Annonce
Fredericia

Deltag i afstemninger: Overholder du og andre myndighedernes anbefalinger, når du handler?

I Føtex på Venusvej undgår personalet at gå i clinch med kunderne, hvis de er mange sammen om at handle, selvom det frarådes. Det gør skiltningen imidlertid kunderne opmærksomme på, forklarer Thor Mosegaard, der er varehuschef i Føtex Vest. Arkivfoto: Jacob Schultz
Myndighedernes anbefalinger tages alvorligt, når fredericianerne handler ind. Det mener chefer for tre lokale dagligvarebutikker i hvert fald. Når der gøres opmærksom på rådene, stiller det dog de ansatte i en svær situation, mener de.
Annonce

Fredericia/Taulov: Husk mundbind, hold afstand til andre handlende, sprit hænderne af inden du går ind og handl så vidt muligt enkeltvis og gerne uden for de mest travle perioder.

Huskesedlen har fået lidt flere punkter, når det gælder dagligvareindkøb. Modsat indkøbssedlen, hvor det kan hænde, at man glemmer et enkelt punkt eller to, oplever de lokale supermarkeder imidlertid ikke de store problemer, når det kommer til kundernes adfærd.

- Vi synes, kunderne er blevet bedre til at følge anbefalingerne. Folk har forstået vigtigheden af dem. Fra der i starten ikke var meget opmærksomhed på at handle enkeltvis, er der nu kommet mere fokus på det, efter at det også har været oppe at vende på pressemøderne, siger Thor Mosegaard, der er varehuschef i Føtex på Venusvej.

- Samtidig oplever vi, at de også er blevet også mere lydhøre, når vi en sjælden gang kommenterer, hvis de eksempelvis er stoppet op for at snakke med en bekendt, uddyber han.

Som købmand ønsker man altid flere handlende i sin butik. Men vil man dog at møde færrest kunder, er det særligt først og sidst på dagen, at man skal gøre sine indkøb, påpeger Morten Birkebæk, der er købmand i Meny på Indre Ringvej. Arkivfoto: Marianne Husted

Samme holdning deler Morten Birkebæk, der er købmand i Meny på Indre Ringvej.

- 99 procent af alle, der kommer ind, er gode til at overholde anbefalingerne, men viser samtidig meget hensyn til de andre handlende. Det er gået meget bedre end forventet, selvom det måske ikke er det, man hører generelt i samfundet, siger Morten Birkebæk.

Personligt kan han i den forbindelse ikke kan erindre én eneste ubehagelig episode med en kunde.

Annonce

Husk spritten

Tidligere på ugen kom formanden for HK Handel Østjylland ellers med en opsang til kunderne, efter han havde været en tur i Bilka i Tilst, hvor kunderne gik to og to eller som hele familier.

Den opfattelse deles dog ikke lokalt. Hos Fakta på Adelvej i Taulov, der onsdag holdt sidste åbningsdag, inden butikken skifter navn til Coop 365, melder butikschef Daniella Bjørnsted Andersen, at folk er gode til at overholde anbefalingerne.

- Der kan være en lille del, som ikke overholder alle retningslinjer, men overordnet går det fornuftigt. Derudover er kunderne er gode til at handle ind til flere dage, ligesom de kommer enkeltvis, siger hun og tilføjer i den forbindelse:

- Jeg kender selv til, at man ikke altid kan lade sit barn blive hjemme, så jeg har fuld forståelse for, hvis nogen har børn med. Det eneste, jeg synes, at folk kunne blive bedre til, er brugen af håndsprit, siger Daniella Bjørnsted Andersen.

Annonce

Ønsker ikke at være corona-betjent

Selvom kunderne følger anbefalingerne, fylder de dog stadig meget ude i butikkerne, hvor der tages flere initiativer. Hos Føtex nævner Thor Mosegaard, at særligt skiltningen bruges til at gøre kunderne opmærksomme på anbefalingerne. Derudover er der personale ved indgangen, som er behjælpelige med mundbind, sprit eller rengøring af kurve.

I Meny nævner Morten Birkebæk, at man har taget ud af drift for at skabe mere plads i frugt og grønt-afdelingen, ligesom konflikthåndteringen også har været oppe at vende blandt personalet.


Det eneste, jeg synes, at folk kunne blive bedre til, er brugen af håndsprit.

Daniella Bjørnsted Andersen, butikschef Fakta (snart Coop 365) i Taulov


Og hos Fakta er det aftalt, at der altid er én ansat over 18 år, som har ansvaret for at gøre kunden opmærksom, hvis det måtte være nødvendigt. Som oftest er det butikschefen eller souschefen.

- Men det kan være en svær situation at tage kontakt til kunden og påminde den, når det kun er anbefalinger. Omvendt burde det heller ikke være nødvendigt, for folk bør jo overholde dem. Vi vil jo helst gøre det arbejde, vi er ansat til, fremfor at lege corona-betjente, siger Daniella Bjørnsted Andersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Kunderne var klar fra start: Julegavebyt, osetrang og støtte til butikshandlen fyldte på genåbningsdag

Fredericia

To kæledyrsbutikker bliver til én: Maxi Zoo overtager Petworlds placering

Alarm 112

Frækt indbrud natten til mandag

Annonce