Annonce
GAMLE DAGE

En vaskeægte iværksætter: Manden, der satte Vejle på søkortet, havde et heftigt og lidenskabeligt temperament

H.P. Prior 1813-1875. En af hans stedsønnerne beskrev ham senere som en meget ivrig og energisk mand, der dog også havde et heftigt og lidenskabeligt temperament,

Den 30. juni 1856 kunne man i Ribe Stiftstidende læse, at fra 1. juli samme år begyndte hjuldamperen Ceres at besejle diverse provinshavne med udgangspunkt i Korsør og i tilslutning til morgentoget fra København. Fra Korsør ville damperen hver torsdag sejle til Vejle via Bogense og Fredericia. Og næste morgen ville skibet afgå fra Vejle og ad samme rute nå til Korsør i tide til aftentoget mod København.

Så fra 3. juli 1856 var Vejle en del af det indenrigske trafiknet bestående af hjuldampere.

I oktober samme år tyder en annonce i Østsjællands Avis på, at hjuldamperen Flora havde overtaget sejladsen, som den beholdt nogle år frem.

Annonce

Dermed indledtes mange års sejlads mellem Vejle og Korsør, senere København, som først ophørte den 1. oktober 1970, da DFDS-skibet Trillingen for sidste gang anløb Vejle havn. Mange husker nok det stoute skib Riberhus, som i mange år sejlede på ruten.

Men det hele begyndte altså i 1856, og manden bag sejladsen hed Hans Peter Prior.

Han var født i 1813 i Nakskov og blev senere handelsuddannet i Stege, hvor han i 1839 etablerede sig som købmand ved at gifte sig med købmandsenken Regine Malling.

Gamle dage

Vejle, verden og avisen: Vigand Rasmussen skriver om Gamle dage hver tirsdag.

Med ægteskabet fulgte to sønner, og en af stedsønnerne beskrev senere sin stedfader som en meget ivrig og energisk mand, der dog også havde et heftigt og lidenskabeligt temperament, der kunne give ham problemer, når han brusede op overfor andre folk. Men inderst havde han et godt hjerte.

Konkurrencen på købmandsområdet var stor i det sydsjællandske, så i 1847 lukkede Prior ned i Stege og drog med familien til København, hvor han blev grosserer udi korn. Det gik godt til at begynde med, men så styrtdykkede kornpriserne med voldsomme følger for den nyetablerede korngrosserer. Han måtte nærmest begynde forfra i det små, men så åbnede der sig en ny mulighed for den initiativrige mand.

Treårskrigen (den som Niels Nielsen, som beskrevet de seneste uger, deltog i med fatale følger) lukkede for en skotsk dampskibsrute mellem Skotland og Hamborg.

I stedet begyndte skotterne at besejle Lübeck med anløb af København, og her fik Prior held til at sætte sig på skotternes kommissionsforretninger i Danmark. I den forbindelse stod han for udlejning af nogle af selskabets skibe til den danske regering, der skulle bruge dem som transportskibe i krigen, og det tjente Prior så godt på, at han var klar til nye initiativer.

Her fik han øje på de muligheder, der lå i dampskibsfart i de indre danske farvande, og med økonomisk større fra svigerfamilien købte han i 1850 hjuldamperen Zephyr.

Han kunne se, at en rute mellem Aalborg og København var en god forretning for det selskab, der drev den, så Prior var klar over, at det skulle han ikke blande sig i. I stedet blev Zephyr sat ind på en rute til Rostock, hvor skibet undervejs anløb flere havne i det sydsjællandske og på Sydhavsøerne.

Men også Horsens kom til at indgå i Priors rutenet med et ugentligt anløb først af Zephyr, og da regeringen snuppede skibet til kurertjeneste, indkøbte han Flora og satte den i drift i stedet. Men den ankom først, da krigen var ovre, og så fik Prior sit skib tilbage sammen med et andet, som regeringen havde brugt. Nu stod han pludselig med tre hjuldampere.

Det hjalp dog gevaldigt, at landet nærmest skreg efter et godt kommunikationsnet, og eftersom jernbanerne endnu ikke var udbygget (der var kun ruten mellem København og Roskilde), lå vejen åben for en driftig reder. Og Prior var hurtig. I april 1851 meddeler han, at Zephyr indsættes på en rute til Sydhavsøerne, mens Flora skulle sejle på Randers og Horsens.

Prior anvendte også skibene til lystture som fra København til Møns Klint - med musikkorps, og da der en dag var solformørkelse ved Helsingborg, sendte han et af skibene derop med lystrejsende, som ville se fænomenet. Til gengæld sejlede rutebådene ikke denne dag, da folk var ængstelige for, hvad der kunne ske på havet under formørkelsen.

Prior anvendte også skibene til lystture som fra København til Møns Klint - med musikkorps, og da der en dag var solformørkelse ved Helsingborg, sendte han et af skibene derop.

Da Horsens første gang fik anløb af Priors skib i 1851, var der stor modtagelse på havnen, og skibet blev hilst med hurraråb.

Det gik godt for Prior, så han udvidede antallet af skibe og ruter op gennem 1850’erne. Et af skibene, der ofte kom på vore breddegrader hed Zampa, selv om den gik mest på Sydhavsøerne.

Prior dampede således lystigt derudaf, men et par forlis gav ham problemer, da skibene ikke var fuldt forsikrede, og i 1866 solgte han hele selskabet og alle skibene til Det Forenede Dampskibs-Selskab, hvor han så fortsatte som direktør til 1872.

Prior døde i 1875, 62 år gammel, efter nogen tids sygdom. Dermed var en af 1800-tallets store iværksættere borte.

Kilder: Vigand Rasmussen: Givebanen. 1994. - Thomas Prior: H. P. Prior. Blade af dansk dampskibsfarts historie.  - Ribe Stiftstidende og Østsjællands Avis 1856.

Annonce
Kultur For abonnenter

Anmeldelse: Sannes sang var - desværre - så svag, slidt, sølle, at det gjorde ondt at opleve

Danmark

Lørdagens coronatal: 402 indlagte med corona - og 427 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Endelig en vigtig ændring på stor travl parkeringsplads

Fredericia For abonnenter

Motorvejsstøjen eksploderer: - Jeg ville hellere have en vindmølle i min baghave

Alarm 112

22-årig kaldte politiet for 'fucking svin': Det skulle han aldrig have gjort

Fredericia

Fantasien når nye højder: Fredericia skal da have sit eget Eiffeltårn

Det halter med udredning af astmapatienter: I fire år troede Janne, at hun havde astma, men medicinen hjalp aldrig

Fredericia

Fredericia lider stort tab af turister: Nu skal Businessman Brown og Familien Fjeld vindes tilbage

Ingen vil væk fra lokal virksomhed i vækst: - Medarbejderne skal have en fantastisk dag, så skal indtjeningen nok følge efter

Fredericia For abonnenter

Far krævede millionerstatning efter overfald, men fik 2900 kroner: Datters sidste håb om retfærdighed forsvandt

Lyt til 'Det blå hjørne': Støjberg og Vanopslagh krydser klinger over Herlufsholm i hæsblæsende debat

Alarm 112

Udlændinge forsøgte at begå indbrud: Blev stoppet af hundepatrulje

Navne For abonnenter

Løbe- og madglad byrådspolitikers bedste råd: Vær modig og nysgerrig

Kultur

Hans blev kaldt for nazi-unge: - Det gør ondt på en lille dreng

Annonce