Annonce
Erhverv 112

Erhverv 112: Når omsætningen falder drastisk

Peter U. Faurschou, partner og statsaut. revisor i revisionshuset EY svarer spørgsmål om ansatte i løntilskud og hjælpepakker fra avisens hotline for trængte virksomheder.
Annonce
Annonce

Spørgsmål fra grillbarejer i Aabenraa

Jeg skal have to ansatte i løntilskud. Hvor og hvordan ansøger jeg, og hvilken hjælp kan jeg få, når min omsætning er faldet drastisk?

Svar fra Peter U. Faurschou, partner og statsaut. revisor, EY - 25. marts:

Der er onsdag 25. marts åbnet for ansøgning af lønkompensation på virk.dk, hvor vejledning til indberetninger også fremgår.

Kravet for at søge lønkompensation er, at virksomheden står over for at skulle varsle afskedigelser på minimum 30 procent eller mere end 50 af virksomhedens ansatte.

De specifikke krav til ansøgning fremgår af vejledningerne på virk.dk Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt i forbindelse med kontrollen pålægge en virksomhed at anvende revisorbistand.

Af yderligere tiltag nævnes følgende støttepakker:

  • Udskydelse af betalingsfrister for moms, AM-bidrag, A-skat og B-skat Der er besluttet udskydelse af betalingsfrister for henholdsvis moms, AM-bidrag, A-skat og B-skat De udskudte betalingsfrister fremgår af https://skat.dk/skat.aspx?oid=16900 Indberetningsfristerne er uændret.

Kompensation for selvstændige erhvervsdrivende, hvis følgende gør sig gældende:

  • Virksomheden omsætningstab at overstige 30 procent i kompensationsperioden (sammenlignet med gennemsnitlig omsætning sidste år)
  • Virksomheden må maksimalt have 10 fuldtidsansatte
  • Virksomhedens gennemsnitlige omsætning udgjorde mindst 15.000 kroner pr. måned i seneste regnskabsår
  • Virksomhedsejeren har mindst 25 procent ejerskab og arbejder i virksomheden
  • Virksomheden er registreret før 1. februar 2020
  • Den selvstændige ikke har personlig indkomst over 800.000 kroner i 2020
  • Virksomhedsejeren modtager ikke folkepension Kan virksomhedsejeren opnå kompensation svarende til 75 procent af det samlede omsætningstab, dog maksimalt 23.000 kroner pr. måned. Ejer man flere virksomheder, kan man kun få kompensation for én virksomhed. Erhvervsstyrelsen vil pålægge enhver virksomhed at anvende revisorbistand ved den efterfølgende kontrol. Det fulde omfang af ordningen kendes fortsat ikke på nuværende tidspunkt. Kompensation for virksomhedens faste udgifter:
  • Såfremt virksomhedens omsætningstab forventes at overstige 40 procent i kompensationsperioden, kan virksomheden søge kompensation for faste udgifter, som for eksempel husleje, leje- og leasingkontrakter etc. Afhængigt af omsætningstabets størrelse, kan udgør kompensationen af de faste udgifter 25 procent – 80 procent. Der skal udarbejdes en revisorerklæringen i forbindelse med udarbejdelse af ansøgningen. Det fulde omfang af ordningen kendes fortsat ikke på nuværende tidspunkt.

Erhverv 112 er vejledende

Kommentarer i forbindelse med henvendelse til Erhverv112 - under Jysk Fynske Medier - er alene beregnet til at give en generel vejledning til spørgerens eget brug.

Vi tager forbehold for jævnlige ændringer i love, regler, forordninger, hjælpepakker og de naturligt forekommende farer som følge af elektronisk kommunikation. Af samme årsag fremgår svardatoen i teksten.

Derfor afgives kommentarerne ud fra den forståelse, at Jysk Fynske Medier, og de øvrigt til Erhverv112 medvirkende parter, ikke herved yder juridisk, regnskabsmæssig, skattemæssig eller anden professionel rådgivning eller tjenesteydelse.

Før der træffes nogen beslutninger eller forholdsregler, bør De derfor rådføre Dem med deres sædvanlige rådgivere eller søge egentlig og konkret rådgivning hos de rådgivere som bistår Jysk Fynske Medier i forbindelse med Erhverv112.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce