Annonce
Kultur

Direktør om rute-kritik: Rigtig mange ting skal gå op

Tidligere amatørverdensmester i landevejscykling, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark 2021, Alex Pedersen, afviser kritikken af de to danske Tour de France-ruter, der går hen over Sjælland til Nyborg og ned gennem det sydlige Jylland. Det handler både om logistik, økpnomi og reklameværdi for Danmark. Foto: Mette Mørk
Logistik, økonomi og reklameværdi. Det er nogle af de ting, der ud over det sportslige også skal tages højde for, når man planlægger Tour de France-ruter, forklarer direktøren for løbets danske start.

Vejle/Danmark: Direktøren for den danske Tour de France-start i 2021, Alex Pedersen, erkender, at de to ruter i Danmark kunne have været hårdere for rytterne - hvis ikke de danske start- og målbyer var lagt fast på forhånd.

Men han er langt fra enig i Jacob T. Johansens kritik af, at det som tilskuer bliver jammerligt kedeligt at følge rytterne på de to danske Tour-etaper.

- Jeg synes, at vi har fået to fantastisk gode ruter, også rent sportsligt. Hvis man ved lidt om cykelsport, ved vi godt, at de to etaper højst sandsynligt ender med en stor gruppe, der skal spurte om sejren. Men selv hvis vi lavede en kuperet afslutning i Vejle Ådal, ville sprinterholdene gøre alt for at holde feltet samlet. En Peter Sagan eller Sam Bennett (sprintere, red.) vil også overleve bakkerne i Vejle, og så ville vi alligevel få en massespurt, fordi det er så tidligt i et tre uger langt cykelløb, siger Alex Pedersen.

Annonce
Undskyld jeg siger det, men i mine ører lyder det, som om Jacob T. Johansen ikke ved, hvordan professionel cykelsport og Tour de France fungerer.

Alex Pedersen, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark 2021

Kan ikke byde rytterne

Jacob T. Johansen kritiserer netop, at arrangørerne ikke udnytter det kuperede terræn, som dele af Danmark også er rigt på. Han ville foretrække, at ruten fra Vejle til Sønderborg var vendt om, så man kunne få en afslutning i Vejle Ådal med målstreg i Vejle by.

Men ifølge Alex Pedersen har det ikke været praktisk muligt, og for direktøren handler det ikke kun om, at rytterne skulle slutte løbet tættest på landets sydligste lufthavn, hvilket var et ønske fra franskmændene.

- Undskyld jeg siger det, men i mine ører lyder det, som om Jacob T. Johansen ikke ved, hvordan professionel cykelsport og Tour de France fungerer. Hvis vi skulle fragte rytterne fra målområdet i Nyborg til en start i Sønderborg, ville der gå to en halv til tre timer, inden rytterne var kommet ind i bussen og var nået til Sønderborg. Så vil de først ankomme ved 21-tiden, og det kan og vil vi ikke byde rytterne. Og det vil vi heller ikke få lov til, siger Alex Pedersen.

Kunne ikke cykle rundt i ådalen

Desuden var start- og målbyerne besluttet, da danskerne tilbage i juni 2016 afgav deres bud på en dansk Tour de France-start til de franske arrangører, forklarer Alex Pedersen.

- Det her er også et spørgsmål om økonomi, og kommunerne havde accepteret fordelingen, og hvad de skulle betale for at være mål- og startbyer, siger Alex Pedersen.

- Samtidig er en anden vigtig præmis, at vi skal sælge Danmark bedst muligt. Det er stat, regioner og kommuner, der betaler festen. Derfor skal vi så meget rundt i landet som muligt, siger han og tilføjer:

- Fra Sønderborg til Vejle er der 130 kilometer, og udgangspunktet var, at ruten skulle være 175 kilometer lang. Så kan vi ikke lade halvdelen af ruten gå op og ned ad Vejle Ådal.

Mindre vind i juli

Alex Pedersen mener ikke, at man kan sammenligne den danske topografi med Yorkshire, hvor der senest blev kørt et udfordrende VM, og så handler Tour de France også om gode tv-billeder.

Derfor har rute-planlæggerne søgt ud mod kysterne og ind gennem mange af byerne, hvor der er mange tilskuere, og hvor der kan skabes forskellige aktiviteter.

- En del af opgaven er at sælge Danmark som et smukt land, og så kan vi håbe på noget sidevindsdrama, selvom jeg er med på, at der er større chance for hård vind i februar end i juli. Men vejret er vi ikke herre over, erkender Alex Pedersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Efterforskere har kastet det store net ud i drabssag: Jagter stadig manden på scooteren

112

Politipatrulje påkørte 17-årig knallertfører: Måtte køres på skadestuen med skader på det ene ben

Leder For abonnenter

Dagens leder: Godt med nye arbejdspladser - men I må også gerne flytte til Fredericia

Fredericia

Se video med skatteministeren: Derfor faldt valget på Fredericia

Annonce