Annonce
Børkop

Dronerne fløj om ørerne: 7.b dykkede ned i teknologien

Englystskolens 7.b havde besøg af lærer og elever fra Campus Vejles HHX-uddannelse, der underviste i kodning af apps og programmering af droner i forbindelse med et nyt pilotprojekt mellem de to institutioner. Foto: Mette Mørk
Englystskolens 7.b har brugt en dag på at programmere drone-ruter og udvikle apps til deres telefoner. Fire elever og en lærer fra Campus Vejles HHX-uddannelse stod for undervisningen, der var begyndelsen på et pilotprojekt mellem de to skoler.

Børkop: Det summer som et hvepsebo under angreb, da Englystskolens 7.b flyver med droner bagerst i fysiklokalet på 1. salen.

Her programmerer de ruter på en iPad, som dronerne skal flyve, når de trykker start, og planen er, at dronerne skal lande samme sted, hvorfra de er fløjet.

Og det kræver en større udregning, hvilket falder godt i hak med dele af undervisningen på Englystskolen.

- Det kræver matematiske beregninger at kunne beslutte, hvor højt, hurtigt og langt en drone skal flyve for at lande det sted, man ønsker, siger Mogens Møller, der matematiklærer i Englystskolens 7.b.

Droneflyvningen er første del af et pilotprojekt om it og teknologi, som Campus Vejles HHX-uddannelse og Englystskolen samarbejder om, hvilket skal give folkeskolens 7. klasser et indblik i teknologiens verden og det, den kan gøre for vores.

Annonce
HHX-elever fra Campus Vejle lærte eleverne Tobias Bargmann, Nicolai Tornbjerg og Rasmus Jakobsen fra Englystskolen at udvikle apps til mobilen. Det kom der både valuta og BMI-beregnere ud af, som de kunne bruge på deres egne telefoner uden for skolen. Foto: Mette Mørk

Skolerne samarbejder

Campus Vejle og Englystskolen har tidligere afholdt fællesarrangementer, såsom temadage, men det nye pilotprojekt skal mere ses som en form for brobygning mellem de to institutioner.

Anders Lindskjold er underviser på Campus Vejles HHX-uddannelse, og han er sammen med fire af sine HHX-elever ansvarlige for fredagens undervisning i 7.b.

Han mener, at det nye pilotprojekt gavner alle parter.

- Vi har et godt samarbejde med Englystskolen, og vores elever lærer jo også noget ved at undervise andre.

Og formålet med skolernes samarbejde kan koges ret langt ned.

- Eleverne skal forstå, at teknologien har en effekt ude i den virkelige verden, og at man faktisk kan få computere til at gøre netop det, man siger, så længe man er præcis i sine beregninger, siger Anders Lindskjold.

Teknologien med hjem

I et fysisklokale i stueetagen er anden halvdel af 7.b i gang med at kode og udvikle valuta-, BMI- og rabatberegnere, som kan bruges i apps.

- Det er fedt, at jeg selv kan sætte en app sammen, der virker, selvom jeg ikke har prøvet at kode før, siger Nicolai Tornbjerg, der går i 7.b.

Og at man fra en tidlig alder lærer teknikken bag kodning af apps at kende, er måske slet ikke nogen dum idé, hvis man spørger klassens matematiklærer.

- Eleverne skal ikke kun være forbrugere af deres mobiler. De skal også udvikle de ting, mobilerne kan, fortæller Mogens Møller.

Noget, som motiverer eleverne, er, at de apps, de udvikler, sagtens kan tages i brug uden for skolen.

- Jeg bruger også FabLab på skolen, og der har jeg lavet T-shirts og andre ting, som kan bruges uden for skolen. Lige nu udvikler vi en app, som kan beregne valuta. Jeg har været på ferie i Italien, og der kunne jeg godt have brugt sådan en app til at regne euro om til danske kroner, fortæller Nicolai Tornbjerg.

At få en drone til at flyve afsted for så at lande, hvor den lettede, er ikke nemt. Men det var ikke desto mindre elevernes opgave, hvilket krævede en programmering på iPaden, som skulle tage højde for både hastighed, højde og roteringer i luften. Foto: Mette Mørk
Anders Lindskjold er lærer på Campus Vejles HHX-uddannelse, og han forklarer, at præcise beregninger inden for it kan få computere til at gøre lige det, man beder dem om. - Det er en vigtig læring for eleverne, fortæller han. Foto: Mette Mørk
Hvis programmeringen af dronens rute rundt i lokalet blev udregnet forkert, fløj de ofte direkte ind i væggen eller på benene af eleverne. Foto: Mette Mørk
Først fløj Englystskolens 7.b med drone i praksis for senere på dagen at lære teorien og teknologien bag at kende. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Annonce