvis der ikke lige er en cyklist, der skal over.
Sådan lyder analysen fra Fredericia Kommune imidlertid også.
- I så fald må man nok hellere køre over på det modsatte hjørne og tage et kryds i to omgange, foreslår Morten Svanborg fra vej- og park:
- Men det er altid en afvejning.
Uddrag af Færdselslovens § 49:
Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.
Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister.