Annonce
Læserbrev

Det skal være lettere at være iværksætter

Læserbrev: "Løvens Hule" og "Vejen til Seier" har vakt danskernes interesse for iværksætteri. I 2018 blev der etableret rekordmange CVR-numre.

Der er altså et stort antal iværksættere, der satser på at vinde investorernes gunst, men rigtig mange drejer nøglen om efter få måneder, oftest fordi de ikke ved, hvor de skal finde hjælp.

Det skal der laves om på.

TV-programmerne har inspireret os til at komme i gang, men alt handler om investorerne. Hvad med de hårde hverdage, hvor man er lige ved at give op, eller de svære beslutninger, der skal træffes dagligt?

Det er her, vi skal gøre det nemt, hvis vi for alvor skal gøre en forskel for iværksætterne.

Reglerne er for komplicerede, og det er for dyrt at komme i gang. Det er ærgerligt, når innovation er en afgørende faktor for dansk økonomi, og vi står med det ene ben i en ny industrialisering.

Der findes kun tre partier, der nævner iværksætteri. Alternativet har fremlagt 17 siders forslag og dermed den mest omfattende iværksætterpolitik, LA har tre ukonkrete punkter, og R færre.

V udebliver, hvis vi ser bort fra Tommy Ahlers' udmeldinger. Ingen af de største partier vil gøre noget konkret for iværksætterne.

De lande, vi sammenligner os med, har for længst fundet en balance i IVS-formen (iværksætterselskab), mens vi har afskaffet ordningen.

Jeg udnævner hermed mig selv til Danmarks iværksætterminister, og her er mit valgprogram:

1. Mere iværksætteri på skoleskemaet og konkret erfaring på gymnasieniveau. Iværksætteri er en kompetence, der vil stille fremtidens medarbejder stærkere.

2. Det skal være lettere for unge iværksættere. Mange giver op pga. besværlige processer, og det er synd, for der er masser af risikovillig kapital.

3. Flere fordele til nystiftede selskaber. Giv f.eks. støtte for hver ansat, der hentes fra jobcentre, og udvid løntilskudsordningen. Det vil samtidig få flere i beskæftigelse.

4. Styrk de offentlige væksthuses beføjelser. Medarbejderne vil gerne støtte nye virksomheder mere, men mangler redskaberne.

5. Brug private løsninger. Der findes et hav af muligheder i det private, som kan hjælpe iværksættere.

Anders Fogh. Privatfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Annonce