Annonce
Debat

Debat: Carlsbergs miljø-emballage er en bakteriebombe

Indpakning: Det er altid prisværdigt, når virksomheder betræder nye veje, for at forbedre miljøet. Vi har allerede set mange virksomheder slippe heldigt fra at reducere vores enorme plastikforbrug. Men det er vel også relevant at standse op. For som Storm P. skrev: ”Hvad skal vi med et fremskridt, når vi alligevel ikke kommer ud af stedet”.

På det seneste har bryggerigiganten Carlsberg forsøgt sig. Men forsøger er endt – undskyld mig, som en bakteriebombe.

Meningen med det nye tiltag er sikkert god nok, men resultatet er tvivlsomt. Det er der flere årsager til. For det første er der brugt nogle kedelige limklatter. De kan selvfølgelig være god beskæftigelses terapi. For de kan nulres af. Og så skal de bortskaffes lige som bussemænd. For det andet er det næsten lige så stor en opgave at adskille øldåserne fra hinanden – næsten ligeså vanskeligt som at adskille siamesiske tvillinger. Dertil kommer så, at dåserne er de rene smitte/bacille bærere. Mange drikker direkte fra dåsen, og dermed kommer man i kontakt med baciller fra supermarkedernes gæsters baciller. Det er ikke ret smart…

Stolt står ”øllerne” på hylderne i deres sekspack. Men her åndes der på dem, og samtidig berøres de af indkøbsstedets kunder. Altså er der tale om seks bakteriebomber.

Nå pyt, der findes jo heldigvis alternative bajere på dåse, Calsbergs søster Tuborg eller Royal pilsnere eller Harboes lavpris pilsnere. Alternativerne til Carlsbergs kommer alle i de sædvanlige plastikindpakninger. De er således ikke ”smittebærere” midt i en influenzatid.

Om plastikken er nedbrydeligt hos disse alternative produkter, ved jeg ikke. Men jeg ved, at nedbrydeligt plastik produceres

Plastik er et fantastisk produkt med utallige anvendelsesområder. Men plastik, der ikke er nedbrydeligt er en kæmpe miljøbelastning. Heldigvis kan man i dag producere nedbrydeligt plastik. Og det er naturligvis vejen frem. Carlsberg burde have vidst, at nedbrydeligt plastik var en bedre løsning og findes i dag på hylderne hos producenterne.

Den nye Carlsberg emballage, er et ubehjælpsomt miljø-afladstiltag, der går fra det bedre til det ringere. Mens indholdet ” probably er the best beer in the world”.

Annonce
Jens Jørgen Larsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vi sukrer til i ligegyldig popmusik

Læserbrev: Åh, så hyggeligt. Åh, så fint. Åh, så ligegyldigt. Åh, så bedøvende! Og vi æder det råt. Lader radioen køre. I bilen, i hjemmet, på arbejdspladsen, hos frisøren, i supermarkedet. Overalt. Bevidstløst ryger det ind i vore hjerner, vore sind, vores sjæl. For det er jo bare rart. Den gør jo ingen fortræd. Popmusikken. Jo, den gør. Den lægger et bedøvende lag på dine sanser, så du i virkeligheden bliver underholdningsjunkie. Giv mig i dag mit daglige fix, eller jeg bliver sur, intolerant og gnaven. Lad mig høre noget lækkert R&B eller noget messende electronica, så jeg glemmer den ubehagelige, tomme og monotone dagligdag. Led mig i fristelse med mine Bose-hovedtelefoner og min Android-telefon, så jeg kan bruge min gratis Spotify-streaming til at give mig glemsel, ligegyldighed og pacificerende sansesukker. Thi popmusik og dagens hit er magten og æren - i alt fald til i morgen... Amen! Musik er blevet devalueret fra kunst til et forbrugsemne. Før i tiden forholdt man sig trods alt til sin musik. Man købte en lp eller en cd. Med streaming-tjenesternes indtog får du det gratis. Du skal bare æde et par reklamer en gang imellem, så kan du surfe videre på Spotify, YouTube, GooglePlay osv. Vores musiksmag er skabt af et produktionsapparat, memlig streaming-tjenesternes algoritmer. En matematisk beregning, som tilpasser playlisten alt efter, hvad man har lyttet mest til. Your daily mix. Altså en ensretning af musiksmagen. Resultatet er, at de mest lyttede kunstnere og genrer bliver endnu mere eksponeret på bekostning af "smallere" kunstnere. En anden magtfuld spiller er radiokanalerne, både de kommercielle og public service-kanalerne. Tag f.eks. P4, landets mest aflyttede radiomedie. Hvis man kører på E45 fra Padborg til Aalborg kan man nemt komme til at høre samme melodi fire gange, efterhånden som man skifter mellem P4's regionalstationer. Det er den samme rotering igen og igen. Og de såkaldte lokalradioer er kun lydtapet afbrudt af reklamer. Uambitiøst og fordummende. Tilsammen tegner streaming og radiostationer et fladt og uinspireret lydlandskab ud over den danske musikflade. Og det påvirker hele musik-Danmark. Festivaler bliver til havefester domineret af dj's, som afspiller filer, og de regionale spillesteder sygner hen, for ingen gider at lytte til ny musik. Hvor er den spændende musik, som vil noget?

Annonce