Annonce
Trekantområdet

Nyt fra Hærvejsmotorvej Nej Tak: Der er brug for at tænke i nye løsninger

Tina Petersen, formand for borgergruppen "Hærvejsmotorvej Nej Tak", håber, at den nystiftede forening, der samler borgergrupper og små foreninger mod motorvejsprojekter på tværs, kan være med til at skabe en tænkepause, hvor der bliver tid til at tale værdier og alternativer til flere motorveje. Arkivfoto: Mads Hansen
Tina Petersen fra Vork, der er formand for borgergruppen "Hærvejsmotorvej Nej Tak" glæder sig over ny forening. Den nystiftede forening opfordrer til en tænkepause, hvor man overvejer værdier og alternative løsninger i stedet for flere motorveje.

Vork: Der er næppe nogen danskere, der er interesseret i at få en motorvej i baghaven. Men det kan være svært for de enkelte borgere rigtigt at komme til orde, når det handler om, hvorvidt der skal anlægges nye motorveje, og hvor de i så fald skal placeres. Det kan også være svært for mindre foreninger og borgergrupper.

Men det kan måske blive lidt lettere for motorvejsmodstandere at blive hørt, nu hvor de forskellige lokale foreninger og borgergrupper, der kæmper mod motorvejsprojekter er gået sammen i en ny fælles landsdækkende forening.

Det mener Tina Petersen fra Vork, der de seneste år har været formand for borgergruppen "Hærvejsmotorvej Nej Tak".

- Jeg er rigtig glad for, at der nu er en landsdækkende forening, for det kan måske betyde, at vi kan tale med en højere stemme. Samtidig giver det nye muligheder for, at vi kan trække på hinandens erfaringer, siger Tina Petersen.

Annonce

Der er brug for en tænkepause

Samtidig er hun rigtig glad for, at "Borgerbevægelsens.dk for en demokratisk motorvejsproces" slår et meget kraftigt slag for behovet for et motorvejsmoratium - en pause, hvor man kan træde et skridt tilbage og forsøge at se motorvejsplaner i et større perspektiv.

- Der er brug for, at vi tager en pause og får en debat om værdier. Det handler blandt andet om velfærd, sundhed og klima, siger Tina Petersen og fortsætter:

- Samtidig kunne vi overveje, om vi kan bruge al den asfalt, vi allerede har, bedre. Behøver vi alle at arbejde fra klokken otte til 16, så vi alle er nødt til at køre på samme tid? Kunne man finde en model, hvor man fordeler arbejdstiden anderledes, vil det alene afhjælpe nogle af udfordringerne.

Flere danskere kunne måske også flytte fra bilerne over på cyklerne. Hun forklarer, at tal fra Cyklistforbundet viser, at i gennemsnit er cirka hver tredje tur i bil, der bliver kørt i Danmark, på under fem kilometer.

- Undersøgelser viser samtidig, at den største begrundelse, hvorfor mange danskere undlader at tage cyklen i stedet for bilen, er mangel på cykelstier, så de kan cykle sikkert omkring. Men man kan altså etablere rigtig meget cykelsti for det, det koster at anlægge nye veje. Det er muligt at flytte folk ud af bilerne, hvis vi begynder at gøre tingene anderledes, lyder det fra Tina Petersen, der glæder sig til at følge den nye forenings arbejde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Efter politisk pres: Nu inviterer kommunen til borgermøde om Dan Gødning

Kultur

Dodo & The Dodos i Eksercerhuset i 2020

Fredericia

Politikere ønsker borgermøde om Dan Gødning A/S-tankanlæg - hvad synes du?

Annonce