Annonce
Rejser

Den store guide: Islandsk kør selv-eventyr

Dalen omkring Kvernufoss er som taget ud af et Tolkien-eventyr. Grøn, eventyrlig og stadig en smule hemmelig. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Sensommeren og efteråret er en magisk tid i Island. Farverne og lyset er fantastiske, og temperaturerne er milde. Et helt oplagt tidspunkt at drage ud på kør selv-eventyr i de bjergtagende landskaber. Køreturene mellem de kendte attraktioner er i sig selv en stor oplevelse, og man mister nemt fornemmelsen for tid og sted, så det kan anbefales at planlægge ruten nogenlunde præcist og booke overnatninger hjemmefra. Men hvad skal du se, og hvor meget kan du nå på en uge?
Annonce

Island er stort. Skal man i nogenlunde ro og mag opleve de mest populære attraktioner langs ringvejen Hringvegur, der bugter sig hele øen rundt, tager rejsen mindst 10 dage.

De 1339 kilometer kan givetvis tilbagelægges hurtigere, men når først du står på toppen af en vulkan eller for foden af et buldrende vandfald, er det frustrerende at skulle skynde sig videre, fordi tidsplanen kræver det.

Er det din første tur til Island, kan det imidlertid anbefales, at du koncentrerer dig om den sydvestlige del af landet, hvor der er mere end rigeligt at udforske i første omgang. Uden at køre i timevis hver dag er det muligt på en uge at opleve de væsentligste dele af sydkysten og den navnkundige Gyldne Cirkel og stadig have tid til at hygge sig i Reykjavik en enkelt dag.

Måske kan du endda nå en tur rundt på Snæfellsnes.

Værd at vide

Pak det praktiske tøj. Vejret er ikke specielt koldt på denne tid af året, men det kan til gengæld være temmelig omskifteligt. Man kommer langt med praktisk outdoortøj og et sæt godt regntøj.

Invester i ordentlige vandrestøvler. De er guld værd i Island, hvor underlaget sjældent er helt jævnt. Gerne vandtætte, så du ikke skal tænke på våde fødder, når du udforsker vandfald eller skal krydse et vandløb hist og her. Eller såmænd bare hvis det skulle finde på at regne.

Køb ind til køreturen, så du altid har snacks og mad, når du går kold under en vandretur. Lad være med at slæbe mad med fra Danmark - du kan få alt det, du kender derhjemmefra, i de islandske supermarkedskæder Bonus og Krónan.

Husk et kreditkort. Når du lejer biler, kan du sjældent bruge dit dankort, når du henter bilen. Du skal bruge et kreditkort, hvor udlejningsfirmaet har mulighed for at reservere et depositum.

Annonce

Dag 1: Den turistede cirkel

Har du læst om islandske seværdigheder, er du med garanti stødt på Den Gyldne Cirkel - en fællesbetegnelse for den mest populære dagsudflugt i Island. Tusindvis af turister tager hver dag den 300 kilometer lange rundtur med stop ved nationalparken Thingvellir, vandfaldet Gullfoss og gejserne Geysir og Strokkur. De mange turister ændrer ikke på, at Den Gyldne Cirkel er turen værd.

Men du kan med fordel bytte rundt på rækkefølgen af seværdighederne og starte dagen med at køre direkte ud til Gullfoss og derefter Geysir og Strokkur - gerne tidligt, før turistbusserne begynder at rulle ud fra Reykjavik. For selv om du må indstille dig på ikke at få Islands helt store seværdigheder for dig selv, kan du udnytte ydertimerne, hvor presset fra turister er langt mindre, og lyset ofte er flottere.

På vejen tilbage mod Thingvellir fra gejserne og Gullfoss passerer du et af Islands smukkeste vandfald, Bruarfoss. Det er de færreste turister, som kender til vandfaldet, som sjældent nævnes i guider til Den Gyldne Cirkel. Der er et hike på 3,5 kilometer til vandfaldet fra parkeringspladsen ved hovedvejen. Ud over tid kræver turen dog ikke det store.

Efter Bruarfoss har du stadig tid til at få set dig om i Thingvellir Nationalpark, der ligger på vejen tilbage til Reykjavik, hvis du vil overnatte der. Alternativt kan du overnatte i området og bruge tiden på at opleve noget mere. Så er der også vundet en del i forhold til at fortsætte sydpå dagen efter.

Annonce

Sydens perler

Det kan godt lade sig gøre at se mange af seværdighederne langs den islandske sydkyst på kortere tid end fire dage. Det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament, men på fire dage med overnatninger langs ruten er der tid til at nyde både turen og naturen. Desuden giver det også mulighed for at springe nogle seværdigheder over på vejen ud og gemme dem til turen tilbage, hvis tidsplanen skrider en smule. Og det gør den formodentlig.

Priser

Fly: 2500-3000 kroner tur-retur pr. snude på Economy Flex med Icelandair fra København til Keflavik. Turen tager omtrent to en halv time.

Bil: Pris afhænger af bilens størrelse. En Ford Kuga 4X4 kan p.t. lejes i syv dage for cirka 5000 kroner. Tjek eventuelt priser på rentalcars.com. 4X4 er ikke strengt nødvendigt, medmindre du vil køre på såkaldte F-roads. Her er kørsel med almindelige udlejningsbiler ikke tilladt.

Overnatning: Igen er det et temperamentsspørgsmål. Vi var to af sted og holdt en gennemsnitspris på cirka 1000 kroner pr. overnatning. Det var en blanding af hoteller og bed and breakfast.

Island har ry for at være enormt dyrt, men priserne er ret meget de samme som herhjemme.

Annonce

Dag 2: De store vandfald - og de hemmelige

Dagen står i vandfaldenes tegn, men du kan jo lægge ud med en tur omkring det farvestrålende Kerid-krater, som er berømt for den nærmest lysende blågrønne sø, der findes i bunden af krateret.

Herefter kan du som flertallet køre direkte ned til det populære vandfald Seljalandsfoss. Imidlertid ville det betyde, at du drøner lige forbi vandfaldene Urridafoss og Ægissidufoss, som begge ligger tæt på hovedvejen. Og selv om Gullfoss umiddelbart virker svært at overgå i volumen, løber der faktisk mere end tre gange så meget vand igennem Urridafoss. 360 kubikmeter i sekundet, for at være helt præcis. Absolut værd at besøge, selv om hverken Urridafoss eller Ægissidufoss kan måle sig med 60 meter høje Seljalandsfoss, hvad angår x-faktor.

Dagens næste stop er nemlig ikke bare flot - man kan også bevæge sig ind bag vandfaldet og mærke trykket fra den brusende vandsøjle, imens klippevæggen buldrer og vibrerer, som var der tordenvejr inde i selve bjerget. En sanselig og ganske våd oplevelse.

Seljalandsfoss har desuden en nabo, som gør knap så meget væsen af sig: Gljufrabui, der gemmer sig i en ravine 500 meter væk.

En bæk risler langs bunden i den smalle indgang i klipperne, men det er muligt at nå tørskoet frem til mere fast grund, hvis du går fra sten til sten. Stenene fører dig ind i en åben hule med en gigantisk sten i midten. Bag stenen fosser Gljufrabui ned fra oven og bliver til det vandløb, du netop har passeret. Spektakulært.

Efter Gljufrabui går køreturen videre til mægtige Skógafoss. Med rette et af Islands mest populære vandfald. Det er umuligt ikke at overgive sig til naturens storhed, når du står ansigt til vandsigt med den 25 meter brede og 60 meter høje væg af vand, som utrætteligt hamrer ned i jorden. Nogle gange er stort for lille et ord.

Ligesom Seljalandsfoss har Skogafoss en knap så kendt nabo, Kvernufoss. Indgangen ser ikke ud af meget, men når man bevæger sig ind i dalen, åbner den sig, som var man trådt direkte ind i et Tolkien-værk.

For enden af dalen falder vandet 30 meter ud over en klippeafsats, der læner sig ind over dalen. I en fjern fortid har havets bølger tålmodigt gnavet sig ind i datidens kystlinje, så vi i dag kan nyde Kvernufoss fra alle sider. Dalen er tilsyneladende endnu ukendt for de fleste, så man kan godt være heldig at have den helt for sig selv for en stund, selv om det vrimler med turister ved Skógafoss.

Herefter går turen videre i retning mod byen Vik, hvor det er oplagt at overnatte. Skal det være lidt lækkert, kan Hotel Kria og stedets glimrende restaurant, Drangar, anbefales.

Bruarfoss er et relativt lille vandfald, men det er til gengæld et af Islands smukkeste med sit isblå vand. Man kunne tro, at der er manipuleret med farverne på billedet - men den er god nok. I 1433 blev den danske biskop Jon Gereksson i øvrigt smidt i vandfaldet i en sæk og druknede. Angiveligt som hævn for et mordforsøg. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Annonce

Slut dagen på toppen

Inden du når helt til Vik, bør du dog ikke snyde dig selv for en tur op på toppen af halvøen Dyrholaey og opleve udsigten fra de 120 meter høje klipper, som også er rige på fugleliv. For eksempel de charmerende lunder, der yngler om sommeren og flyver til havs i løbet af efteråret for at overvintre.

Mod nord hviler gletsjeren Myrdalsjökull, mod øst spidder de dramatiske basaltformationer Reynisdrangar havet, mod vest strækker en kulsort kystlinje sig så langt, øjet rækker, og mod syd rejser sig en gigantisk klippebue af havet.

Der er tryk på båd vandet og lyden, når du går bag om Seljalandsfoss. Desværre kan der være lige så meget tryk på antallet af turister omkring det populære vandfald. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Annonce

Dag 3: Stort, større, størst

Start dagen med en strandtur til en af Islands spektakulære sorte strande, Reynisfjara. Men lad bare badetøjet blive i kufferten. Selv på en blikstille dag er det forbundet med livsfare at gå for tæt på vandet, da der uden varsel kan komme store såkaldte sniger-bølger ind fra havet.

Stranden er dog bred, og du behøver ikke nødvendigvis at nærme dig vandet for at udforske den dramatiske og nærmest skællede Halsanefshellir-grotte, som indrammes af klippevægge af basaltsøjler, der vrider sig, som var hele bjerget fossilet af en kolossal drage.

Samme episke storhed hviler der over Fjadrargljufur en times kørsel øst for Vik. En op til 100 meter dyb og to kilometer lang kløft, som er svær at beskrive med ord. Den skal opleves. Ganske enkelt. Det er ikke længere muligt at gå nede i dalen, men der er anlagt fine stier langs toppen i den ene side, så du kan komme sikkert op til den høje ende og tilbage igen uden at risikere liv og lemmer. Her fordufter der snildt et par timer med bare at stå og måbe på afgrundens rand.

Gå ikke glip af Gljufrabui, som gemmer sig i en flot hule 500 meter øst for Seljalandsfoss. Bare husk de vandtætte støvler og en fotogen regnjakke. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Annonce

Jökull-kulret

Der er visse steder langs ringvejen, hvor landskaberne er så overvældende, at det mest ansvarlige er at trille ind til siden, fordi det er umuligt at koncentrere sig om at køre bil.

Sådan et sted er det karakteristiske bjerg Lómagnúpur, der i sig selv er dragende og ydermere ligger placeret, så det blokerer for udsynet, når du nærmer dig fra vest og kører mod øst. Når du runder Lómagnúpur, trækkes tæppet således til side og afslører majestætiske Vatnajökull, som breder sig i horisonten. Man skal vist være lavet af is for ikke at smelte ved dét syn.

Måske oplever du også følelsen af at blive tiltagende gletsjerkulret, som du nærmer dig titanen Vatnajökull. Heldigvis er der mulighed for at komme helt tæt på. Næste stop: Svinafellsjökull!

Det er muligt at gå helt tæt på Skogafoss og mærke energien fra det massive vandfald på egen krop. Igen et voldsomt populært vandfald, så det kan være sin sag at få et godt foto uden alt for mange andre turister på. Med lidt tålmodighed lykkedes det dog denne fotonørd. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Annonce

Farligt fascinerende

Fra ringvejen er der en kort, men temmelig ujævn køretur ad en jammerlig grusvej til parkeringspladsen ved Svinafellsjökull. Vejens tvivlsomme beskaffenhed er dog hurtigt glemt, når du står og kigger ud over gletsjeren og de kolossale stykker is, som ligger og smelter i lagunen nedenfor.

Du kan gå langs bredden rundt om lagunen og komme helt hen til kanten af gletsjeren eller gå langs bjergsiden mod vest og komme højere op til en fantastisk udsigt. Det siger sig selv, at det er livsfarligt at bevæge sig ud i den iskolde sø eller op på selve gletsjeren - og det har sjovt nok også en ret naturligt afskrækkende effekt, når man kommer tæt nok på og ser, at det fine mønster i isen, man så fra afstand, i virkeligheden er 10-20 meter dybe spalter, som du kan være helt sikker på aldrig at komme op fra, skulle du ende på bunden af en.

Svinafellsjökull alene har en håndfuld dødsfald på samvittigheden, og der er ingen tvivl om, at gletsjerne er mindst lige så farlige, som de er fascinerende.

Man får en anden fornemmelse af størrelsen på vandfaldene, når man står bag dem og kigger op. Det er muligt at gå hele vejen rundt om Kvernufoss, hvis du ikke har noget imod at krydse elven, som løber gennem dalen fra bunden af vandfaldet. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Diamantstranden

Efter en halv times kørsel mod øst ankommer du til en af Islands mest populære attraktioner, Diamond Beach, hvor gletsjerlagunen Jökulsárlón møder havet. Det temmelig poppede navn giver god mening, når man ser stranden, hvor isklumper i alle størrelser ligger og glitrer som … ja … diamanter.

Både gletsjerlagunen, der med sine 280 meter er Islands dybeste sø, og stranden er fascinerende fænomener, og det er ganske underholdende at gå og kigge på isskulpturer i det sorte sand.

Overnat eventuelt på Fosshotel Glacier Lagoon, som ligger smukt i landskabet ved hovedvejen med en uendelig udsigt over den golde sydkyst. Efter en god nats søvn er du klar til at køre mod Reykjavik igen.

Klipperne omkring Dyrhólaey vrimler med fugle. I sommersæsonen kan du finde kolonier af de populære og lynhurtige lunder i området. Der er mange af dem, men de bor ofte højt oppe på klipperne og er svære at fotografere, hvis du ikke slæber rundt på en ordentlig teleobjektiv. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Dag 4: Det sorte vandfald

Der er små fem timers kørsel tilbage til Reykjavik, og det er et temperamentsspørgsmål, om du vil køre turen på én dag. Men med et par gode pauser undervejs kan det fint lade sig gøre at opleve noget og nå tilbage uden at være helt fladmast.

Tag tidligt af sted og læg ud med at køre ind til Skaftafell, som er en del af Vatnajökull Nationalpark. Her finder du en række forskellige vandreruter af varierende sværhedsgrader og distancer.

Den mest populære går op til Svartifoss, det sorte vandfald, der har fået navn efter de sorte basaltklipper, som indrammer vandfaldet. Der er et par kilometer til vandfaldet, og det går opad, men den skridsikre sti og trapper langs ruten gør turen ret overkommelig. Og udsigten undervejs er fænomenal.

Brug resten af dagen på at trille tilbage til Reykjavik, hvor der er rigeligt med overnatningsmuligheder og gode spisesteder. En personlig favorit er det hippe Icelandair Hotel Reykjavik Marina, som ligger ved skibsværftet i den gamle havn. Legendarisk fiskesuppe!

Selv når man står og kigger ud på den gigantiske klippebue ved Dyrhólaey, er det svært at fatte, hvor stor den er. Det hjælper lidt på det, når der som her går folk rundt oven på den. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Dag 5: Oplev Reykjavik

Den islandske hovedstad er en hyggelig størrelse med mange gode spisesteder, kulturelle tilbud og et stemningsfuldt centrum, som er nemt at udforske til fods. Medmindre du decideret er taget hertil for at tage på museer og gallerier, er der imidlertid ingen grund til at sætte adskillige dage af, da byen har en temmelig overkommelig størrelse.

Har du ikke fået nok af den islandske natur, kan du selvfølgelig også bare starte bilen og køre mod Snæfellsnes, der meget rammende ofte beskrives som en miniudgave af resten af landet.

Op til 100 meter dyb og knap to kilometer lang. Fjadrargljufur er i sandhed et overvældende naturfænomen. Man føler sig ganske lille, når man står på kanten og kigger ud over kløften. Og man må i luften, hvis man skal have hele herligheden med på billedet. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Dag 6: Start fra en ende af

På grænsen til Snæfellsnes knejser Eldborg-krateret. Det tager knap en time at gå de tre kilometer til krateret fra parkeringspladsen, så der skal sættes tre-fire timer af til turen. Til gengæld er oplevelsen og udsigten fra toppen noget ganske særligt.

Snæfellsnes udmærker sig ved at have hele pakken på meget mindre plads. Her får du alt fra vandfald og vulkankratere til små kirker, dramatiske kystlinjer, bjerge og såmænd også en gletsjer. Fordelen er, at du kan nå forbi det meste i løbet af en dag, da køreafstandene er ret overkommelige.

Start fra en ende af med den sorte kirke ved Burdir. En ikonisk trækirke og et yndet rejsemål for især fotografer. Kør videre vestpå mod fiskerlandsbyerne Arnarstapi og Hellnar, men gør holdt ved Raudfeldsgjá-ravinen, som ikke bare er et fantastisk naturfænomen, men også optræder i de islandske sagaer.

Ved Arnarstapi er det især den rå kystlinje, som efterlader et stort indtryk. Bølgerne eksploderer imod klipperne og de mange formationer, som er blevet til over tusindvis af år.

Arnarstapi og Hellnar forbindes af en sti langs kysten. Turen frem og tilbage er smuk, men tager dog et par timer til fods.

Den vestlige del af Snæfellsnes er nationalpark og rummer et utal af kratere, sorte strande, lavasletter og andre ting, som man kan besøge, hvis der er tid til det.

På turen fra Hellnar og Arnarstapi er det dog klipperne ved Londrangar, som først fanger øjet. De gigantiske basaltformationer tårner sig op i det fjerne som vanskabte fyrtårne.

Det er muligt at vandre hele vejen ud til formationerne, der bebos af titusindvis af fugle, men de fleste nøjes med at nyde dem fra afstand.

Dalen set fra udkigsposten i den høje ende af Fjadrargljufur. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Det fotograferede bjerg

Vejen gennem nationalparken bringer dig videre op til nordkysten og byen Grundarfjördur, som ligger i skyggen af det mest berømte og fotograferede bjerg i Island, Kirkjufell, der flere gange har medvirket i HBO-serien ”Game of Thrones”.

Det samme har vandfaldet Kirkjufellsfoss, der ofte ses som forgrund på fotos af bjerget.

På vejen til Kirkjufell passerer du Svödufoss og Kerlingarfoss, som også er et stop værd, selv om de vist endnu har til gode at optræde i nævneværdige tv-satsninger.

I Grundarfjördur kan du i øvrigt få usædvanligt god pizza på Láki Hafnarkaffi, hvis sulten skulle melde sig efter en dags tid på Snæfellsnes.

Láki Hafnarkaffi ligger på havnen, hvor der også er rig mulighed for at komme på hvalsafari og opleve blandt andet spækhuggere i Breidafjördur, hvis tiden og vejret er til det.

Der findes mange hoteller og bed and breakfast på Snæfellsnes. Det hyggelige Hotel Egilsen i Stykkishólmur emmer af samme charme og historie som resten af den idylliske fiskerby. Ellers kan et ophold ved hestefarmen Stóri Kambur anbefales. Her har du mulighed for at opleve naturen fra en islandsk hest og bo i hyggelige hytter med udsigt til stor natur og nysgerrige isheste.

Gletsjeren Vatnajökull har et areal på cirka 7900 kvadratkilometer og breder sig over hele horisonten, når man kommer fra vest mod øst og runder Lómagnúpur. Et imponerende syn. Foto: Rune Schaadt Moesgaard

Planlæg dit eget eventyr

Denne guide er med vilje ikke lavet som en tidsplan med køretider, afstande og intervaller for, hvor lang tid der kan bruges ved de forskellige attraktioner. Noget af det særlige ved at køre rundt i Island er netop, at man selv kan styre tempoet. Og du ved bedst, hvordan du kan lide at rejse.

Men nu ved du forhåbentlig lidt mere om, hvad du har i vente, hvis du en dag drager ud på eventyr i det islandske.

Gletsjertungen Svinafellsjökull strækker sig flere kilometer ud fra Vatnajökull og er et imponerende syn. Fra afstand og fra luften mister man fornemmelsen af, hvor stor den egentlig er. Men det ændrer sig, når du kommer tættere på, og isen rejser sig foran dig. Den er gigantisk! Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Det sorte vandfald Svartifoss gemmer sig oppe i bjergene ved Skaftafell. Hiket derop giver varmen, men alene udsigten fra toppen er turen værd. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Du kan sagtens komme tæt på Svinafellsjökull og nyde udsigten over både gletsjeren og lagunen uden at risikere liv og lemmer. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
En isklump på størrelse med et hus er skyllet i land på Diamond Beach. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Eldborg-krateret er 60 meter højt, 200 meter i diameter og 50 meter dybt. Der findes større kratere på Island, men når du står på kanten, er det nu ikke en følelse af skuffelse, man overvældes af. Tværtimod. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Eldborg-krateret er 60 meter højt, 200 meter i diameter og 50 meter dybt. Der findes større kratere på Island, men når du står på kanten, er det nu ikke en følelse af skuffelse, man overvældes af. Tværtimod. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Den lille kirke Budir er en af tre sorte kirker i Island og et eftertragtet rejsemål for alverdens fotonørder. Forståeligt nok. Den ligger nær kysten med bjergene som perfekt og dramatisk baggrund til den sorte kirke med hvide vinduer. Enkelt og smukt. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Rauðfeldsgjá-ravinen er et myteomspundet og fascinerende sted. Er man nogenlunde adræt og klar på at blive våd, er det muligt at gå ret langt ind i den smalle sprække. Dog ikke om vinteren, hvor det er for farligt. Men man kan også nøjes med at udforske den første hule lige ved indgangen. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Kystlinjen ved Arnarstapi er vild og rå - og smuk. Her finder du flere klipperbuer og andre formationer, som bølgerne har skabt gennem tusindvis af år. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
På sydvestkysten af Snæfellsnes står klippeformationerne Londrangar, som er 75 meter og 61 meter høje. De kan ses fra vejen, længe inden du når helt hen til dem. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Det karakteristiske spidse bjerg Kirkjufell medvirkede som Arrowhead Mountain i sæson seks og syv af "Game of Thrones". Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Byt bilens mange heste ud med en enkelt og få en unik naturoplevelse fra hesteryg. Der er mange muligheder for at komme på guidede ture over hele Island. Her er det en tur rundt i området omkring hestefarmen Storí Kambur på Snæfellsnes. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
De islandske heste er charmerende og hårdføre væsener, som går ude året rundt. Der er omkring 80.000 heste i Island, og der er strenge regler for avl med islandske heste. Således er der ikke kommet nyt blod til linjerne siden vikingetiden. Dyrene er sunde og bliver ikke vaccineret, hvorfor der også er strenge regler for at medbringe eget rideudstyr til landet. Foto: Rune Schaadt Moesgaard
Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Aktivitetscentre lukker ned: Kommunen følger statsministerens anbefalinger

Fredericia For abonnenter

Smitte er også sket ved samkørsel til håndbold: - Nu håber vi, folk virkelig tænker sig om

Annonce