Annonce
Kultur

Derfor kommer Tour de France-feltet ikke ud på Vejlefjordbroen

Kommunaldirektør Niels Ågesen drømmer om at få Tour de France-feltet ud på Vejlefjordbroen i 2021, hvilket kunne give nogle fantastiske tv-billeder fra helikopteren. Men løbsledelsen har afvist muligheden på grund af trafikale udfordringer i Vejle. Arkivfoto: Herdis Rude Nielsen
ASO vil ikke risikere at spærre Vejle inde ved Tour-starten. Derfor har man afvist et forslag om at lade rytterne cykle over Vejlefjordbroen.

Vejle: Rytterne i 2021-udgaven af verdens største cykelløb og verdens største, årligt tilbagevendende idrætsbegivenhed, Tour de France, kommer ikke til at cykle over Vejlefjordbroen.

ASO, der ejer rettighederne til Tour de France, har afvist muligheden for at lade rytterne passerede broen over Vejle Fjord, selvom løbsdirektør Christian Preudhomme er vild med de danske broer og har stillet som ufravigeligt krav til de danske arrangører, at ruten skal gå over Storebæltsbroen.

På mandagens idéudviklingsmøde for den vejlensiske Tour-start blev der i Spinderihallerne spurgt ind til den lokale del af ruten og særligt til, om rytterne får mulighed for at krydse Vejle Fjord.

Men det afviste direktøren for "Grand Départ Copenhagen Denmark 2021 I/S", Alex Pedersen, der var inviteret til idémødet som oplægsholder.

Det er ikke besluttet, hvor løbet skal starte i Vejle. Det bliver et centralt sted, og vi håber at vi kan finde plads nok, så det kan blive et sted ved lystbådehavnen.

Alex Pedersen, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark 2021 I/S

Har skudt bro-forslaget ned

- Allerede fem minutter efter, at Vejle var valgt som startby, kastede Niels Ågesen (kommunaldirektør i Vejle, red.) forslaget på bordet om at lade rytterne køre over Vejlefjordbroen, inden turen går til Jelling. Det ville give nogle fantastiske tv-billeder fra helikopteren, men franskmændene har skudt forslaget ned. Desværre, fortalte Alex Pedersen, der er tidligere chefredaktør og direktør for Vejle Amts Folkeblad.

Årsagen til den droppede bro skal findes i den kendsgerning, at ASO kræver, at ruten er lukket mindst fire timer, før rytterne kører strækningen.

- Franskmændene satte sig ned og så på et kort, at det ville give problemer at spærre Vejlefjordbroen i fire timer. De vil helst ikke spærre Vejle inde, og stillede spørgsmål ved redningsvejene. Rytterne kunne fint køre op ad Fredericiavej, over broen og tilbage ad Horsensvej, og så ville de veje ind til Vejle være spærret for trafik. Det duer ikke, forklarede direktøren for den danske Tour-start.

Franskmænd kommer til november

Ellers var der ikke mange detaljer, han kunne afsløre om ruten. Det er stadig planen at lade den gå ud omkring Jelling, men ellers er intet besluttet endnu.

Det varer dog ikke mange måneder, for det er vigtigt for det lokale engagement, der er så vigtigt for arrangørerne, at ruten bliver fastlagt og meldt ud så hurtigt som muligt.

- Franskmændene kommer forbi i november for at studere forholdene lokalt. Det skulle gerne falde på plads, så vi kan få godkendt ruten hos politiet og myndighederne, og så forventer jeg, at vi kan melde noget ud til januar eller februar, fortalte Alex Pedersen.

Feltet sendes ud mod vandet

Ruten vil gå skiftevis ad små og brede veje, så den typisk kommer til at gå 12-14 kilometer ad mindre veje og så fem-seks kilometer ad større veje, hvor holdene har bedre plads til at servicere deres ryttere.

- Tour de France bliver ikke vundet i Danmark, men arrangørerne håber, det bliver en rute, hvor nogle af favoritterne sætter tid til. Vi har ingen Alpe d'Huez, Tourmalet eller Champs-Élysées, men vi vil sende rytterne ud mod vandet, hvor der er fede billeder og vind, sagde den tidligere amatørverdensmester i landevejscykling.

Annonce
Forsiden netop nu
112 For abonnenter

Lå på sofaen da det bankede hårdt på døren: Beboer advarede Anne om brand i nabolejlighed

Erhverv

Virksomheder og studerende mødte Google i Fredericia: Danske Medier er kritiske over for Googles bustur

Annonce