Annonce
Debat

Debat: Tallene lyver ikke - det går faktisk ret godt

Arbejdsmiljø: Stabilt højt niveau. Og hvis pilen peger nogen steder hen, så er det opad.

Det er nok ikke sådan alle havde forestillet sig, at det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) ville sammenfatte de sidste mange års udvikling i danskernes arbejdsmiljø. For der er ikke langt imellem både mediernes og fagbevægelsens alarm-historier om, hvor farligt det er blevet at gå på arbejde.

Men et stabilt højt niveau og en fortsat forbedring af danskernes arbejdsmiljø er nu engang virkeligheden. Det viser en ny rapport fra NFA, der for første gang kigger på og sammenligner de landsdækkende Arbejdsmiljø og Helbred-undersøgelser over en årrække. Her er flere gode nyheder.

Stress? Fra 2016-2018 er andelen af beskæftigede, der ’ofte’ eller ’hele tiden’ har følt sig stresset de sidste to uger faktisk faldet. Fysiske belastninger på arbejdet? Færre og færre oplever, at deres arbejde er fysisk belastende. Udsat for seksuel chikane? Også faldende. NFA konstaterer selv, at der – på et helt overordnet plan – ikke er sket de store ændringer fra 2016-2018. Og hvor der er sket ændringer, er de typisk positive.

I det jyske, hvor jeg kommer fra, ville vi sige: ”Det er slet ikke så ringe endda.”

Derfor er der alt mulig grund til at holde kursen i arbejdsmiljøindsatsen og fortsætte ad de spor, som blandt andet Dansk Arbejdsgiverforening og FH har lagt ud med de anbefalinger, vi sammen fandt frem til i Ekspertgruppen om Arbejdsmiljø. De anbefalinger blev omsat til et politisk forlig i april måned, og er nu en del af regeringens nye lovkatalog. Lad os derfor hurtigst muligt få vedtaget lovpakken, og få gjort de aftalte initiativer til virkelighed, så vi sikrer, at det også i fremtiden fortsat bliver mere sikkert og sundt at gå på arbejde i Danmark.

Annonce
Christina Sode Haslund, arbejdsmiljøchef, DA
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vi sukrer til i ligegyldig popmusik

Læserbrev: Åh, så hyggeligt. Åh, så fint. Åh, så ligegyldigt. Åh, så bedøvende! Og vi æder det råt. Lader radioen køre. I bilen, i hjemmet, på arbejdspladsen, hos frisøren, i supermarkedet. Overalt. Bevidstløst ryger det ind i vore hjerner, vore sind, vores sjæl. For det er jo bare rart. Den gør jo ingen fortræd. Popmusikken. Jo, den gør. Den lægger et bedøvende lag på dine sanser, så du i virkeligheden bliver underholdningsjunkie. Giv mig i dag mit daglige fix, eller jeg bliver sur, intolerant og gnaven. Lad mig høre noget lækkert R&B eller noget messende electronica, så jeg glemmer den ubehagelige, tomme og monotone dagligdag. Led mig i fristelse med mine Bose-hovedtelefoner og min Android-telefon, så jeg kan bruge min gratis Spotify-streaming til at give mig glemsel, ligegyldighed og pacificerende sansesukker. Thi popmusik og dagens hit er magten og æren - i alt fald til i morgen... Amen! Musik er blevet devalueret fra kunst til et forbrugsemne. Før i tiden forholdt man sig trods alt til sin musik. Man købte en lp eller en cd. Med streaming-tjenesternes indtog får du det gratis. Du skal bare æde et par reklamer en gang imellem, så kan du surfe videre på Spotify, YouTube, GooglePlay osv. Vores musiksmag er skabt af et produktionsapparat, memlig streaming-tjenesternes algoritmer. En matematisk beregning, som tilpasser playlisten alt efter, hvad man har lyttet mest til. Your daily mix. Altså en ensretning af musiksmagen. Resultatet er, at de mest lyttede kunstnere og genrer bliver endnu mere eksponeret på bekostning af "smallere" kunstnere. En anden magtfuld spiller er radiokanalerne, både de kommercielle og public service-kanalerne. Tag f.eks. P4, landets mest aflyttede radiomedie. Hvis man kører på E45 fra Padborg til Aalborg kan man nemt komme til at høre samme melodi fire gange, efterhånden som man skifter mellem P4's regionalstationer. Det er den samme rotering igen og igen. Og de såkaldte lokalradioer er kun lydtapet afbrudt af reklamer. Uambitiøst og fordummende. Tilsammen tegner streaming og radiostationer et fladt og uinspireret lydlandskab ud over den danske musikflade. Og det påvirker hele musik-Danmark. Festivaler bliver til havefester domineret af dj's, som afspiller filer, og de regionale spillesteder sygner hen, for ingen gider at lytte til ny musik. Hvor er den spændende musik, som vil noget?

Annonce