Annonce
Kultur

Der skal brød på bordet: Britta vil lære andre kunstnere kunsten at sælge sig selv

Britta Egebjerg har erfaring fra begge sider af skrivebordet, både som den, der skal se på kunstnernes ansøgninger og de senere år som den, der vil leve af sine kreative evner. Nu deler hun erfaringer ud via sit firma "Kunstpenge". Foto: Leif Baun
En ting er at være kunstner. Noget andet at kunne sælge sig selv. Britta Egebjerg bygger bro mellem de to modsætninger

Vejle: "Mikrovirksomhed".

Det er det ord, Britta Egebjerg sætter på et af sine nyeste tiltag. Den lokale kunstentreprenør har stiftet en virksomhed, der hedder "Kunstpenge".

Dét ord rummer en indbygget konflikt eller dilemma. At være kunstner kan være en ensom og indadvendt proces. Men hvis man skal kunne leve af det, skal man ud og sælge sig selv. En hel del kunstnere har svært ved at levere på begge egenskaber.

Britta Egebjergs firma holder kurser, der kan inspirere deltagerne til at skabe deres egne job.

- Det udspringer af, hvor jeg selv er, og hvilke valg jeg har taget. Samtidig har jeg erfaringer fra begge sider af bordet. Jeg har hele min karriere beskæftiget mig med ansøgninger, siger hun om sine 10 år som kulturkonsulent og 15 år som chefkoordinator for et dansestudio i Aarhus.

Kunstpenge handler om at komme til at stå ved siden af sig selv, så man kommer ud over sårbarheden, som bremser mange kunstneres forsøg på at råbe verden op med deres værker. Man skal se på sig selv udefra.

Britta Egebjerg

Annonce

Kunsten kan ikke stå alene

Hun mener, at det der med at skabe synlighed om sig selv burde være en del af kunsten, ja, en del af akademiets uddannelse af nye kunstnere.

- Kunstpenge handler om at komme til at stå ved siden af sig selv, så man kommer ud over sårbarheden, som bremser mange kunstneres forsøg på at råbe verden op med deres værker. Man skal se på sig selv udefra. Jeg har skabt helt personlige redskaber, som jeg deler i tre timers kurser for højest fem personer pr. gang. Når man går hjem, bliver man ikke efterladt. Der kommer feedback, så man faktisk får skrevet en ansøgning, som man vel at mærke selv formulerer. Ingen skal kunne se på ansøgningen, at man har været kursist hos mig, siger Britta Egebjerg.

Hun erkender, at kunstnerne selv har et ansvar for at få deres kunst ud, som de er nødt til at tage på sig. Britta Egebjerg kan mærke, at det er et stort behov for at få den kode knækket.

Annonce

Sådan gør de i Kolding

Men hun ønsker sig også, at Vejle Kommune tager fat på sagen.

- Det er faktisk et kommunalt ansvar og i dens interesse, for det skaber noget andet til gavn for alle. I Kolding har man direkte ansat fundraisere. Det er en prioritering, siger Britta Egebjerg.

Mange har svært ved at hitte ud af, hvad de kan tillade sig at tage for deres kunst eller projekter. Og der er også forskellige signaler fra aftagerne.

I nogle projekter kan kunstneren sidde med en fornemmelse af, at alle andre får deres løn, mens kunstneren ikke får andet end opmærksomhed. Hvis kunstneren insisterer på sine krav, går opgaven bare til en anden, der er klar til at gå på kompromis.

Kunstnerne skal lære, hvordan de gør sig synlige over for for eksempel fonde eller projektudbydere - så de sikrer sig, at alle omkostninger inklusive egen løn dækkes.

- Vi skal have et sprog for at lave en fortælling, for det er vore fortællinger, der gør, at vi findes, mener Britta Egebjerg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia For abonnenter

Gluten styrer hele Pernilles tilværelse: - Du skal ikke have ondt af mig

Fredericia

Stilhed før storm: Restauratører forventer større rykind i weekenden

Annonce