Annonce
Trekantområdet

Efter altanulykke i Kolding: Flere ringer bekymret til Lejernes Landsorganisation

Fem unge mennesker stod på denne altan i Kolding, da den sent lørdag aften brast sammen. De unge mennesker var i alderen 18-21 år, og mens tre kom lettere til skade, fik to personer sværere skader. Foto: Anders Græsbøll Buch
Hos LLO har man siden altanulykken i Kolding lørdag aften fået en stribe henvendelser fra bekymrede lejere, der er nervøse for, om deres altan er i risiko for at styrte ned.
Annonce

Kolding: Siden en altan med fem unge mennesker lørdag aften brast sammen på Dr. Fichs Vej i Kolding, har der været ekstra travlt på telefonen hos Lejernes Landsorganisation (LLO). Det fortæller James Arbøl, der er sagsbehandler og lokalformand for LLO i Horsens, der dækker hele det sydlige Jylland, herunder også Kolding.

- Vi har hørt fra flere. Ikke bare i Kolding, men fra hele landet. Folk ringer og spørger, hvordan de skal forholde sig, fordi de har en gammel altan, siger han.

Han forventer samtidig, at der vil komme flere opkald de kommende dage. Og det er ikke blot lejerorganisationens egne medlemmer, der ringer ind.

- Der er flere, der ringer, som ikke er vores medlemmer. Men vi rådgiver og vejleder gerne. Man behøver ikke at være at medlem for at få et godt råd, for det er jo ikke for sjov, det her, siger James Arbøl.

Annonce

Lejer er sorteper

Ifølge lokalformanden er der dog ikke meget, man som lejer kan stille op, hvis ens altan er slidt og muligvis usikker at opholde sig på.

- Pointen er, at der ikke rigtigt er nogen myndighed, man kan gå til. Lejeren er sorteper. De kan ikke gøre ret meget, ikke andet end at lade være med at gå derud. Men hvorfor har de den så, lyder det fra ham.


Mange siger, at det er et enkeltstående tilfælde, men det viser sig jo, at mange altaner ser sådan ud. Måske tilsyn fra kommunen er en mulighed, men har de ressourcerne til det? Der bør i hvert fald være nogle, der har pligt til at se, om de her altaner er i orden.

James Arbøl, lokalformand LLO


Det er udlejerens ansvar at sikre vedligehold, herunder også en sikker altan. Men sker det ikke, er der ifølge James Arbøl ikke nogen at gå til. Derfor kan han og LLO også blot råde til, at man skriftligt kontakter sin udlejer, og at man så selvfølgelig ikke opholder sig på altanen.

- Det bedste er at kontakte udlejer på skrift, hvis man er nervøs. Så har man dokumentation for, at man har påberåbt det. Og så skal man huske at få en bekræftelse på, at den er modtaget. Det er for at sikre, hvordan man står, hvis den nu skulle falde ned. Den kan jo risikere at ramme nogen, siger han.

Samtidig opfordrer James Arbøl også til, at man kontakter LLO, selvom der ikke er noget konkret at gøre. Organisationen vil nemlig gerne indsamle data på, hvor mange lejere der egentlig oplever problemer med slidte og muligvis farlige altaner.

Annonce

Ønsker politisk reaktion

LLO har endnu ikke meldt noget samlet ud til organisationens medlemmer i forhold til håndteringen af altaner, der ikke er vedligeholdt. Men det kommer muligvis, lyder det fra James Arbøl.

- Efter ferien tager vi det op i organisationen og ser på, hvad vi skal gøre. Vi har tænkt også at gøre noget, måske også politisk, siger han.

Fra LLO er der i hvert fald ingen tvivl om, at politikerne også bør reagere i kølvandet på ulykken i Kolding, lyder det fra James Arbøl.

- Mange siger, at det er et enkeltstående tilfælde, men det viser sig jo, at mange altaner ser sådan ud. Måske tilsyn fra kommunen er en mulighed, men har de ressourcerne til det? Der bør i hvert fald være nogle, der har pligt til at se, om de her altaner er i orden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce