Annonce
Debat

Det skal være nemmere for familierne at bestemme selv

Debat: Det er dejligt – og besværligt – at få børn. Glæderne er store og bekymringerne mange. Det tror jeg, de fleste forældre kan skrive under på. En af de store glæder i mit liv har været, at jeg gik hjemme med mine børn, da de var helt små. Det valg har jeg aldrig nogensinde fortrudt. Det var det helt rigtige valg for min familie.

Og det leder mig frem til min pointe med dette indlæg: Vi skal give familierne bedre muligheder for at træffe det valg, der er det helt rigtige for dem. Det synes jeg, bør være en hjørnesten i den familiepolitik, der føres her i landet.

Vi har det godt her i Danmark, men alligevel er mange af os stressede. Det er langt fra altid let at få en hverdag med familie, karriere, uddannelse, fritidsinteresser og så videre til at hænge sammen. De fleste af os kender sikkert presset for at leve det ”perfekte” liv. Det er et pres, vi i høj grad påfører os selv, selvom vi inderst inde godt ved, at det perfekte liv ikke findes.

Og det er jo ikke noget, vi bare med et snuptag herinde fra Christiansborg kan lave om på. Selvfølgelig ikke. Men der er helt klart ting, vi kan gøre for at give familierne bedre vilkår. Det handler bl.a. om at sikre mere uddannet personale til at tage sig af vores børn, når de er i daginstitution.

Men det handler også om at skabe bedre rammer for familierne, så man får større frihed til selv at bestemme mere. Jeg er sikker på, at mange forældre godt kunne tænke sig, at én af dem kunne gå hjemme, mens børnene er helt små. Men det er jo ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle familier. Og det har jeg fuld respekt for. Og jeg har naturligvis også forståelse for, at familiens økonomi skal hænge sammen. Absolut.

Det er derfor opgaven for os politikere først og fremmest er at skabe rammerne. Så må familierne selv fylde dem ud.

Bedre rammer handler om regler og økonomi. Vi skal finde ud af, hvordan vi gør daginstitutionerne bedre. Vi skal droppe planerne om øremærket barsel. Forældre kan sagtens selv finde ud af at fordele barselsperioden imellem sig. Og, hvis det stod til mig, skal vi også finde ud af, hvordan vi giver forældre bedre muligheder for at blive hjemme i børnenes første leveår. Det kunne måske være ved at give et højere beskæftigelsesbidrag til forældre, der selv tager sig af børnepasningen?

Et øget beskæftigelsesfradrag ville også have den fordel, at det kan give forældre mulighed for at få familie- og arbejdsliv til at hænge bedre sammen, uden at det samtidig bliver en blankocheck, der kommer til at finansiere, at indvandrere, der aldrig har været i nærheden af arbejdsmarkedet, kan få råd til endnu større børneflokke.

Annonce
Pia Kjærsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Annonce